freddie- Skrevet Juli 30, 2007 Share Skrevet Juli 30, 2007 Som topic sier så er jeg vell en av mange som sliter med kjølinga på en e39 jeg har stående. Problemet er att jeg fyller på kjøleveske, og starter motor, åpner lufte nipler (2 hvorvitt jeg har sett(?) ) bilen holder fin temp på tomgang, men plutselig (kan virke som det er etter termostaten har åpnet) vil den ikke sirkulere vannet, vannet kommer i retur fra motor, men reiser ikke tilbake , det fører til att expansjonstanken fylles opp og begynner og koke (selv om tempen i motor er der den skal være)Det fører til att expansjonstank sprekker og det er nå 3 radiatoren jeg har skiftet (denne gang helt ny) og fortsatt sliter jeg med akkurat samme problemet, har også skiftet vannpumpen og termostat. Hva kan dette være? Noen som har hatt lignende problemer ? På forhand takk! Bilen er en 97 mod, og har AC anlegg og restvarme om det skulle være nyttigt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stilzkin 86' Skrevet Juli 30, 2007 Share Skrevet Juli 30, 2007 Her er jeg spent på svar... Dette var pina det finuerligt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 30, 2007 Share Skrevet Juli 30, 2007 har du prøvd å tatt ut termostat og sett hvordan det oppfører seg uten? På kald motor kan du også prøve å spyle igjennom systemet og se om det er tett noe sted feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rommis Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 Vannpumpa er svakhet på disse... på tomgang så klarer de ofte ikke å dra rundt kjølevannet, ganske easy match å bytte egentlig, ligger en tråd her ute et sted med bilder og full veiledning for å bytte den... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rommis Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 sorry.. så ikke at du hadde byttet vannpumpe allerede jeg da.. Kommer det ordentlig varme ut av varmeapparatet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 Vannpumpa er svakhet på disse... på tomgang så klarer de ofte ikke å dra rundt kjølevannet, ganske easy match å bytte egentlig, ligger en tråd her ute et sted med bilder og full veiledning for å bytte den... Edit: ser du rettet opp din egen feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 har du nok vann på da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 har du prøvd å tatt ut termostat og sett hvordan det oppfører seg uten?På kald motor kan du også prøve å spyle igjennom systemet og se om det er tett noe sted feks. Syntes jeg høres ut som fornuftig forsøk. Lufte skikkelig etter på da. Er det ikke svakhet med termostathuset på disse også da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aama_Racing Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 er dette samme kjølesystemet som e36 m52 motorene med ekspansjonstank i radiatoren? i såfall må du lage en trakt e.l som er tett rundt radiatoren, og passe på at trakten er høyest på motoren. viktig at motoren er kald!! så åpner du lufteskruen, og fyller myye vann, bare la det renne en liter eller 2 gjennom lufteskruen.. så må du finne en løsning på å ta ut igjen det vannet som er over merkingen på ekspansjonstanken, og så er det bare å skru på igjen toppa og lufteskruen og starte opp.. radiatortoppa skal ALDRI åpnes mens motoren er varm, da vil den suge luft i systemet.. viktig å bruke god tid siden vannet tar bakveien at kjølesystemet.. Og ser du tempen stiger så er det bare å prøve på nytt, dagen etter.. jeg måtte gjøre det 3 ganger på en e36.. men pass på å stoppe bilen før den koker så du slipper å bytte radiator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The_transporter Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 åh detta sleit jeg VELDIG mye med for to uker siden!! drittjobb!!! sleit med at det var mye luft i systemet!! brukte flere uker på å få lufta skikkelig.. men nå er det fint Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 Skifta kjølevann to ganger på min forrige bil med M50-motor. Der var det bare å fylle på ekspansjonstanken med åpen luftenippel til det ikke gikk på mer. Kjørte motoren varm og åpna luftenippelen med motoren i gang til det kun kom ut vann. Vips, ferdigluftet. Samme prosedyre står i Bentley-boka til E34. Jeg har aldri forstått hvorfor enkelte plages med å lufte disse motorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Juli 31, 2007 Share Skrevet Juli 31, 2007 Sliter man med lufting er ofte problemet at det er utett en plass... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå