Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei... tenkte på å kjøpe inn en 5 serie 520 eller noe fra 96-97-98 mod.. ser prisen er ikke så dyr på di bilene lenger men er vel selfølglig avhengig av km stand, ossen bilen har blitt behandla og ossen den ser ut innvending og utvending.. gjelder vel rett og slett det meste.. men er det no foslag til hva jeg burde å se spesielt etter under kjøp?

noe ofte ting som opstår på en sånn bil eller noe?..

takker for alle svar=)

Skrevet
E39 ruster godt...

Har hatt en rustboble i ene hjulbuen på min foreløpigt, og det ble tatt på garantien. Utenom det er det ingenting. Syns ikkje det er så gale eg.. :)

Skrevet
E39 ruster godt...

Har hatt en rustboble i ene hjulbuen på min foreløpigt, og det ble tatt på garantien. Utenom det er det ingenting. Syns ikkje det er så gale eg.. :)

Dersom du går for en E39 Touring - sjekk bakluken, både i forhold til hengsler og rustproblemer rundt vinduet og i bunnen av luken.

Skrevet

Rust bør kontroleres nøye da den kan være overalt, dører ,panser bakluke ,i bensinpåfylling .Det er mye dårlige biler til salgs ,ofte vet ikke eier om denne rusten heller .Mekanisk har disse bilene fungert bra siden di kom.

Skrevet

Hei!

Først og fremst. Dette er en fin bil som du ikke kommer til å angre på at du kjøpte (forutsatt rett eksemplar).

Rust er nevnt. E39 ruster. Under bilen er det et stort sort deksel. Her koser fukten seg godt. Sjekk ellers kanaler, bakluke, panser. Har bilen tidligere vært skadet så anbefaler jeg deg å holde deg unna.

Ellers er følgende lurt å sjekke

- knirking i lister på dørene en svakhet på de tidligste modellene 96-98 og mulig flere også.

- Termostaten har en tendens til å lekke.

- Bensinmålerne (2 stk) i tanken har en tendens til å ta kveld. Merkes med at tankmåleren i displayet ikke viser korrekt antall liter

- Releet til bensinpumpen.

- Sjekk alt av forstilling. Stag og foringer.

- Støtdempere og fjærer

- Airbaglampe kan lyse (ofte ledningsbrudd under forsetene)

- Sjekk kupevifte for brumming. Brummer det så er dette en kostnad på 5-12.000 kr alt etter årsmodell.

- Har bilen automat/steptronic så sjekk at det er byttet olje og filter med jevne mellomrom på kassa. Ellers kan det bli en DYR erfaring.

Ellers anbefaler jeg deg å sjekke autopower.se. Søk på E39. Det er hauger med tråder om bilen der.

Var ikke meningen å skremme deg for finner du riktig eksemplar så er dette en meget god bil. Har hatt en 520IA tidligere og savner denne selv om motoren nok ikke var av de kvikkeste.

Lykke til med kjøpet.

Skrevet

5 serie er ett godt valg. som nevnt over, du kommer nok ikke til å angre. Det som er viktig er at du ser på mange forskjellige. merker fort hvem du vil ha....

Skrevet
Ellers er følgende lurt å sjekke

- Har bilen automat/steptronic så sjekk at det er byttet olje og filter med jevne mellomrom på kassa. Ellers kan det bli en DYR erfaring.

I følge Bmw så har jo steptronic-kassene "liftime"-olje, så at det er tatt oljeskift på disse hører vel heller med til sjeldenhetene. Må jo nesten krangle til seg et oljeskift på disse på et autorisert Bmw-verksted dessverre...

Sjekk derimot at den girer godt når du prøvekjører bilen, skal ikke være rykking og nykking i giringen. Steptronic-kassen skal normalt gire silkemykt og fint.

Har selv hatt 2 stk E39, og det er nydelige biler! Min første (en '97 mod) vet jeg fremdeles er i daglig drift, til tross for at den straks runder 300.000 km. Og det uten å ha byttet noe annet en vanlige slitedeler.

Så finner du en som er godt vedlikeholdt, får du en flott bil, uten tvil!

Skrevet

kanskje greit og sjekke toppakningen også. dette er ikke akkurat billig å reparere.

men ville nok gått for en 523/528 siden dette er en stor og tung bil

Skrevet

- Sjekk kupevifte for brumming. Brummer det så er dette en kostnad på 5-12.000 kr alt etter årsmodell.

Hva lager brummelyden og hvorfor 5-12.000 hvis den brummer? Min brummer :?

Hvis kupeviften brummer så er den defekt, men det vil ikke dermed si at den ikke fungerer. Eneste muligheten for å få bort brummingen er å bytte viften. På de tidlige årsmodellene av E39 kan dashbordet åpnes fra toppen og viften byttes. På de nyere årsmodellene så må man ut med nesten hele dashbordet for å bytte viften. Det tar derfor mer tid og koster dermed også mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...