Gå til innhold

Min E90 med carbonstæsj | - SOLGT -


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 859
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

fytti grisen.. du er en trollmann med det kamera..

jeg og samboeren har kjøpt oss Canon Eos 400d nå, og vil leige deg en time og to til opplæring ;)

Gratulerer med nytt kamera. :)

Ikke dumt å gå for Canon. Er dette deres første speilreflekskamera?

Et slikt kamera gir så mange flere muligheter enn et vanlig kompakt kamera.

Tips er å faktisk lese litt i bruksanvisningen og å forstå blenderåpning og lukkertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen din e å blir barra nydelige. :D Du bør vær ganske fornøyde og stolte.:D

Takker og bukker. Er ganske så fornøyde ja. :)

Nå er det sånn at jeg ikke helt hva mer jeg skal gjøre med den. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør ikke gjøre så mye mer med bilen din, den er perfekt :)

vårt første speilreflexkamera ja :) driver å øver oss, men ting tar tid :)

slik som du skrev tidligere.... f/1.8 og 70-200 f/2.8L IS.

hva står alt dette for? :D er sikker ikke den eneste som lurer :)

vi kjøpte med ny linse også

*leser av eska* "Sigma 18-200 F3.5-6.3" heeey! der var det litt likheter i bokstavene og talla du skrev! :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør ikke gjøre så mye mer med bilen din, den er perfekt :)

vårt første speilreflexkamera ja :) driver å øver oss, men ting tar tid :)

slik som du skrev tidligere.... f/1.8 og 70-200 f/2.8L IS.

hva står alt dette for? :D er sikker ikke den eneste som lurer :)

vi kjøpte med ny linse også

*leser av eska* "Sigma 18-200 F3.5-6.3" heeey! der var det litt likheter i bokstavene og talla du skrev! :) hehe

Tallet bak f'en er blendertallet. Fortaller hvor lyssterk en linse er. Lavt tall betyr stor og dermed også lyssterk (trenger lite lys) linse.

Tall som 70-200 og 18-200 er linsene brennvidde i millimeter. Jo lavere tall dess mer vidvinkel og jo høyere tall dess mer zoom. Kan si at under 50mm er vidvinkel og over 50mm er zoom.

Slik at deres Sigma 18-200 dekker hele området fra stor vidvinkel til ganske mye zoom. F/3.5-6.3 betyr at på 18mm er blendertallet 3.5 og det stiger etterhvert som du zoomer til 200mm der det er 6.3. Dette betyr at den linsen vil trenge ganske mye mer lys (lenger lukkertid) på 200mm enn på 18mm.

I mitt tilfelle med min zoom 70-200 f/2.8L IS, så har jeg skrevet kun ett f-tall, f2.8. Dette betyr at den linse beholder samme blenderåpning gjennom hele zoomområdet.

Det er veldig stor forskjell på f/2.8 og f/6.3 ved 200mm. Der f/2.8 gir en lukkertid på 1/200 sek må du helt ned i 1/30 sek med f/6.3. Dette fordi f/6.3 er en mindre blenderåpning enn f/2.8 og kameraet trenger mer lys i form av lenger lukkertid.

L'en betyr at den tilhører Canon sin L-serie linser (proff serien) og IS betyr at linsen har bildestabilisator.

Og det er bare å spørre hvis det skulle være noe annet.

Langt svar, men håper dette var til hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt objektiv. Har brukt 70-200 f2.8 endel selv, men desverre ikke fått prøvd IS enda. Er et vanvittig bra objektiv hvertfall. Når du i tillegg bruker stativ på objektiv med bildestabilisator får du hvertfall ikke bevegelse i bildet.

Hvor godt fungerer egentlig bildestabilisatoren? Kan ta bilder på frihånd der du ofte ville brukt stativ ellers? Hvor lav lukkertid klarer du før du må over til stativ?

Pene bilder også forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, foto! en av mine andre lidenskaper etter bilen.

Fornøyd med 50mm din EHD?

Tenker på å handle denne jeg også.

Om noen ønsker optikk-tips kan jeg anbefale det jeg kjøpte til meg selv for noen måneder siden, sigma EX 24-70 f:2.8

Meget godt objektiv til en god penge (joda, penger er det jo)

Har du forresten noen EXIF-data på de siste bildene dine, meget lekre!

Mye etterbehandlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ad|oS

Takk, takk.

Når du bruker linser med bildestabilisator (IS for Canon og VR for Nikon) på stativ, skal IS faktisk skrus av.

Jeg vil si at bildestabilisator på en zoom nesten er et must.

Her er et eksempel, bilde fra Dio-konsert på lørdag.

Ingen etterbehandling utenom resize og unsharp mask.

Håndholdt, f/2.8, 1/13 sek, 200mm og ISO-1250.

ajk921w2e3vn5rv49e3e.jpg

@ehrnst

Min 50mm har dårlig autofokus synes jeg så derfor brukte jeg manuell fokus og Live View funksjonen med 10x zoom på displayet på 40D'en. Da hadde jeg full kontroll på fokusen så da ble det bra og skarpe bilder. Dessuten er 50mm for lite vidvinkel i mange situasjoner, spesielt inne.

For å se exif så vil jeg anbefale å laste ned en exif viewer, f.eks denne som jeg bruker: http://www.opanda.com/en/iexif/download.htm

Da er det bare å høyreklikke på et bilde og velge View Exif...

Nesten alle opplasta bilder på forumer har exif-data. Bilder på f.eks VG har ikke exif-data.

@Søreng

Stativet er helt konge. Så brukervennlig og anvendelig. Beina kan spres ut uavhengig av hverandre helt ut til 90grader og midtstolpen kan legges horisontalt. Pluss at the er vater både på selve stativet og stativhode. Eneste minus er at det er ganske stor og litt tungt å dra med seg i en ryggsekk på tur. Men Manfrotto har jo da en lik, men mindre modell.

Her er en test: http://www.ephotozine.com/article/Manfr ... 4-RC2-head

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...