integrale8v / ELS Tuning Skrevet September 11, 2007 Share Skrevet September 11, 2007 Jeg har kjøpt ett hus der parkeringa ligger ut mot veien og nå skal Vegvesenet/komunen lage sykkel og gangsti på siden av hovedveien og dermed forsvinner parkeringa mi. Derfor skal jeg få erstattet dette med å få laget en ny parkering ved siden av huset. Så er mitt spørsmål hvor mye kan en skvise ut av staten på en slik sak/hvor mye en har rett på?? Noen som har vert borti noe lignende saker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 11, 2007 Share Skrevet September 11, 2007 Dette grenser til å være på siden av forumets tema, men jeg lar tråden være aktiv fordi den kan være relevant i noen situasjoner der bil indirekte er en del av problemstillingen. Både staten og kommunene har egne satser ved ekspropriasjon i relasjon til bl.a private tomter. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en advokat iom. at det ofte kan være uklarheter knyttet til slike saker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikS Skrevet September 11, 2007 Share Skrevet September 11, 2007 I slike saker, er det tre alternativer: Alternativ 1 Som Fredrik nevnte, ekspropriasjon. Dette er et alternativ som både staten, kommuner og Vegvesenet prøver å unngå. Alternativ 2 Vegvesenet eller særdomstolen jordskifteretten, vil behandle saken. De vil verdsette arealet som vil gå tapt for deg og legge frem det de mener er reelt å tilby i erstatning, som en løsning begge parter er fornøyde med. Alternativ 3 Hvis erstatningene blir for store, eller kostnadene ved at en eiendom ligger nærme en vei (støyskjerming osv.), vil et alternativ være å kjøpe eiendommen. Ligger den i veien for nye konstruksjoner, vil den bli sanert. Jeg tror at denne saken vil kanskje gå igjennom særdomstolen, jordskifteretten. De verdsetter arealet ditt som de tar av for å kunne bygge gang- og sykkelsti. Jeg tror ikke du vil klare å skvise noe ut av denne situasjonen, men jeg tror du vil få igjen det du taper økonomisk på gang- og sykkelstien. Det å gå til advokat nå, vil ikke jeg anbefale deg. Vent heller til du mottar saken fra kommunen/ Vegvesenet, å se på deres forslag til å løse problemet. Mest sannsynlig vil de være i dialog med deg for at begge parter skal komme fornøyde ut av det hele. Er forslaget helt horribelt, ta kontakt med advokat. Lykke til, og skriv gjerne hvordan saken utvikler seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet September 11, 2007 Forfatter Share Skrevet September 11, 2007 Ja skal gi en tilbake melding når jeg vet noe mere, er planen at det skal vere en synfaring på området i neste uke en gang. Får se hvilket tilbud de kommer med etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Jeg mener du bør snakke med noen som kan jus før dette skjer så du kan argumentere litt for deg når du står der. Dette er vanskelig stoff faktisk. du kan lese litt i plan og byggningslove lob nr 77 av 1985 kan 8. Der står det om ekspropriasjon. Videre skal du også se litt på lov nr 17 av 1984 som bestemmer hvor mye du skal få for dette "tyveriet". det er tre forskjellige måter å regne ut hvordan du skal få din erstatning. Det ene er etter salgsverdien, andre er etter bruksverdien og tredje er etter utgifter til attkjøp. Lov nr 17 1984. Jeg lurer her også på om du har ett lite problem. det er vel sånn at mydighetene har rett itl en del eiendom som er rett ved siden av veier, da nettop grunnet at de skal bygge ut veier, gangstierosv. Dette kommer vel fram av regleringskartet som eiendomsmegler har. Hør med en eiendomsmegler og en jurist hvis du kjenner noen. Tror det kan være lurt for å få de pengene du har krav på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå