Ole@Automote Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Såg en tråd med link til ppf forumet her på bimmers som omhandlet å bytte fra uten vanos til motor med vanos. Noen som veit om noen problemer jeg kan støte på under veis? Jeg får ikke til å søke på ppf..
Jarle Skoftedalen Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 hvorfor skulle dette være noe problem? hvis du har en komplett motor med vanos og med ledningsnett og hjerne så er jo dette bolt-on...
Kimeng Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 hva er egentlig fordelenmed vanos da? slepper tikkinga?
-Sammy Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 hva er egentlig fordelenmed vanos da? slepper tikkinga? Kan hende jeg er på tynn is nå, men har hørt at vanos kan sammenlignes med Honda's V-tech. Du har bedre respons i motoren over hele turtallsregisteret. Egentlig bare kamakslingen(ene) som justerer seg i forhold til gasspådrag, så du får beste løftingen på ventilene til et hvert tidspunkt. Sånn jeg har skjønnt det, kortversjonen iallfall Ulempene med Vanos er at den er -dyr- å skifte, og bør som regel vere skiftet har motoren gått 200k+ km. Også er det noe herk om man skal bygge turbo. Pga den tåler så lite, har jeg hørt.
Mikke1981 Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Skal vist gi litt bedre bunn drag og bedre bensin økonomi med vanos..Sånn som jeg har hørt det da
hagenisse Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Du har bedre respons i motoren over hele turtallsregisteret. Neppe! Men litt mer krefter får man nok.
-Sammy Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Du har bedre respons i motoren over hele turtallsregisteret. Neppe! Men litt mer krefter får man nok. Og litt mer krefter fører til ... ? "VANOS opererer på innsugskamakselen i forhold til motorens turtall og gassposisjon. På det lavere turtallsregisteret åpnes innsugsventilene senere, noe som forbedrer tomgangskarakteristikken. Ved moderate turtall og middels belastning åpnes innsugsventilene mye tidligere, noe som øker dreiemomentet og muliggjør resirkulering av eksosen inne i forbrenningskammeret. Ved moderate turtall og lav belastning forsinkes kamakselen, noe som reduserer bensinforbruket. Til sist vil innsugsventilene igjen forsinkes ved høye turtall, slik at full effekt kan oppnås. VANOS forbedrer motorens utslipp dramatisk, og øker samtidig effekt og dreiemoment samt sørger for jevnere tomgang og lavere bensinforbruk." (http://no.wikipedia.org/wiki/VANOS) hmh?
Ole@Automote Skrevet August 23, 2007 Forfatter Skrevet August 23, 2007 hvorfor skulle dette være noe problem? hvis du har en komplett motor med vanos og med ledningsnett og hjerne så er jo dette bolt-on... Det er det jeg tror men jeg veit ikke så hadde vært greit om noen viste 100%. Uansett så er gammle motoren ute og M3 US motor på vei inn
hagenisse Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Og litt mer krefter fører til ... ? Ikke nødvendigvis bedre respons. 318is'en min hadde mye bedre respons enn Z3'n, men den er langt færre krefter.
Bakken Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 hvorfor skulle dette være noe problem? hvis du har en komplett motor med vanos og med ledningsnett og hjerne så er jo dette bolt-on... jepp dette skal være "plug and pray" det...
MR.H Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Vanos = mer penger i kassa for verkstedet, ikke noe annet Vanos+ drømmen om turbo bil = No Good!
Nils Jørgen Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Vanos øker ikke effekten,men du får en flatere kurve. Dermed føles det som man mister "sprutet" oppi varvet. Skal man trimme eller liker litt "racing" hiver man Vanosen i skogen. Langt! Min erfring på M50 værtfall...
Ole@Automote Skrevet August 24, 2007 Forfatter Skrevet August 24, 2007 Vanos på e36 320 gjør underverker en sånn bil føles vesentlig sprekere enn en uten, 325 så merker jeg ikke så mye forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå