Gå til innhold

Active steering... hva syns dere egentlig ?

Hakon
 Share

Ville du valgt Active steering  

16 stemmer

1. 1. Ville du valgt Active steering

• Ja
      7
    • Nei
      9

Anbefalte innlegg

Har hørt mye forskjellig om active steering.. Hva syns folket på forumet egentlig om systemet ?

Er det ønskelig, eller tar det bort den velkjente BMW-følelsen som har vært der i alle år.

Ingen av M-bilene har enda fått Active steering.. kanskje et godt argument for å velge det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at jeg noen gang har lest noe positivt om BMW´s aktive styring. Jeg har prøvd systemet på en E90 og jeg har store problemer med å se hva som egentlig er poenget med systemet. Det er dyrt og det er meningsløst så lenge BMW ellers er kjent for nettopp en presis styring på deres modeller. Systemet må være myntet på det amerikanske markedet der man ikke kjenner til skikkelig styrefølelse og kommunikasjon/feedback fra styringen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd dette systemet, men i mine øyne er det kun en meningsløs "facelift" på servostyring...

Er vel slik at det krever mindre ratting i lav hastighet og visa verca i høy?

Hvordan fungerer dette i en nødsituasjon? Altså en voldsomt rask unnamanøver? Anyone?

Og hva hvis dette systemet skulle slå klikk i en nødsituasjon? La oss si at man har vendt seg til A.S, kjører i 80km/t og det kommer en hindring, man tar det vanlige "rattutslaget" til høyre/venstre, og bilen svinger mer/mindre enn man tror...BANG!

Som sagt, et meningsløst system etter min mening;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

systemet gjør at du får fullt rattutslag på ca 1 omdreining mot over 2, nesten 2,5 uten, og jeg synes systmet er ordentlig morsomt. Jeg hadde lett hatt det his jeg skullle spekket min egen bil, samt head up displayet. Synes det er fantastisk å kjøre med!

I høyere hastigheter blir det selfølgelig justert til nærmere normalt.

Praktisk er det når man skal parkere samt ordentlig morsomt når man leker med bilen. Ordentlig synd at det ikke fåes på bilene med 4 hjulsdrift. 325ix er for noen ordentlig tung på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis Active Steering er det samme som elektrisk servo,så har jeg det på min bil.

Unnamøver har aldri vært noe problem. Tror det er en smule overdrevet det med utslaget av rattingen.. "tenk hvis, og hva om blabla". Best å bare prøve det i en periode.

Var litt uvant i starten, men nå digger jeg det, spesielt i byen hvor man må ratte en god del.

Måtte venne meg litt til følelsen i høy fart. Jeg hadde en tendens til å "hjelpe til" litt vel mye selv, men det trengs bare små bevegelser så blir det stabilt og fint.

Kan ikke sammenligne så mye med vanlig servo, har igrunn bare kjørt med det i leiebiler i korte perioder. Bare at bykjøring er en smule mer elegant.

Du føler fortsatt veien, som man skal i en roadster. Men ikke på langt nær så mye som i mx-5'en (som ikke hadde noen form for servo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser dere eksempel på hvordan active steering blir i praksis. Filmene viser en E70 X5 UTEN active steering, og X5 MED active steering.

Bilene kjøres på samme bane og man kan virkelig se på rattutslaget at det er en stor forskjell.

Enjoy.

E70 BMW X5 4,8i UTEN Active steering : http://video.google.com/videoplay?docid=992663083936231854

E70 BMW X5 4,8i MED Active steering :

http://video.google.com/videoplay?docid=-8692639158772420974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok ikke testet bilen på bane, men til dagligdags kjøring så funker active steering flott. Det er ikke så ekstremt som alle skal ha det til. I bykjøring slipper man å ratte ekstremt, mens det i fart fungerer omtrent som normalt. Men jeg kunne nok klart meg uten det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister som jeg skriver i mitt tidligere innlegg enhver følelse med hvor hjulene befinner seg... helt håpløst, men det spiller sikkert en mindre rolle i en traktor som X5... :roll:

Envher følelse er vel litt å ta i.. mulig jeg har veldig fancy system, for jeg har fortsatt god følelse på hva hjulene holder på med (men som sagt ikke på langt nær så mye som i mx-5'en)

som quentez skriver, kunne nok klart meg uten, men nå er det jo der.. klager ikke akkurat ;)

styring i en gatebil med tanke på banekjøring gidder jeg ikke å tenke på en gang, har ingenting med saken å gjøre føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...