Gå til innhold

Hvordan bytte børster i dynamoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dynamoen på bilen min er sliten, så det skulle nok vært bytta børster i den.

Er det mye jobb å bytte dette, og er det vanskelig?

Hvordan gjør jeg dette?

Og om dette er en vrien oppgave, koster dette mye å få gjort på et verksted?

Skrevet
Dynamoen på bilen min er sliten, så det skulle nok vært bytta børster i den.

Er det mye jobb å bytte dette, og er det vanskelig?

Hvordan gjør jeg dette?

Og om dette er en vrien oppgave, koster dette mye å få gjort på et verksted?

det er ikke så vanlig å gjøre dette lenger, det vanlige er byttedynamo, men hvis du skal gjøre det selv så kjøper du bare nye børster åpner dynamoen kapper av ledningene til de gammle børstene og lodder de nye på er vel noen man ikke trenger å lodde men det er vel heller sjelden.

Skrevet

trenger ikke kappe ledninger å lodde. spenningsregulator og børster er en enhet som er plug & play. skru ut to små skruer og plukk ut den gamle og sett inn den nye og skru inn de to skruene.

på en 91mod 525i som jeg hadde før, så måtte jeg plukke ut hele dynamoen for å komme til, men har fått det til uten å demontere dynamo på andre biler.

Skrevet
trenger ikke kappe ledninger å lodde. spenningsregulator og børster er en enhet som er plug & play. skru ut to små skruer og plukk ut den gamle og sett inn den nye og skru inn de to skruene.

på en 91mod 525i som jeg hadde før, så måtte jeg plukke ut hele dynamoen for å komme til, men har fått det til uten å demontere dynamo på andre biler.

Ja dette er også en måte å gjøre det på.

Skrevet

Mye billigere å bytte regulator brua (børster å regulator i ett) 2 skruer (flat trekker i kubbe format) så får du lirka den gamle ut. Er liten "klump" bakpå dynamoen. Så setter du i den nye. Men pass på så børstene kommer rett på å ikke skeivt på spindelen inni der.. Er det store riper / hakk der / den er slitt betydelig ned så hjelper det lite å bytte regulatorbrua(Men verdt ett forsøk siden dette bare koster deg 150,-). Da må du bytte dynamo eller overhale den du allerede har.

Men obs. noen dynamoer (vet ikke om det gleder din bil) blir ikke levert på denne måten. De er helt lukket å kan ikke repareres / det blir så dyrt at det er like greit å bytte inn den du har til en ny + mellomlegg. Så vær sikker på at dette er en mulighet på din dynamo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...