Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såg en tråd med link til ppf forumet her på bimmers som omhandlet å bytte fra uten vanos til motor med vanos.

Noen som veit om noen problemer jeg kan støte på under veis?

Jeg får ikke til å søke på ppf..

Skrevet
hva er egentlig fordelenmed vanos da? slepper tikkinga?

Kan hende jeg er på tynn is nå, men har hørt at vanos kan sammenlignes med Honda's V-tech.

Du har bedre respons i motoren over hele turtallsregisteret. Egentlig bare kamakslingen(ene) som justerer seg i forhold til gasspådrag, så du får beste løftingen på ventilene til et hvert tidspunkt.

Sånn jeg har skjønnt det, kortversjonen iallfall

Ulempene med Vanos er at den er -dyr- å skifte, og bør som regel vere skiftet har motoren gått 200k+ km. Også er det noe herk om man skal bygge turbo. Pga den tåler så lite, har jeg hørt.

Skrevet
Du har bedre respons i motoren over hele turtallsregisteret.

Neppe! Men litt mer krefter får man nok.

Og litt mer krefter fører til ... ?

"VANOS opererer på innsugskamakselen i forhold til motorens turtall og gassposisjon. På det lavere turtallsregisteret åpnes innsugsventilene senere, noe som forbedrer tomgangskarakteristikken. Ved moderate turtall og middels belastning åpnes innsugsventilene mye tidligere, noe som øker dreiemomentet og muliggjør resirkulering av eksosen inne i forbrenningskammeret. Ved moderate turtall og lav belastning forsinkes kamakselen, noe som reduserer bensinforbruket. Til sist vil innsugsventilene igjen forsinkes ved høye turtall, slik at full effekt kan oppnås.

VANOS forbedrer motorens utslipp dramatisk, og øker samtidig effekt og dreiemoment samt sørger for jevnere tomgang og lavere bensinforbruk."

(http://no.wikipedia.org/wiki/VANOS)

hmh?

Skrevet
hvorfor skulle dette være noe problem? hvis du har en komplett motor med vanos og med ledningsnett og hjerne så er jo dette bolt-on...

Det er det jeg tror men jeg veit ikke så hadde vært greit om noen viste 100%.

Uansett så er gammle motoren ute og M3 US motor på vei inn 8)

Skrevet
hvorfor skulle dette være noe problem? hvis du har en komplett motor med vanos og med ledningsnett og hjerne så er jo dette bolt-on...

jepp dette skal være "plug and pray" det...

Skrevet

Vanos øker ikke effekten,men du får en flatere kurve. Dermed føles det som man mister "sprutet" oppi varvet. Skal man trimme eller liker litt "racing" hiver man Vanosen i skogen. Langt! Min erfring på M50 værtfall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...