Gå til innhold

Besøk på BMW fabrikken

|_BMW_|
 Share

Anbefalte innlegg

hva gjør man der da ? går man rundt og ser på de bygger biler ?

eller får man prøve noen heftige biler ?

skjønner ikke helt greia..

Jeg har ikke besøkt en BMW bilfabrikk, men jeg har vært på omvisning hos Porsche (både fabrikken i Stuttgart og utviklingssenteret i Weissach). Tja... hva ser man på i en bilfabrikk ? Vi så kun montering, lager (dette var før såkalt lean-production) og motortesting/ferdiggjøring. På utviklingssenteret så vi noen prototyper og fikk sitte på med en 944 Turbo rundt en ganske artig testbane. Besøket i Weissach var forøvrig av privat karakter og ikke alminnelig tilgjengelig for publikum. Hvorvidt et besøk på en bilfabrikk er interessant tror jeg varierer med graden av teknisk interesse for de enkelte bilmodellene. Da jeg besøkte Porsche hadde Porshe kun modellene 924, 944, 911 og 928... og det var kun 911 og 928 som ble produsert i Stuttgart (924 og 944 ble produsert hos Audi). Motorproduksjonen i Stuttgart omfattet imidlertid alle motorene til 911, 944 og 928 (924 motoren ble produsert av Audi).

BMW Mobile Tradition er et interaktivt museum der svært mange av BMW´s modeller opp gjennom historien er samlet. Museumet er forøvrig nytt eller reetablert etter en omfattende ombygging. Jeg føler meg temmelig sikker på at det er verdt et besøk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes faktisk litt gøy ut.

spesielt det må å sitte på rundt en testbane.

hvor mye betalte du for å besøke Porsche ?

Jeg besøkte Porschefabrikken i 1987 og jeg mener å huske at selve omvisningen kostet 10 Deutsche Mark eller ca. 40 kroner. For det beløpet fikk man også et smørbrød og et stort glass øl i kantinen. Det var andre tider den gangen og jeg er ikke så sikker på at alt har blitt bedre med årene... :roll:

Besøket ved utviklingssenteret i Weissach var som nevnt av privat karakter og det er normalt ikke åpent for publikum. Jeg var der som gjest i forbindelse med en venns gjensyn med gamle studiekammerater... bl.a Porsches daværende administrerende direktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...