A1eks Skrevet November 2, 2009 Skrevet November 2, 2009 Noen som kan fortelle meg om den bilen jeg linket til er pre-face eller facelift?
ThomasB Skrevet November 2, 2009 Skrevet November 2, 2009 Det er en facelift. effektmessig er det lite å hente her, både på 316 og 318 desverre, ser du skriver både innsug og eksos, men det koster masse mer enn det smaker(om det smaker i det hele tatt da) Skal du ha noe som "drar" må du opp på større motoralternativer. Ser at om du går ørlite opp i pris får du jo feks. 320d med litt mer kilometer på telleren.
A1eks Skrevet November 2, 2009 Skrevet November 2, 2009 Det er en facelift.effektmessig er det lite å hente her, både på 316 og 318 desverre, ser du skriver både innsug og eksos, men det koster masse mer enn det smaker(om det smaker i det hele tatt da) Skal du ha noe som "drar" må du opp på større motoralternativer. Ser at om du går ørlite opp i pris får du jo feks. 320d med litt mer kilometer på telleren. Takk for svar, det var dette jeg lette etter. Spørsmålet er da; er det verdt å gå opp litt i pris, samt en større økning på telleren? Får jo da en bil som er kjørt lengre, kontra en bil som kanskje har en teller under 100 000, men som har mindre motor. Har per dags dato en 318is, og koser meg greit med en slik motor, men en har jo alltids ønske om noe større, raskere og bedre. Vil jeg bli skuffet når jeg setter meg inn i en 316 touring, og prøver en 0-100?
Fredrik Skrevet November 3, 2009 Skrevet November 3, 2009 Bare vær obs på en liten misforståelse mange dessverre tror på... E46 320d er ikke spesielt mye hurtigere enn E46 318i bare fordi den har en dieselmotor. Når det gjelder ren akselerasjon er det effekt og drivlinjens utveksling som teller og når det kun skiller 7 hestekrefter mellom modellene (150 HK vs. 143 HK) sier det seg selv at forskjellen ikke kan være så alt for stor. Det er den da heller ikke... 0-100 Km/t klarer de på hhv. 8,9 sekunder og 9,3 sekunder... og topphastigheten er hhv. 216 Km/t og 218 Km/t (E46 318i har faktisk en høyere topphastighet). Når det gjelder mellomakselerasjonstider er modellene naturligvis helt forskjellige, men liker du å bruke gearkassen er det heller ikke på dette området stor forskjell på modellene når det gjelder akselerasjonstider. Skal du ha en modell som er signifikant hurtigere enn en E46 318i må du derfor ha flere hestekrefter... et godt kompromis er E46 320i. M54B22 rekkesekseren på 170 HK er også regnet som en av BMW´s mest harmoniske standardmotorer.
ThomasB Skrevet November 3, 2009 Skrevet November 3, 2009 litt annen momentkurve i diesel og bensin modellene da. Det du A1eks burde gjøre er og prøve ulike modeller, 316, 318, diesel osv.
Fredrik Skrevet November 3, 2009 Skrevet November 3, 2009 litt annen momentkurve i diesel og bensin modellene da. Ja, men den er ikke nødvendigvis hurtigere og det var mitt poeng i innlegget... ellers er jeg enig i at det klokeste man kan gjøre er å prøvekjøre de ulike modellene.
A1eks Skrevet November 3, 2009 Skrevet November 3, 2009 Men tingen er, jeg har et søskenbarn som er godt inni BMW-miljøet der han bor, og kjenner en som er godt dreven i å chippe bimmere. Søskenbarnet mitt sier at jeg kan få 320D'en chippet og få 30-40% mer power, noe jeg sikkert ikke kan få til med 316/318.. Når det kommer til å prøve de forskjellige modellene, tror du en telefon til Bavaria på Sandnes hadde vært løsningen? Hadde de latt meg prøve 3 e46? Er tross alt 19 år, og jeg har mine tvil.. Så da står jeg, uten å ha prøvd de forskjellige bilene, med noen "enkle" valg: Ønsker jeg mer motor i bilen, blir bilen eldre, km-telleren er høyere og det kan være mindre ekstrautstyr. Ønsker jeg derimot mer utstyr, nyere bil og mindre km på telleren, står jeg ovenfor mindre motor, men en bil som fortsatt kan dra sitt lass og mer til. Tror jeg skal enten ringe bavaria eller et par som skal selge sin bil. Takk for hjelpen
Fredrik Skrevet November 3, 2009 Skrevet November 3, 2009 Men tingen er, jeg har et søskenbarn som er godt inni BMW-miljøet der han bor, og kjenner en som er godt dreven i å chippe bimmere. Søskenbarnet mitt sier at jeg kan få 320D'en chippet og få 30-40% mer power, noe jeg sikkert ikke kan få til med 316/318.. Når det kommer til å prøve de forskjellige modellene, tror du en telefon til Bavaria på Sandnes hadde vært løsningen? Hadde de latt meg prøve 3 e46? Er tross alt 19 år, og jeg har mine tvil.. Så da står jeg, uten å ha prøvd de forskjellige bilene, med noen "enkle" valg: Ønsker jeg mer motor i bilen, blir bilen eldre, km-telleren er høyere og det kan være mindre ekstrautstyr. Ønsker jeg derimot mer utstyr, nyere bil og mindre km på telleren, står jeg ovenfor mindre motor, men en bil som fortsatt kan dra sitt lass og mer til. Tror jeg skal enten ringe bavaria eller et par som skal selge sin bil. Takk for hjelpen E46 320d med facelift har originalt 150 HK og 40% mer effekt tilsvarer derfor 210 HK... og det er ikke smart hvis du vil ha en driftsikker bil. Svært mange som chipper denne modellen får problemer enten med gearkassen eller motoren... så hvis du absolutt skal chippe motoren bør du velge en relativt moderat økning av effekten iom. at det belaster motor og drivverk mindre. Jeg har generelt svært liten sans for argumentet om at E46 320d kan chippes og at den derfor er å foretrekke fremfor f.eks E46 318i eller 320i. Risikoen for at noe kan gå galt øker dramatisk hvis man chipper motoren og det er nesten alltid kostbart hvis dette skjer. Jeg ville derfor heller ha satset på en større bensinmotor hvis mest mulig bang for the bucks er avgjørende.
A1eks Skrevet November 3, 2009 Skrevet November 3, 2009 Men tingen er, jeg har et søskenbarn som er godt inni BMW-miljøet der han bor, og kjenner en som er godt dreven i å chippe bimmere. Søskenbarnet mitt sier at jeg kan få 320D'en chippet og få 30-40% mer power, noe jeg sikkert ikke kan få til med 316/318.. Når det kommer til å prøve de forskjellige modellene, tror du en telefon til Bavaria på Sandnes hadde vært løsningen? Hadde de latt meg prøve 3 e46? Er tross alt 19 år, og jeg har mine tvil.. Så da står jeg, uten å ha prøvd de forskjellige bilene, med noen "enkle" valg: Ønsker jeg mer motor i bilen, blir bilen eldre, km-telleren er høyere og det kan være mindre ekstrautstyr. Ønsker jeg derimot mer utstyr, nyere bil og mindre km på telleren, står jeg ovenfor mindre motor, men en bil som fortsatt kan dra sitt lass og mer til. Tror jeg skal enten ringe bavaria eller et par som skal selge sin bil. Takk for hjelpen E46 320d med facelift har originalt 150 HK og 40% mer effekt tilsvarer derfor 210 HK... og det er ikke smart hvis du vil ha en driftsikker bil. Svært mange som chipper denne modellen får problemer enten med gearkassen eller motoren... så hvis du absolutt skal chippe motoren bør du velge en relativt moderat økning av effekten iom. at det belaster motor og drivverk mindre. Jeg har generelt svært liten sans for argumentet om at E46 320d kan chippes og at den derfor er å foretrekke fremfor f.eks E46 318i eller 320i. Risikoen for at noe kan gå galt øker dramatisk hvis man chipper motoren og det er nesten alltid kostbart hvis dette skjer. Jeg ville derfor heller ha satset på en større bensinmotor hvis mest mulig bang for the bucks er avgjørende. Okay, jeg ser det argumentet der. Forøvrig Fredrik, så lurer jeg på om du har en kommentar ang. det jeg skrev om Bavaria? Gjør de slike ting?
E46Johnny Skrevet November 3, 2009 Skrevet November 3, 2009 Hvis du har mulighet til å ta med en voksen person (Foreldre) så blir nokk en prøvetur enklere. Jeg ville ha vurdert å ha litt penger til vedlikehold i bakhånd hvis du kjøper en bil med litt Km på telleren. Når det gjeller sport stolene så slites kantene på rygg og sete pute mye fortere på disse stolen samt at justerbar korsryggstøtte burde vært standard, Årsaken til dette mener jeg er at sportolen holder deg så godt fast at jeg blir sliten i ryggen av å ikke kunne endre mer en bitte litt på sittestillingen, nå er jeg stor og tar mye plass men kona på 165cm og 55kg merker litt til samme problemet. Så hvis jeg kjøper bil med sport stoler igjenn så er det et must at de har justerbar korsryggstøtte. Jeg har selv en 318i turing med M43 motor og 118hk og den er ikke noen rakett kan du si, men til vanlig kjøring går det veldig greit da girutvekslig osv er godt avstemt til motorens karaktrestikk, og kjøre egenskapene er de samme som med de større motorene. Gå for en bil med god service historikk, jo mer av de vanlige slite delene som er byttet jo bedre, jeg er inne i en dyr fase med min nå, (kjørt 191000km) så på et student budsjett er det greit med litt slingrings mon i økonomien.
Fredrik Skrevet November 4, 2009 Skrevet November 4, 2009 Okay, jeg ser det argumentet der. Forøvrig Fredrik, så lurer jeg på om du har en kommentar ang. det jeg skrev om Bavaria? Gjør de slike ting? Vedr. at man kun er 19 år og ønsker å prøvekjøre bruktbiler hos de store merkeforhandlerne burde dette ikke være et problem, men gjør det alene eller sammen med en litt eldre voksen. Hvis du tropper opp sammen med et par venner på din egen alder virker ditt besøk alt annet enn seriøst. Husk at selgeren tror at du evt. ønsker å kjøpe bilen... så du må ikke ødelegge dette inntrykket... Ellers er det verdt å merke seg E46Johnny´s kommentar om at han er inne i en dyr fase med sin E46 nå som den nærmer seg 200000 Km. Jeg hadde en tilsvarende opplevelse med min E46 og det var en skikkelig kostbar omgang.
A1eks Skrevet November 4, 2009 Skrevet November 4, 2009 Okay, jeg ser det argumentet der. Forøvrig Fredrik, så lurer jeg på om du har en kommentar ang. det jeg skrev om Bavaria? Gjør de slike ting? Vedr. at man kun er 19 år og ønsker å prøvekjøre bruktbiler hos de store merkeforhandlerne burde dette ikke være et problem, men gjør det alene eller sammen med en litt eldre voksen. Hvis du tropper opp sammen med et par venner på din egen alder virker ditt besøk alt annet enn seriøst. Husk at selgeren tror at du evt. ønsker å kjøpe bilen... så du må ikke ødelegge dette inntrykket... Ellers er det verdt å merke seg E46Johnny´s kommentar om at han er inne i en dyr fase med sin E46 nå som den nærmer seg 200000 Km. Jeg hadde en tilsvarende opplevelse med min E46 og det var en skikkelig kostbar omgang. Hvordan definerer dere "skikkelig dyr"? Så da antar jeg jo at trikset er å kjøpe en med lite km, og selge før jeg bikker 200k km, eller et stykke før.
Fredrik Skrevet November 4, 2009 Skrevet November 4, 2009 Hvordan definerer dere "skikkelig dyr"? Så da antar jeg jo at trikset er å kjøpe en med lite km, og selge før jeg bikker 200k km, eller et stykke før. Det er primært to måter å se dette på... enten som en relativt isolert kostnad i en bils levetid (alternativt i den tiden du har bilen) eller som en kostnad pr. kjørte kilometer. Jeg måtte skifte svinghjul, clutch, motorfester, hardykobling, EGR ventil, bærearmer og styrestag da bilen rundet 200000 Km og dette kostet ca. 27000 kroner inkl. div. undersøkelser og alminnelig service. Hvis man kun har hatt bilen i kort tid er dette en stor kostnad, men hvis man har hatt bilen i 6-7 år og totalt kjørt 190000 km med den er det en relativt begrenset kostnad pr. kjørte kilometer. Som eksempelet viser er kostnad pr. kjørte kilometer den eneste fornuftige måten å beregne hva en bil virkelig koster deg.
E46Johnny Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Ja kostnaden blir som Fredrik sier litt av hengig av hvordan du der det. Men min tanke var at hvis du bruker opp hele den tilgjengelige kapitalen på bilen, og bytte av de vanlige slite delene viser seg nødvendig i løpet av kort tid og det at du eventuelt er student så vill er repkosnad på mange tusen sansynlig vis velte gleden av en ellers god bil. Trenger bilen bremse overhaling på alle hjul koster dette fort opp mot 10 000kr hos merkeforhandler. støtdempere og eventuele foringer og hjullager, vannpumpe, ekspansjonstank, termostat, vindusheiser, sentrallåsmodul, service på klima med etterfylling av gass, alt dette er potensielle problemer som ofte kommer mellom 100 og 200 000km, og meste parten må kunne reines som slite deler. Jeg må bytte sentrallås modul nå snart da den har begynt å fjuske, det blir ca 4200kr i deler og ca 2000kr i arbeid og programering. må også ha 4 nye vinter hjul til 5500kr, jeg har i tilleg byttet begge wirene til el vindus heis forran byttet front rute samt noe så greier så det blir fort noen kroner i vedlike hold hvis du treffer uheldig, men etter dette håper jeg på mange problem frie km. Så basert på egne erfaringer så kjøp en bil med god historikk og som har byttet en del slite deler så er du godt berga. En NAF bruktbil test før eventuelt garantien går ut kan være lurt. Ellers er service og rep mye biligere hos Moe auto i Hillevåg en på Bavaria, selv om prisene hans har steget i det siste. til våren blir det alle støtdempere og alle skiver og klosser plus inspection 2.
Fredrik Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Ja... det er alltid noe som må gjøres på biler som har kjørt langt. Jeg må snart for annen gang skifte samtlige støtdempere, bremseskiver og klosser... den første oppsetningen av disse delene holdt ca. 100000 Km og nå har bilen kjørt 230000 Km. Frontruten er hel, men veldig slitt så den bør også byttes om ikke alt for lenge. Det er derfor viktig at man vet hva man gjør når man har eldre biler eller biler som har kjørt langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå