Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

legger merke til at når jeg kjører jevnt så driver forbruksmåleren å går opp og ned med ca 1 liter på mila , den står ikke jevnt men beveger seg jevnt opp og ned som en jojo , er dette normalt eller er det noe galt med enten måleren eller bensinsystemet som skal spøyte inn bensin eller noe annet ?

Skrevet

Merker du på bilen at den mister krefter når forbruksmåleren detter ned ?

Du kan ta en test på målern for å eliminere evt. feil på den. Noter ned hva du har på triptelleren hvis det er viktig (er lett å trykke litt feil når man skal ta denne testen, så kan man komme til å nulle ut telleren)

-Du slår av tenningen, lysbryteren kan vere på.

-Trykk inn nullstillings-pinnen på triptelleren, og vri nøkkelen til første stillet. Så slipper du ut nullstilleren og lener deg tilbake. Det bynner med at du får opp noen tall på samme plassen der det vanligvis står hvor langt bilen har gått. Så tar viserne over, hvis forbruksmåleren går jevnt opp og ned igjen så tror jeg problemet ditt kan ligge andre steder.

Da kan det vere snakk om; bensinpumpe (ledningene som går fra pumpemotoren og opp i kontakten på tankarmaturen, har av og til svært dårlig kontakt), bensinfilter, falskluft, tennplugger, dårlig kontakt på batteriet (irr f.eks.) Det er det jeg kan komme på i farten.

Skrevet
Merker du på bilen at den mister krefter når forbruksmåleren detter ned ?

Du kan ta en test på målern for å eliminere evt. feil på den. Noter ned hva du har på triptelleren hvis det er viktig (er lett å trykke litt feil når man skal ta denne testen, så kan man komme til å nulle ut telleren)

-Du slår av tenningen, lysbryteren kan vere på.

-Trykk inn nullstillings-pinnen på triptelleren, og vri nøkkelen til første stillet. Så slipper du ut nullstilleren og lener deg tilbake. Det bynner med at du får opp noen tall der det står hvor langt bilen har gått. Så tar viserne over, hvis forbruksmåleren går jevnt opp og ned igjen så tror jeg problemet ditt kan ligge andre steder.

Da kan det vere snakk om; bensinpumpe (ledningene som går fra pumpemotoren og opp i kontakten på tankarmaturen, har av og til svært dårlig kontakt), bensinfilter, falskluft, tennplugger, dårlig kontakt på batteriet (irr f.eks.) Det er det jeg kan komme på i farten.

for det første må du holde den tripptelleren inne i 10 sek så vrir du om nøkelen et hakk mens du holder den inne... da kommer du opp 6 punkt eller noe.. og det har ikke no med hvor langt bilen har gått;) hehe..

Skrevet
trenger ikke holde 10 sek, er bare å trykke, vri til første hakket og slippe.

mulig varierer.. men det med at km standen kommer opp er helt feil værtfall;)

Skrevet
trenger ikke holde 10 sek, er bare å trykke, vri til første hakket og slippe.

mulig varierer.. men det med at km standen kommer opp er helt feil værtfall;)

AHA ! :lol: Jeg ser hvordan det veldig lett kunne mistolkes.. min feil, sorry.

Jeg mente, du får opp noen tall der du vanligvis kan lese av km-stand. Selvfølgelig viser ikke det som kommer opp i testen reell km på bilen din. Det er noen helt andre tall, jeg vet ikke akkurat hva de er.

Skrevet

jeg skrev selfølgelig også en feil, den går jevnt opp og ned med 0,2 liter på mila og ikke en hel liter som jeg skrev , den går såpass jevnt opp og ned at den går som en sekundviser.

jeg tipper at det er ikke selve måleren det er feil med , men sikkert bensinpumpe eller forbrenninga på bilen eller lign. kan det stemme?

Skrevet

Sjekk tennpluggene dine du, ser de litt gromsete ut kan du prøve å skifte de. Dette hjalp på ganske bra på min når den nykket sånn som du beskriver.

Skrevet

er deres forbruksmålere helt stabil da , ingen bevegelse på nåla ?

har skifta pluggene i uka som var.

det jeg først og fremst må vite om det er normalt at nåla beveger seg opp og ned med 0,2 l ved jevn kjøring på denne type forbruksmåler, virker ikke som bilen\motoren tar så mye notis av at nåle beveger seg.

Skrevet

Forbruksmåleren skal ikke hoppe fram og tilbake som en jojo. Når du gir bånn gas fyker den til topp, slapper du av på gassen så følger den selvfølgelig gassen. Om du sitter å kødder med gassen så går frem å tilbake som en jooj. Holder du stødig gass skal den stå stille. så og si

Skrevet

skjønner , men at den går opp og ned 0,2 liter er jo ikke mye bevegelse på nåla egentlig, og ingen nykking som har samsvar med bevegelsene på nåla.

skal få sjekka LMM og bytte pluggledningene, har allerede bytta plugger men ikke ledningene.

• 2 months later...
Skrevet

noen nevner at denne forbruksmåleren fungerer ved vakum, er dette riktig ?

i så fall kan det være noe feil med det vakumopplegget på bilen min? hva er funksjonen til dette vakumet og hvordan kan jeg sjekke det, eller for å si det enklere , hvordan og hvilken funksjon har dette ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...