Gå til innhold

M50B20 til M50B25 E34 1991

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har en bmw 520 1991 model som jeg nå nettopp har konstatert at toppen lekker på og lurer i den sammenheng på om hva som skal til for og skifte til en M50B25 da jeg muligens kan få tak i en til en ok pris, jeg tenker da på hva som passer om hverandre med tanke på el-nett drivverk gir kasse,diff osv. Her er jeg ikke ute etter antagelser.

Finns sikkert flaust av tråder om dette og jeg har lest et par men finner rett og slett ikke informasjonen jeg søker.

Som en komentar godkjenning av motor bytte er IKKE det jeg vill diskutere her...

Skrevet

jeg ANTAR at allt vil passe. om årsmodell ikke er alltfor ulik. jeg tenker på følere og kontakter.

og at den andre motoren har sitti i en 5er.

Skrevet

Forskjeller i hovedtrekk:

Ventilerte skiver på 525. 520 har både uventilerte og ventilerte avhengig av modell. Eksosen er forskjellig fra manifold og bakover. 520 har enkelt rør, 525 doble. Hjuloppheng er likt.

Sjekk om girkassen tåler momentøkningen.

Luftmengdemåleren må byttes til 525 for å få motoren til å snurre. Ledningsnett og motorstyring MÅ vist ikke byttes men det anbefales. Dette er ikke ting jeg kan si med sikkerhet, bare input fra forskjellige forum når jeg undersøkte rundt dette tidligere.

Skrevet

Sjekke om girkassen tåler momentøkningen. Hvordan skal jeg gjøre det ?

Hoved bekymmringen min er om jeg trenger og skifte/modifisere ledningsnettet for og få brukt motorstyringen til 525 motoren.

Skrevet

Sving innom Østbyen og hør om de kan finn frem tekniske spec på bilen. Evt ring importør. Som sagt så skal det ikke være nødvendig å skifte ledningsnettet i motorrommet, men når du først har ute motoren kan det da ikke være så mye ekstra arbeid...

Skrevet

Så lenge den M50B25 motoren har sittet i en E34 så er alt likt. Tur å kjør. Det som må byttes selvfølgelig er hjernen å LMM. Det enkleste er vell å få med ledningsnett på motoren også. Kan ikke se for meg at det koster mye mer. Men det er mulig, holder ikke det da? hehe, resten ser du jo når du begynner montering :P

Skrevet
Sjekke om girkassen tåler momentøkningen. Hvordan skal jeg gjøre det ?

Hoved bekymmringen min er om jeg trenger og skifte/modifisere ledningsnettet for og få brukt motorstyringen til 525 motoren.

du bytter motor, kjører, nei den røyk ikke. da fant du ut at den tålte momentøkningen.

noe den garantert gjør, om ikke du herjer ut av ville helvete. :wink:

Skrevet

Hehe tenkte på den metoden jeg å. Men bare lurte på om kassene hadde for eksempel et serie nr eller lignende som kunne avsløre ca hvor mye moment/effekt de tåler. Regner vell med den skal holde, kjører da ikke "SÅ" hardt :lol:

Så nå får jeg se om det blir overhaling eller ny motor.

Blir vell og stikke innom østbyen bil og høre om de kan dra fram no specs.

Takker alle for svar.

Skrevet

Det får jeg da inderlig håpe for min del, men det hadde jo vert kjekt og vite sikkert.. Anyone ? Er ikke noen i nordland som har en 525 motor med rimelig brukbar kilometerstand til salgs da ? :lol:

Skrevet

m50b25 motoren er billigere i sverige.kjøpte en for en liten stund siden på en svenk bil skrot.ga 8tusen svenske.da fulgte lednigsnet og lmm med.fulgte også med komp test av motoren.

Skrevet

Flott og få det bekreftet fra noen som har gjordt det selv :) motoren min går usaklig dårlig bruker olje/kjøleveske og eksosen stikker i nesa om man prøver og lukte på den samt at den feiltenner om man gir fullt gass fort og slipper mens den går på tomgang :P Så for øvrig meget enkelt ut og dra med lednings nettet til motor var ute og kikka litt nøyere i sta. men er det noe problem om motoren man eventuelt skal bytte til har vanos ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...