Gå til innhold

Eco One - en racerbil dyrket i hagen


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Warwick University i England har presentert en racerbil som delvis er et produkt laget av økologiske grønnsaker. Karosseri, dekk, bremser, smørevæsker og drivstoff er laget av fornybare økologiske materialer. Chassiset er laget av stål og aluminium som kan gjenbrukes. Motoren er fra en Triumph Daytona, men det er litt uklart hvor mange hestekrefter den yter når den går på bioetanol istedenfor bensin. Originalt yter den 675 cm3 store tresylindrede motoren i Triumph Daytona 123 Hk ved 12200 rpm. 0-100 Km/t klarer Eco One på under 4 sekunder og topphastigheten er over 240 Km/t... miljøbevegelsen må snart i tenkeboksen for å utvikle nye miljøargumenter... :P

Eco One

eco1.jpg

http://fpn.dk/motor/bil/article1045228.ece

http://www2.warwick.ac.uk/fac/sci/wimrc/iev/ecoracecar/ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og artig racer dette :D
miljøbevegelsen må snart i tenkeboksen for å utvikle nye miljøargumenter... :P

Ja, men så lenge den har motor, så er det vel feil/ galt :? .

Tja, bioetanol kan vel ikke forurense så veldig?

Sier en ting til å fullføre bilen : El motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bioetanol kan vel ikke forurense så veldig?
Bioetanol er ikke bare betraktet som positivt, men har sider som betraktes som betenkelige både etisk, klima- og miljømessig. På den negative siden anføres at innføringen leder til at kyst- og regnskog hugges for å gi plass til produksjon av sukkerrør. Venstrepolitikeren Ivar Ruud Eide karakteriserer bioetanol som «Kanskje det verst tenkelige drivstoff som man kan bruke på en bil». Den dyrkbare jorden kunne også vært brukt til matproduksjon, en konkurransesituasjon som er betenkelig i en verden med matmangel og sultproblemer.
Sier en ting til å fullføre bilen : El motor!

Hydrogen er det beste. Men foreløpig er det meget energikrevende og fremstille, og ikke så enkelt å lagre trygt i dagens kjøretøy. BMW har forsket på dette i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bioetanol kan vel ikke forurense så veldig?

det er vel fremstillingen av bioetanol som ikke er særlig miljøgunstig ved at man hogger ned enorme mengder skog. japsene vet jeg har lagd elbiler som har gått 250+

men det spørs hvor lenge det varer da, krever vel litt strøm i den hastigheten.

det som er farlig med elbiler er at du ikke hører at de kommer.

i tillegg er vel de fleste lik sikre som en våt pappeske.

denne grønnsaksbilen her så jo ut som dirtracer.

mon tro om man får grønske på klærne av å sitte i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel fremstillingen av bioetanol som ikke er særlig miljøgunstig ved at man hogger ned enorme mengder skog.

Bioetanol blir først og fremst femstilt av sukkerrør, korn, mais eller raps. Miljøproblemet er altså ikke at man bruker skog til produksjon av bioetanol, men at produksjon av f.eks sukkerrør fortrenger produksjon av andre avgrøder som brukes til mat. Den dyrkbare jorden blir dermed brukt til produksjon av drivstoff istedenfor mat... noe som absolut er betenkelig i f.eks latinamerika. Som et resultat hugges skogen ned for å gi plass til mer dyrkbar jord for å produsere avgrøder til mat... som igjen endres til produksjon av sukkerrør i takt med konkurransesituasjonen... som igjen fører til at skogen hugges ned... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...