E36Cab1 Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Skal turbokonvertere en M50B20 u/Vanos og skal ha i smidde stempel&råder i denne. Er endel merker å velge imellom,bl.a Mahle,Wiseco,JE,Ross,CP osv osv... Samme med råder... Har funnet litt priser på stempel&råder,billigst hittil er vel Pauter råder(11500,-) og JE stempler(8000,-) Har tidligere lest tråder her inne om folk som har kjøpt slikt,lurte på kor de kjøpte de og til hvilken pris. Trenger ikkje være Pauter eller JE,var bare priseksempler Virket ikkje som om det var noke billigere fra USA heller,eller?? Så har du info/forslag,kom med de!
oddis Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Først vil jeg bare si ifra at jeg klart synes det er bortkasta penger med smidd innmatt på en 320 motor! For 5 lapper mer får du kjøp en B25, og når alt er sammenskrudd har du minst 100-150hk mer for 5 lapper ekstra.. Råder kan du få til ca 6 lapper samlet hos f.eks stenparnermotor.se eller pure-pf.com Racetep.com skaffer JE custom stempler på ordre. Blir vel rett over 7 lapper samlet.
E36Cab1 Skrevet September 5, 2007 Forfatter Skrevet September 5, 2007 Først vil jeg bare si ifra at jeg klart synes det er bortkasta penger med smidd innmatt på en 320 motor! For 5 lapper mer får du kjøp en B25, og når alt er sammenskrudd har du minst 100-150hk mer for 5 lapper ekstra..Råder kan du få til ca 6 lapper samlet hos f.eks stenparnermotor.se eller pure-pf.com Racetep.com skaffer JE custom stempler på ordre. Blir vel rett over 7 lapper samlet. Nuvel,bortkasta er det vel ikkje akkurat...men skjønner jo pointet ditt om å gå opp i motoreffekt(volum). No er det fordi eg fikk denne motoren for en grei pris m/alt inkludert. Leita etter B25 motor,men fant ingen som falt i smak både prismessigt og komplett-messigt. Ettersom eg ikkje sikta etter tusen gamper vil denne motoren passe meg godt. Men takker for linkene though
E36Cab1 Skrevet September 5, 2007 Forfatter Skrevet September 5, 2007 Når folk ikkje liker at eg skal trimme denne 2literen trur eg jammen det er godt at eg ikkje har sagt hvilken bil dette skal monteres nedi,hehe.... DA hadde eg fått hørt det
Rotty Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 trur vel de fleste mener at du skal ikke kaste bort pengene på noe unødvendig. selv om du kjøper smidde råder og stempler er de der bare for at det skal holde, det er mange andre faktorer som sørger for effekten. du kan selfølgelig trimme 2litern te den høres ut som ei illsint motorsag men det koster mye mere en bare de rådene og stemplene. jeg bruker cp stempler og noen råder fra PPF og de står bare for en liten brøkdel av regnskapet hittil Du har tenning,bensin,luftveier,kam(mer),blokka osv det annbefales oxo at du borrer og krysshoner slik fabrikkanten skriver pga etter mange års bruk er det ett slags glassaktig belegg på sylynderveggene som du ikke får bort bare ved å hone. står så hos meg ihvertfall. lykke til uansett hva du gjør
E36Cab1 Skrevet September 5, 2007 Forfatter Skrevet September 5, 2007 trur vel de fleste mener at du skal ikke kaste bort pengene på noe unødvendig.selv om du kjøper smidde råder og stempler er de der bare for at det skal holde, det er mange andre faktorer som sørger for effekten. du kan selfølgelig trimme 2litern te den høres ut som ei illsint motorsag men det koster mye mere en bare de rådene og stemplene. jeg bruker cp stempler og noen råder fra PPF og de står bare for en liten brøkdel av regnskapet hittil Du har tenning,bensin,luftveier,kam(mer),blokka osv det annbefales oxo at du borrer og krysshoner slik fabrikkanten skriver pga etter mange års bruk er det ett slags glassaktig belegg på sylynderveggene som du ikke får bort bare ved å hone. står så hos meg ihvertfall. lykke til uansett hva du gjør Takker for rådene,men har ganske grei erfaring på motorer,turbo etc(bare ikkje på BMW) etter å ha jobba som bilmekaniker i 7 år tidligere. Så eg veit om tenningsforskyvning,blandingsforhold,flow i topp,innsug,plenum etc,ventiler,kammer,sprut bla bla bla... Borring er ikkje alltid nødvendig viss sylinderene ikkje er slitt over mål. Honeverktøy kommer i mangen typer og grovheter. Skal en være pirkete bør blokka borres og hones mens blokka er simulert arb.temp,noen mener også helt opptil 125grader. Dette for at da vil sylindrene være i den tilstanden som under bruk. Honinga er for å få oljen til å feste seg til veggene og bevege seg,skal derfor krysshones i ca 45 graders vinkel. Honinga gjer at stempelringane(som skal då skiftes) får slite seg tette mot sylinderveggene. Er viktig at denne tilpassinga skjer fort ellers vil tettinga bli dårlig. Porting f.eks er ikkje bare å utvide kanaler osv,skal også ha rett swirl,ruhet,fart m/struping(venturi-effekt) så ofte bør en faktisk legge i slik at div åpninger blir mindre osv osv osv........ I could go on and on and on Så viss noen syns eg driter meg totalt ut på å bygge på en så liten og ynkelig motor,er som sagt ikkje ute etter total overkill av hester men kjøpte no bare denne. Men takk for alle tips og innspill,mottaes med takk
Azeton Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Tror du må lese litt mer om motor! virker ikke som du kan noe i det hele tatt! Og den motoren du har funnet er bare no tull Happy?
E36Cab1 Skrevet September 5, 2007 Forfatter Skrevet September 5, 2007 Tror du må lese litt mer om motor! virker ikke som du kan noe i det hele tatt! Og den motoren du har funnet er bare no tull Happy? Søren,er eg blitt avslørt?!? Trodde det eg skreiv virka intelligent og vanskeligt slik at det virka som om eg hadde litt peiling... Du har vel helt rett,B20'n er vel bare møkk........hehe... So yes,now i am happy
Azeton Skrevet September 5, 2007 Skrevet September 5, 2007 Men forsto jeg deg riktig så havnet du på b20 bare pga vanskeligheter med og få tak i b25? legger man litt penger og tid i noen av de motoren regner jeg med at man får de til og gå ganske greit. Så sier bare lykke til og legg gjerne opp en prosjekt tråd som jeg kan følge med på
E36Cab1 Skrevet September 6, 2007 Forfatter Skrevet September 6, 2007 Jepp,var egentlig grunnen det ja. Fant noen,men det var enten i deler,ødelagd eller med store mangler. Eller så var de for dyre. Ikke'no problem å få masse effekt utav B20'n,bare å unngå å ta noen snarveier det Skal brukes som banebil,så den blir bygd over tid. Kan kansje lage en tråd,men ettersom den ikkje skal monteres i en Bmw spørs det kor godt mottatt den blir her inne,hehe..
oddis Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Om motoren var i deler eller delvis ødelagt har jo ingenting å si, da du uansett må rive den i molekyler og sette sammen den på nytt med nye deler og ny maskinering En M50B25 er da ikke spesielt vanskelig å få tak i hvis man går inn for det.
E36Cab1 Skrevet September 6, 2007 Forfatter Skrevet September 6, 2007 Om motoren var i deler eller delvis ødelagt har jo ingenting å si, da du uansett må rive den i molekyler og sette sammen den på nytt med nye deler og ny maskinering En M50B25 er da ikke spesielt vanskelig å få tak i hvis man går inn for det. Når blokk og topp er dårlig/ødelagd er det nøye. But ANYWAY,no har eg iallefall kjøpt en B20. Trur ikkje folk helt skjønna ka potensiale en 2ltr har,må absolutt ha 500ccm meir?!? jaja....
oddis Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Hvis du tar en kikk på en B20 topp og en B25 topp så ser du forskjellen.. Jeg skrev delvis ødelagt, ikke ala rådepinner og ventiler som baner seg høl gjennom blokk og stempel
E30 ex Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Her kan en nok gnage frem og tilbake til evig tid, men saken er vel den at prisdifferansen mellom din b20 og en evt b25 vil bli som piss i havet når totregnskapet på en seriøs turbokonvertering m/smidd innmat skal gjøres opp. Hadde forstått det om du bare skulle hive på noe turbokitt og kjøre med det for en billig penge, men med slike seriøse planer med bytte av innmat da ser jeg det som galskap å satse på 2literen. Men du står selvfølgelig fritt til å gjøre hva du vil. Det er nå bare slik at når du legger det ut på forum vil det komme kommentarer av alle slag.
Fliid Skrevet September 6, 2007 Skrevet September 6, 2007 Tråden startet med råder å stempler. Leser man nedoer så ser det mer ut som en hets mot 2 Liter'n. La nå gutten få gjøre hva han vil. Desverre vet ikke jeg om en lur plass å skaffe slikt til din bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå