Gå til innhold

Drømmebilen 330d e46


M3d
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Fant forumet ved en tilfeldighet, og tenkte dette måtte være det stedet med best sannsynlighet for å treffe oppegående BMW-eiere, noe ikke alle er har jeg erfart, som har mer peiling enn meg.

Jeg sikler etter drømmebilen, som er en E46 330d. Coupé eller sedan er ikke så stor trille, men det praktiske ved sedan frister mest. Kom gjerne med argumenter. Vil helst slippe å ha folk krypende og smygende bak ryggen på meg når de skal inn.

Idéen er å kanskje importere fra Tyskland, noe jeg har brukt utallige timer på å studere og undres over de siste ukene. Nå har jeg litt kunnskap, men trenger sårt noen erfaringer og råd. Jeg prøvekjørte en 320dT i helgen med full M-pakke og makan til herlig og presis styring og lekkert utseende finnes ikke, så jeg må nesten ha den M-pakken føler jeg. Jeg har kjørt flere BMW før som ikke hadde M-pakken, og disse også er jo gode å kjøre, men skal jeg først ha en rakett med 4-500nm så vil jeg gjerne ha styringen også. Igjen her så er jeg ingen hardbarket BMW-bruker ennå, så fortell gjerne mer rundt dette.

Det viktigste for meg er at det er 3-serie E46 turbodiesel. Ikke stasjonsvogn. Blir 330d for dyr etterhvert så trapper vi ned til 320d. Jeg vil heller ha en fullutstyrt 320d enn en ribbet 330d, for å si det på den måten. Jeg har vært innom tyskimport.org og studert guiden der, og lurer på om noen her på forumet har erfaring med import. Hva er oddsen for at en bil som jeg flyr/kjører ned for å se på, evt kjøpe, er full i rust eller andre mangler som forhandler ikke ville meddele over telefon? Er det jevne gjennomsnitt sleipe eller behjelpelige?

Mange spørsmål på en gang ble det her, men alle svar tas i mot med stor takk. Håper jeg kommer noen skritt nærmere drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Virkelig grom bil du har sett deg ut der:) Vurderte selv det samme i vinter (bare som touring). Jeg endte opp med 320d med M-tech da alternativet ble et par år eldre 330d uten M-tech pga. pris. Jeg fikk meget god hjelp av Heranger bil i Gudbrandsdalen (www.herangerbil.no) Presenterte mine ønsker og de lette og presenterte flere biler før de fant "min bil" :) Det er gjerne bil nummer 9-10 som er den rette, da de har fått brukt litt tid til å lete og finne akkurat hva du vil ha.

Hør med f.eks. Heranger bil, så kan de helt sikkert hjelpe deg å finne drømmen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Tysk import bør du sette deg grundig inn i før du iverksetter. Mange prøver å lure private kjøpere.

330 er flotte biler, men de koster litt deretter. En 320 med M-Tech plast er en toppers bil på alle måter. De ser bra ut, er økonomiske og går godt nok til normal kjøring. Dersom jeg skulle hatt meg en 330, ville det blitt bensin uansett. Min mening. En riktig mappa (chippet) 320 diesel går meget godt.

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1606829

Et eksempel her. Lykke til med kjøp =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3d, Se etter biler på Gebrauchte Automobile på http://www.bmw.de. Personlig synes jeg coupéen er mye penere enn sedanen, men jeg forstår de praktiske sidene ved å velge en sedan. Valget bør styres av bruksområdet. Tenker du facelift eller ikke? M-pakken er utrolig pen på faceliftede biler.

Det du nevner med styring på M-tech biler er ukjent for meg. Hva er det du mener som er annerledes på de enn biler uten M-tech? På f.eks. E60 (nyeste 5-serien) har du jo Active Steering, men det har vel aldri blitt levert på E46? M-bilene, dvs. M3/M5, har som regel blitt levert med annen utveksling på styringen enn standardutgavene, men det har jeg ikke hørt om på M-tech. Tror det for det meste er utseendemessige detaljer i tillegg til ca. 15mm senking?

Twin Turbo, De rare nyrene på den bilen der ødelegger, ellers OK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Du deler min drøm, men jeg må vente ca 3 år for å bli ferdig med utdanningen. Enten 330cd eller ci. Da håper jeg at prisen blir overkommelig :wink:

Har ingen erfaring med import selv, men kjenner folk som har drevet endel med dette. Snakk med slike folk, eller kontakt eventuelle firma som har spesialisert seg på dette. Du kan også snakke med en BMW forhandler.

Dersom du har tenkt å importere privat, og du er redd får å ta turen til Tyskland for å finne ut at bilen ikke var slik du ble fortalt, så vil jeg anbefale å bruke autoriserte forhandlere. Gå inn på linken her og klikk deg videre inn, til høyre for bildet av X5'en der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3d, Se etter biler på Gebrauchte Automobile på http://www.bmw.de.

Det du nevner med styring på M-tech biler er ukjent for meg. Hva er det du mener som er annerledes på de enn biler uten M-tech?

Du kom meg i forkjøpet :wink:

Ang M-tech, så tror jeg ikke han mente at styringen var bedre. Og som du sier, så er det jo ingen forskjell. Eneste at senkingen evt kan gi en følelse av bedre styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet denne bilen til en kompis tidligere i år

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=383581

Coupe er estetisk sett en mye penere bil enn sedan, men den har selvfølgelig sine praktiske bakdeler. Samt at den er en smule dyrere enn sedan..

Motoren i 330D er iallefall en HELT annen verden enn 320D selv om man chipper sistnevnte i alle himmelretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for alle svar.

Først, styringen. Når jeg prøvekjørte 320d kom jeg tilbake med en glis om munnen og kommenterte hvor god den var å sitte i, hvor behagelig det var å kjøre 80-90 på gamle veier og til slutt den presise og faste styringen. "Det er nok på grunn av M-pakken det", sa forhandleren da. Siden M-pakken inkluderer sportsunderstell tenkte jeg dette også påvirket styring/veigrep. Mulig jeg ordla meg litt løst. Det jeg mente var at det føltes som at den var klistret på veien og den krenget utrolig lite når jeg tok harde svinger og det var alikevel behagelig. Mulig dette er typisk for alle nyere BMW. De jeg har kjørt før var nemlig litt eldre. Kan nevne -95 730i og -99 520i. Behagelig de også såklart, men jeg kan ikke huske den samme positive kjøreopplevelsen.

Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg vil importere eller kjøpe brukt i Norge, men det frister absolutt mest med import hvis jeg finner en troverdig forhandler og kanskje får litt hjelp av folk med importerfaring uten å betale så mye for det at det veier opp for hele importvalget.

Om jeg vil ha sedan eller coupé er egentlig ett fett. Det estetiske og det praktiske på akkurat dette punktet er av like stor betydning fra min side. Coupé; penere og litt dyrere, sedan; litt billigere og mer praktisk. Men hvor ofte har man egentlig baksetepassasjerer? Jeg kjører ikke pirattaxi, så da tar jeg egentlig den beste jeg finner enten det er C eller S.

Et annet krav er skinninteriør, gjerne lyst, om ikke like lyst som på bilen det ble linket til rett over her. Den var for øvrig helt nydelig :) Det er drømmen min lagret som JPG.

Men, tilbake til M-pakke-forvirringen. Hvis det har seg slik at en full M-pakke ikke utgjør noen stor forskjell, bortsett fra litt annet rattdesign litt styling, en M på dørlistene, kanskje på felgene, på girkulen og lignende detaljer så sparer det meg for mye bry. For det er nemlig langt mellom bilene på mobile.de og autoscout.de som har "voll m-packet". Plastsettene man kjøper og limer på selv er av tilnærmet lik kvalitet? Den originale fronten synes jeg nemlig ser dønn kjedelig ut med den flate underdelen og tåkelysene lenger oppe (ser det ut som).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg importerte nylig en 2003 330D fra tyskland og har veldig positive erfaringer med det. kjøpte også min forrige bil i tyskland. Har vært mye rundt på forskjellige bruktbilforhandlere der og tittet og min erfaring er at bruktbilene i tyskland generelt sett er mye bedre enn her i norge. Særlig de litt påkostede som 330 ol.

Min bil er en Touring med absolutt alt av utstyr bortsett fra automat. Inkl. fabrikkmontert M-tech. Skulle jeg ha kjøpt denne her i norge ville den blitt ca 40 000 dyrere enn hva jeg betalte ferdig på vei.

Når det gjelder valg av karrosseri så vil jeg faktisk påstå at touringen er en finere bil enn sedanen. Men som vi alle vet smaken er som baken.

Slenger med en link til noen bilder av bilen:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=55934&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen var snadder! Identisk med den jeg nylig prøvekjørte, bortsett fra motor og felger selvfølgelig. Felgene var forøvrig perfekte til bilen. Fantastisk kjørefølelse i de bilene. Hvilket karosseri jeg velger ser jeg an etterhvert. Jeg velger ikke ett bestemt på forhånd, for så å risikere å gå glipp av gode kjøp. Coupé/sedan frister mest, men touring er absolutt ikke umulig hvis jeg finner et røverkjøp som inkluderer det utstyret jeg vil ha.

Har forresten touring samme 50/50 vektfordeling som C og S? Den er kanskje litt tyngre bake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet denne bilen til en kompis tidligere i år

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=383581

Coupe er estetisk sett en mye penere bil enn sedan, men den har selvfølgelig sine praktiske bakdeler. Samt at den er en smule dyrere enn sedan..

Motoren i 330D er iallefall en HELT annen verden enn 320D selv om man chipper sistnevnte i alle himmelretninger.

:shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock:

NIIIIIIIICE :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen var snadder! Identisk med den jeg nylig prøvekjørte, bortsett fra motor og felger selvfølgelig. Felgene var forøvrig perfekte til bilen. Fantastisk kjørefølelse i de bilene. Hvilket karosseri jeg velger ser jeg an etterhvert. Jeg velger ikke ett bestemt på forhånd, for så å risikere å gå glipp av gode kjøp. Coupé/sedan frister mest, men touring er absolutt ikke umulig hvis jeg finner et røverkjøp som inkluderer det utstyret jeg vil ha.

Har forresten touring samme 50/50 vektfordeling som C og S? Den er kanskje litt tyngre bake? Jeg er ingen breisladder, så det er intet problem for min del. Stramme linjer og høy fart fremfor bred vinkel og blårøyk :)

hadde faktisk bilen på vekta for noen dager siden, og det er ikke mye om å gjøre fra nøyaktig 50 50 vektfordeling. Det er vel et av varemerkene til bmw når det gjelder biler fra E36 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet denne bilen til en kompis tidligere i år

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=383581

Coupe er estetisk sett en mye penere bil enn sedan, men den har selvfølgelig sine praktiske bakdeler. Samt at den er en smule dyrere enn sedan..

Motoren i 330D er iallefall en HELT annen verden enn 320D selv om man chipper sistnevnte i alle himmelretninger.

:shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock:

NIIIIIIIICE :!:

Den er i virkeligheten MYE penere enn på bildene der... Jeg er desverre en skikkelig amatør på fotografering. De som har sett denne fargen live kan ikke unngå og like den. Jeg er ingen dieselfan, men denne skuta liker jeg MEGET godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet denne bilen til en kompis tidligere i år

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=383581

Coupe er estetisk sett en mye penere bil enn sedan, men den har selvfølgelig sine praktiske bakdeler. Samt at den er en smule dyrere enn sedan..

Motoren i 330D er iallefall en HELT annen verden enn 320D selv om man chipper sistnevnte i alle himmelretninger.

:shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock::shock:

NIIIIIIIICE :!:

Den er i virkeligheten MYE penere enn på bildene der... Jeg er desverre en skikkelig amatør på fotografering. De som har sett denne fargen live kan ikke unngå og like den. Jeg er ingen dieselfan, men denne skuta liker jeg MEGET godt!

Veldig stilig fargekombo på den der ja! Ser ikke mye av den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...