Gå til innhold

Så sikker er din E36

badsha
 Share

Anbefalte innlegg

Husk at testresultatet er relativt i forhold til dagens gjennomsnitlige standard. Dette betyr at hvis E36 fikk 5 stjerner i 1991 da modellen kom på markedet... fordi den da var på nivå med standarden i 1991... får den som vi ser kun én stjerne i dag fordi standarden er mye bedre nå i 2007. Om et par år får den kanskje ingen stjerne i euroncap´s tester fordi standarden er ytterligere forbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen som ble testet var en 1997modell, ergo ble testen utført en gang mellom 97 og 02. står i testen. pre 2002 test. det vil si at resultatet blir tatt i forhold til kravene den gangen. (altså mellom 97 og 02) meget dårli resultat. gla jeg kjører 5 serie med 4 stjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen som ble testet var en 1997modell, ergo ble testen utført en gang mellom 97 og 02. står i testen. pre 2002 test. det vil si at resultatet blir tatt i forhold til kravene den gangen. (altså mellom 97 og 02) meget dårli resultat. gla jeg kjører 5 serie med 4 stjerner.

Det er korrekt iom. at euroncap først startet med deres tester i 1995. Jeg skrev da heller ikke at E36 faktisk fikk fem stjerner i 1991, men jeg ordla meg kanskje noe uklart. Poenget med at testresultatene er relative er imidlertid korrekt. Ergo forteller det faktum at E36 står til én stjerne i dag mer om hvor høy standarden er i dag enn om hvor dårlig E36 er. Hvis man imidlertid i tillegg sammenligner E36 med samtidige sammenlignbare modeller får man et bedre inntrykk av hvor sikker E36 var da den stadig kunne kjøpes ny.

Euroncap har fått mye kritikk for at dette poenget ikke kommer tydelig nok frem i testrapportene, men de har forsvart seg med at det handler om et kompromis i forhold til hva de skal vektlegge i deres tester. Poenget i kritikken mot euroncap har vært at folk skal ha muligheten for å vurdere eldre biler mot hverandre slik testresultatene var da de ble produsert og ikke slik de relative testresultatene viser i dag. En sikker bil i 1997 var tross alt en mer sikker bil enn en usikker bil var i 1997... og det er den i dag også... 10 år senere... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...