valrun Skrevet September 3, 2007 Share Skrevet September 3, 2007 Vurderer å kjøpe meg en E39 touring nå, men har også fått øynene opp for 7-serie, E38. Hvordan er priser på deler og slikt? Holdbarhet? Utifra den pris klassen jeg leter i (max 200 000), så virker det som jeg kan få mye finere E38, enn E39. Man finner 7-serier langt under 100 000 km, mens en E39 har nesten gått opp mot 200 000 for samme pris. Hva vil lønne seg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 For det første er jeg tildels enig i at du kan få flottere E38 til samme pris som en E39 innenfor nogenlunde samme modellår. Det virker som at prisen på E38 er lavere enn hva den burde være sett i forhold til utstyr, trolig er dette på grunn av at ikke så mange har fått øynene opp for E38 og tror at denne blir for dyr. Hadde jeg hatt valget mellom E39 sedan og E38 så hadde jeg etter å ha eid både E38 og E39 uten tvil valgt E38, men dette kan jo ha noe med at jeg har begynt å få grå hår. Likeledes leker jeg med tanken på å bytte fra E38 til E39 men da fordi at behovet for touring melder seg. BMW er jo på en måte symbolet på sportslighet (familie racer) og der kommer nok E38 til kort, den er jo en del større og tyngre enn E39. Men makan til bedre pendlebil skal du lete lenge etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Hvordan er priser på deler og slikt? Holdbarhet? Hva vil lønne seg? Dele prisene er mye høyere, holdbarheten er lik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
valrun Skrevet September 5, 2007 Forfatter Share Skrevet September 5, 2007 Hvor mye høyere da, er det overkommelig? Vanlige slitedeler da? Hvor mye må man regne med å bruke på en sånn bil i året? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 6, 2007 Share Skrevet September 6, 2007 Omkostningene øker typisk med hvor mange sylindre motoren har og én måte å få en indikasjon på hvor mye kostnadene øker er å kikke på BMW´s egne beregninger i deres serviceavtaler i f.eks serviceprogrammet BMW Service Inclusive (kan kjøpes til nye modeller). Omkostningene for olje og typiske servicedeler som bremsklosser og plugger øker med ca. 10-15% for to ekstra sylindre. For en E65 med 6 sylindre skal BMW ha 6959,- kroner for en avtale som gjelder 3 år eller 60000 kilometer. Hvis man selv gjør servicen er selvfølgelig kostnaden mye mindre, men trolig er allikevel en kostnadsøkning på mellom 10% og 20% et fornuftig estimat hvis man f.eks går fra en E38 728i til en E38 740i. Tilsvarende viser BMW´s beregninger at kostnadene ikke øker signifikant fra en 5-serie til en 7-serie. Husk imidlertid at kostnadene øker betydelig med bilens alder, men det gjelder alle modellene. Tallene bør nok tas med en klype salt med tanke på BMW´s pakkeløsninger (fixed price) for de ulike markedene, men som en indikasjon bør de være iorden. 3-serien er f.eks i relativ forstand helt klart den dyreste i BMW´s serviceprogrammer, men så er 3-serien også BMW´s melkeku. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 6, 2007 Share Skrevet September 6, 2007 E38 er en fantastisk bil, men på mange måter veldig lik E39. Du vil nok ikke merke den store forskjellen om du velger en 7-serie med motor uten veldig mange sylindere. Det er først når man går opp op V12 nivå at prisene virkelig begynner å bli høye. Tenk f.eks hvor lang tid det vil ta å bytte tenplugger på en bil med en V12 motor. Velger du en 728 skal nok det gå bra. Velger du å ta et verksted som ikke er autorisert går det ofte enda bedre (med lommeboken) Apropos bananer... ble E38 noen gang levert med en 3,0 liters rekke 6er (Den med 231 hester) ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 6, 2007 Share Skrevet September 6, 2007 Apropos bananer... ble E38 noen gang levert med en 3,0 liters rekke 6er (Den med 231 hester) ? Nei, men den ble levert med en treliters V8 bensinmotor (M60B30) og en treliters dieselmotor (M57D30). Hvis du tenker på den gode gamle M30B30 motoren i den første E32 730i hadde den kun 184 HK. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 6, 2007 Share Skrevet September 6, 2007 Deletilgangen på uorginale deler kan også være dårligere på E38 enn E39 der delene skiller seg fra hverandre. Feks motor deler vil jo være lik på lik motor men feks understell kan være ulik og vanskeligere å få tak i til en rimelig penge. Du får lite med slite deler til 7 serien på Biltema for å si det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 6, 2007 Share Skrevet September 6, 2007 Apropos bananer... ble E38 noen gang levert med en 3,0 liters rekke 6er (Den med 231 hester) ? Nei, men den ble levert med en treliters V8 bensinmotor (M60B30) og en treliters dieselmotor (M57D30). Hvis du tenker på den gode gamle M30B30 motoren i den første E32 730i hadde den kun 184 HK. Hehe, nei den gammle 'big six'en var ikke hva jeg hadde i tankene... tenkte på M54B30 motoren (om det er det den heter da) 330, 530, 730 (e65) osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikke1981 Skrevet September 6, 2007 Share Skrevet September 6, 2007 Gå for E39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
valrun Skrevet September 6, 2007 Forfatter Share Skrevet September 6, 2007 Gå for E39 Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå