Civilix Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 Man gjør hva man kan...og jeg kan ikke så mye bil men jeg kan IKT. Så derfor har jeg nå tenkt og starte opp en liten worklog for "carputeren" og alle systemene som skal opp rundt dette.. Jeg har satt opp følgende mål for prosjektet: [*:3m38nq38]Mest mulig skal være skjult og det som synes skal ha OEM-look[*:3m38nq38]Kan spille av all media uten noe knoting[*:3m38nq38]Allt skal styres fra et enkelt grensesnitt(eventuellt fra rattet hvis jeg får litt bonus på jobb i nærmeste framtid)[*:3m38nq38]iPod, mobiltelefon, Bærbare, skal lett kunne kobles opp mot systemet[*:3m38nq38]Status fra ibus[*:3m38nq38]Lage DIY-guider for det jeg trenger å gjøre(installere skjerm, flytte AC, legge ledninger,+++) Seff kan man kjøpe ferdig enheter som gjør allt dette, men da må man betale ganske mye penger, jeg skal prøve og lage dette ganske billig i forhold. Så, for å starte med det jeg trenger av utstyr: [*:3m38nq38]Lilliput 7" LCD 319GL-70NP (kjøpes fra komplett.no)[*:3m38nq38]E46 Double-DIN Stereo/LCD Bezel(kjøpes fra mybimmer.net)[*:3m38nq38]e46 HVAC Relocation kit (kjøpes fra europeanautosource.com)[*:3m38nq38]GPS-mottager for PC (kjøpes fra komplett.no)[*:3m38nq38]AMITECH MINI PC TASTATUR (kjøpes fra multicom.no)[*:3m38nq38]Mini-ITX eller en billig bærbar pc, tror det blir en bærbar pc da den er lettere å bygge om til carputer.[*:3m38nq38]12v PSU eller lader til pc[*:3m38nq38]forsterker som kan ta lyden fra min pc/usb-lydkort ut til orginalhøytalerane(her trenger jeg sansyndligvis hjelp til å finne et greit produkt)[*:3m38nq38]IBUS->USB konverterer (kjøpes fra http://www.reslers.de/IBUS/) Det meste av programvaren kommer jeg til å lage selv og vil kjøre på windows plattform, med en bmw-bootscreen/loginscreen i xp blir det ikke mye man ser til windows uansett. Jeg venter på de fleste av delene fortsatt så jeg skal ikke begynne med noen bilder og forklaringer enda, men det kommer oppdateringer her når jeg har satt i gang med moddinga. Hvis noen har noen tips eller erfaringer etter lignende oppdrag er jeg veldig intressert i å høre om det
skillbill Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 Dette blir helt sikkert en kjempe spennende tråd! Denne skal følges NØYE opp! Gleder meg til updates! OG...ikke glem *masse* bilder
Haug530D Skrevet September 4, 2007 Skrevet September 4, 2007 hvorfor kjøper du ikke heller en Lilliput med Touchscreen? skal selv bygge Carputer og fikk for noen dager siden ett Voompc kabinett og en Lilliput 7" 629 fra Digital worldwide, trenger bare innmat i pc'n og forsterker, Bezel lager jeg selv, gidder ikke å betale i dyre dommer for noe sånn. Og den Lillipu skjermen Komplett selger er visst bare crap å bruke til pc.
Civilix Skrevet September 5, 2007 Forfatter Skrevet September 5, 2007 hvorfor kjøper du ikke heller en Lilliput med Touchscreen? skal selv bygge Carputer og fikk for noen dager siden ett Voompc kabinett og en Lilliput 7" 629 fra Digital worldwide, Den så fin ut, men vet ikke om jeg trenger touchscreen. oppløsning blir heller ikke noe problem da da jeg skal lage grensesnittet selv med store knapper og lett lesbar tekst. Men seff kan det være at jeg ønsker å gå for bedre oppløsning for bildekavliteten sin skyld. Og touchscreen er jo kjekt, men med så lav oppløsning(800x480) er onscreen tastatur håpløst(og man trenger tastatur til gps f.eks.). trenger bare innmat i pc'n og forsterker, Bezel lager jeg selv, gidder ikke å betale i dyre dommer for noe sånn. Hadde jeg klart å få like god finish selv hadde jeg også hadde laget det. Og den Lillipu skjermen Komplett selger er visst bare crap å bruke til pc. til windows bruk ja, men nå skal man ikke se noe til windows i det hele tatt. som jeg sa over her, store knapper og stor tydlig tekst. skillbill: Masse bilder kommer Skal få låne meg et 8mbit kamera så det blir bedre bilder enn med mobil også. Fikk mail fra eas idag og HVAC-kitet kom til å bli noen dager forsinket. Håper jeg får det før helgen jeg jeg kan begynne moddinga inne i bilen da.
Chris_325iM Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Hei, flott prosjekt du har satt deg her! En kompis av meg har gjort dette i passaten sin, og tro meg, du vil ha touchscreen, og med touchscreen kan du jo fortsatt bruke "eksternt" tastatur! så ville gjort som dragonlove sier! du sa du ønsket tips så
vegardostrem Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 En venn har gjort mye av det samme, faktisk, og det ble helt fantastisk! Lykke til med prosjektet, og ikke gi opp (noe han gjorde, som kostet han flere måneder).. Blir jo skikkelig hjemmekoselig i bilen nå! Skal følge med her ja!
pepsi Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Ventet på en norsk DIY på dette området, lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå