CSM Skrevet September 9, 2007 Skrevet September 9, 2007 Norges miljøpolitikk på ville veier. Følgende artikkel fra tu.no setter søkelyset på norges akterutseilte avgiftspolitikk mht. bilavgifter. Dagens avgiftssystem er progressivt og agressivt økende mht. antall hestekrefter. Og vekter hestekreftavgiften foran CO2-utslippet. Slik er myndighetenes miljøpolitikk selvmotsigende på dette området, da de ser bort fra en evt. miljøgevinst til fordel for å straffe statussymbolet og luksuspregete BMW. TU.no - Miljømaskin straffes med avgifter Les også denne: TU.no - Bilprodusentene brøt miljøløftene
Kjell Z3 Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Missunelsesavgiften må de ha vet du... Hk skulle ikke vært med i det hele tatt, hellert ikke vekt, KUN Co2.
oddis Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Jepp. Like morro som at de skal forby "sportsbiler". Er ikke det fordomsfullt og lite gjennomtenkt så vet ikke jeg.. Det bør utelukkende gå etter Co2.
Azeton Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Jo mer det veier jo mer slites det på veien også. noe som burde tas hensyn til hvis man skal være helt milijø freak. C02 er en selvfølge! Men Hk har ingenting med forurensing som jeg kan se.. Norge presser den norske man til og kjøpe biler som forunrenser mer..
Gunnar Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Latterlig.. Forresten morsomt at Mini dieselen har like lavt utslipp som den gørrstygge hybridbilen Prius!
2mMy Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 typisk norge det vettu! taper dem penger på Co2 så tar dem det igjen på HK avgiften!
Steffan C Skrevet September 10, 2007 Skrevet September 10, 2007 Herregud altså . Dette er en liten forsmak på myndighetenes avgiftsHÆLVETE som kommer til å ramme oss bilister fremover. Kun en drøy mnd. til Statsbudsjettet legges frem. Ikke mye å se frem til tenker jeg... .
ioctl Skrevet September 11, 2007 Skrevet September 11, 2007 Før i tiden hadde de speilavgiften. Dette var en avgift på luksusvaren speil, som ble satt progressivt etter størrelsen. Det førte til at i mange gamle lukseriøse bygninger vil en finne store veggspeil som er delt i to på midten for å redusere avgiften. Hk avgiften er dagens speilavgift!
hardrockillious Skrevet September 15, 2007 Skrevet September 15, 2007 Før i tiden hadde de speilavgiften. Dette var en avgift på luksusvaren speil, som ble satt progressivt etter størrelsen. Det førte til at i mange gamle lukseriøse bygninger vil en finne store veggspeil som er delt i to på midten for å redusere avgiften. Hk avgiften er dagens speilavgift! Woooord!
Hansh Skrevet September 17, 2007 Skrevet September 17, 2007 Burde vært en selvfølge at hk ikke har noe å si for avgiften, men synes de fleste glemmer stoffene biler slipper ut som faktisk er giftige (spesielt fra diesel uten partikkelfilter), noe CO2 egentlig ikke er. Hadde myndighetene faktisk brydd seg om miljø hadde (som de fleste vet) nye sikre miljøvennlige biler vært billige i innkjøp. Håper alle vet hvem de ikke skal stemme på ved neste stortingsvalg! (Slik det ser ut som mange heldigvis visste her i Bergen nå ved kommunevalget).
chrbje76 Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 Yepp mye viktigere å belønne miljsvindlere som f.eks Prius som bare flytter litt på utslippet enn de som faktisk gjør noe for the totale globale miljøregnestykket.
[space] Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 Forresten morsomt at Mini dieselen har like lavt utslipp som den gørrstygge hybridbilen Prius! Det reagerte jeg på også. Priusen går jo liksom for å være den ultimate miljøbilen. Tenk så ufattelig mye mer moro en kan ha det i en mini i forhold til en prius. Det er jo i utgangspunktet feil å straffe en bil ut fra CO2 / km også. En Porsche 911 går maks 6 måneder i året og gjerne da på dager med sol, mens en audi aX går hele året, til og fra jobb, til og fra butikk, til og fra fotballtrening osv osv. Altså er 911 mer miljøvenlig enn en audi aX, om man strekker strikken litt.
opt Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 Miljøavgifter opp og i mente er vel det som kommer fremover. Den avgiften som burde vært her i oslo er tomgangsavgift på drosjer. Det er unødig forurensing det! men men, naturen går sin gang tror nå jeg. samme f hva som blir gjort så tror jeg de vil slite i nederland.
Glenno Skrevet September 21, 2007 Skrevet September 21, 2007 Den avgiften som burde vært her i oslo er tomgangsavgift på drosjer.Det er unødig forurensing det! Ja den tomgangkjøringen er utrolig irriterrende. Har nå i 8 år bodd utenfor videokiosk å sett mye tomgangskjøring. En ting er å levere en film men når du skal inn hente film eller levere varer som gjerne tar 30 min med lastebil på tomgang, vel burde vel gått ned og slått av teningen. Men da hadde enn vel ratt blitt hardbarket kriminel som prøvde gjøre noe med mye galskap i dette samfunn. Ingen andre har gleden av tomgangkjøring over tid en sjåføren som slipper dra rundt nøkkelen. Uansett er disse diskusjoner viktig men hva gjør vi så blåøyede normenn/andre så med det Miljø er nok sikkert viktig men kan vi begynne i riktig rekkefølge med værsting tilfeller og faktisk prøve gjøre noe den vanlige mann/kvinne. (hvem vil, hønen og pannekaken). Mistet litt troen på makten med at bare en stemmer så vil politiker fikse. De hestehandler som de skulle drevet business iforhold til hverandre jo og ikke parti. Sjønner det ligger problemer i politiken der ingen har flertall men kansje de da burde redusere antall partier på stortinget slik at det var mindre partier stemme over slik at flertall for de partier vi stemte på kunne faktisk oppnå flertall av sin løfter. Vel noen tanker fra meg.
thorris Skrevet September 26, 2007 Skrevet September 26, 2007 Husk at mange Taxisjåfører kanskje må sitte i opptil en time og vente på tur i en temperatur av kanskje 50 grader hvis han\hun ikke har på aircondition. pluss at de har uniformsplikt, altså ingen shorts ol. Data annlegg som trekker jævelsk med strøm.. men klart, noe kan sikkert unngås! tomgangskjørere ved bensinstasjoner ol. er latterlig, men hvis jeg bare skal levere en film som tar 10 sek eller ut og legge brev i en postkasse tror jeg det er mer miljøbelastende å slite ut startmotoren..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå