Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt ett Hartge senkesett til min touring. Men jeg fikk bare med to fjører og to dempere for framme.

De sier at bilen kommer til å justere seg selv bak, da jeg har nivåregulering. Er dette riktig, synes dette høres litt halvgjort ut, og svarer ikke den prisen jeg måtte betale for Hartge senk. Det var BMW selv som anbefalte dette settet, pga kvalitet rett og slett.

Spørsmål 2: Jeg leser flere steder om hydraulisk bakluke til E39. Er dette som på E61 hvor man bare trykker på en knapp så går den igjen selv? Jeg har komfort lukking hvor jeg bare legger døren inntil, også drar bilen selv luken inntil. Skal det da evt også være slik lukking med?

Skrevet

Ved hjelp av diagnoseinstrumentet kan man senke nivåreguleringen bak til ønsket nivå. Hvis du tar deg bryet med å bruke øynene neste gang du skifter dekk vil du se at det ikke er fjærer bak. Forutsatt at du har nivåregulering da.. :)

Skrevet

Vedr senking, så stemmer nok det som Odd-M skriver. Man justerer oppsettet på den automatiske nivåreguleringen for å få korrekt høyde bak.

Når det gjelder løsningen for bakluken, har jeg slik automatisk åpne/lukke system på min E39. Aktiveres med knapp i bil og på bakluke, eller via nøkkelen. Kjekt hvis man har hendene fulle av bæreposer og slikt, eller hvis bilen er skikkelig møkkete (men det er den jo aldri).

Skrevet
Ved hjelp av diagnoseinstrumentet kan man senke nivåreguleringen bak til ønsket nivå. Hvis du tar deg bryet med å bruke øynene neste gang du skifter dekk vil du se at det ikke er fjærer bak. Forutsatt at du har nivåregulering da..

Har ikke lagt om dekk på bilen enda, og la ikke merke til at dette "manglet" da jeg gikk over bilen før kjøp :oops:

Alvorlig, er det virkelig ikke fjører bak? Det er faktisk noe jeg aldri har hørt om før!!! Nivåregulering er det på den.

Har også hørt at man må justere ved hjelp av disgnoseverktøyet, men de sa at det ville gå automatisk. Har også hørt at man skal skifte noen stag bak ved senking. En mente dette var torsjon eller stabstag, og en mente at ett stag til nivåreguleringen skulle skiftes, ett stag jeg heller ikke kjenner til.

Når det gjelder løsningen for bakluken, har jeg slik automatisk åpne/lukke system på min E39. Aktiveres med knapp i bil og på bakluke, eller via nøkkelen. Kjekt hvis man har hendene fulle av bæreposer og slikt, eller hvis bilen er skikkelig møkkete (men det er den jo aldri).

Hmm, æ å har slike knapper, men selve luken går ikke opp/ned, den bare åpner seg så vidt/slipper låsen?

Skrevet
Det er luftbelger bak.

Lærer mens man lever, trodde disse var i tillegg til fjær jeg :stupid: Blir mindre arbeid da i det minste :wink:

Skal på til helgen, og jeg gleder meg.

Noen som kjenner til stag som må kortes inn da?

Og kan jeg se noe sted utenom de bryterne om det skal være automatisk lukking på bakluken?

Skrevet

Nei, ingen stag skal kortes inn. Men bilen må inn til firehjulskontroll og justering, eller så vil du slite mye dekk.

Hvis det ikke fungerer via nøkkel el knapp er det vel tvilsomt at du har åpne/lukke-funksjon. Få sjekka rammenr hos forhandler for å finne ut hvilket utstyr som er på bilen.

Skrevet

Takker for svar, dette var oppklarende, toppers folks.

Har allerede bestilt time for lys og firhjulskontroll den 25`ende da BMW anbefalte å kjøre med dette i 14dager for å la det "sette seg". Får svar på om bilen justerer seg bak automatisk til helgen når settet kommer på. I verste fall må jeg få en lyntime hos BMW for å få den ned i det minste.

Sjekket også opp med bakluken, og jeg har ikke denne lukkingen, bare komfortlukking hvor jeg slipper å smelle igjen luken, bare å legge den inntil.

• 3 weeks later...
Skrevet

Da er senk montert, og til opplysning for de som evt måtte lure, så gikk bilen ned bak automatisk. Bilen har sensorer både framme og bak grunnet Xenon. Selv meget fornøyd med senknivå på Hartge, men mangler nå penere felger og aerodynamikkpakken + facelift. Blir vel ikke før snøen har forlatt bakken igjen.

Var også utrolig enkel bil å skifte på. ca.1times arbeid for en amatør. Bare 2 små bolter nede samt tre små muttrer i tårnalgeret som måtte skrues løs, det var alt. Kjekke bil!

Skrevet

Ett lite kjapt søk på Bimmers, og flere tusen spart :)

Akkurat vore på EU-kontroll, og fant en lekasje på ene demper foran.

Di fleste verkstedene eg hørte med skulle ha mellom 4-6, bare for jobben, med å skifte fjærer å dempere. Men siden det hørtes ut som å være ganske enkelt jobb, så tar eg det heller selv...ja, skal senk på og.

Men det eg lurer på er hvor mye den er senket, og hvordan det ser ut ang høyden mellom dekk/hjulbue foran vs. bak etterpå...bilder?

Skrevet
Ett lite kjapt søk på Bimmers, og flere tusen spart :)

Akkurat vore på EU-kontroll, og fant en lekasje på ene demper foran.

Di fleste verkstedene eg hørte med skulle ha mellom 4-6, bare for jobben, med å skifte fjærer å dempere. Men siden det hørtes ut som å være ganske enkelt jobb, så tar eg det heller selv...ja, skal senk på og.

Men det eg lurer på er hvor mye den er senket, og hvordan det ser ut ang høyden mellom dekk/hjulbue foran vs. bak etterpå...bilder?

Alt man trenger av "spesialverktøy" er fjærklemmer. Det var lekkasje i demperen min også. Jeg trengte ikke skifte bak, for å ha det klart. Glem heller ikke sikkerheten når du klemmer fjæra, verktøyet kan i verstefall glippe eller ryke, og da ønsker man ikke å ha ett nysgjerrig ansikt framfor :wink:

Hartge oppga dette til ca.2-3cm. Høyden bak virker å ha kommet ned tilsvarende(muligens litt høyere bak, men det mener jeg den var før også?), men dette kan man vel lure til ønsket høyde ved å koble til diagnosemaskinen om man har nivåregulering.

Glem heller ikke at du må inn for en firehjulskontroll etter litt tid. De anbefaller at man kjører litt(ca14dager) for å la utstyret sette seg skikkelig. Lysene bør også kontrolleres etterpå. Bilde har jeg ikke, men det kan vel fikses, selv om bilen ikke er helt showklar enda 8)

Skrevet

Ang senking av 530d, er denne utstyrt med automatisk høyderegulering bak som standard for alle "norske" biler. Når det gjelder at denne regulerer seg selv, så har det med tyngden å gjøre. Dvs den har samme høyde uansett hvor mye man laster inn bak, og om man kjører med tung henger, campingvogn osv.

Jeg har montert senkefjærer foran på bilen min, og jeg fikk ikke noen effekt av at bilen senket seg selv bak, så det tror jeg er kun innbildning. Men hvis du har målt, så kan jeg ta feil. Jeg fikk nemelig opplyst fra Auto-Trio at hvis jeg ønsket å senke bak, måtte jeg bytte til dempere som var 15mm kortere. (Bilstein) Dette hørtes intressant ut, helt til jeg sjekket prisen på å bytte disse. 5-6000. En jobb som tok lang tid fikk jeg som begrunnelse på verkstedet. Dessuten er ikke disse demperne slitt, så jeg venter litt med dette. Bilen min er senket med 30mm foran, men det kan se litt mer ut. Dette er Einbach sitt sett fra GS Bildeler.

Gi meg tilbakemelding om du får de til å regulere høyden på et BMW-verksted mha et diagnoseverktøy. (har lest her på forumet at dette bare er tull, så jeg gadd ikke spørre engang).

Fint om du kunne lagt ut et bilde av hvordan det ble seende ut.. alltids tøft med bilder :)

Skrevet

Ang. senking med automatisk høydejustering bak, så var eg innom Bavaria idag, og fekk oppgitt en pris på ca 1000,- for å senke den elektronisk bak.

Vet ikke om det er noe forskjell på senking bak med/uten xenon.

Satser på det går automatisk, siden eg har både nivåreg og xenon :)

Hartge kankje ja, har du en link til nettsted? dyrt?

Harald386

Å senke en E39 bak er en vanskelig og knotete jobb, viss ein ikkje har nivåreg. Grunnen er at halve bilen må demonteres for jobben. Bakseter, hattehylle etc må ut, bare for å komme til.

Ser på GS at det er elektronisk sensor både bak og fremme, så det kan vel stemme at bilen går ned bak og viss ein senker fremme...med nivåreg :D

Har du nivåreg så trenger du ikkje bytte dempere bak. Tror di rotet litt der...

Skrevet
Ang senking av 530d, er denne utstyrt med automatisk høyderegulering bak som standard for alle "norske" biler. Når det gjelder at denne regulerer seg selv, så har det med tyngden å gjøre. Dvs den har samme høyde uansett hvor mye man laster inn bak, og om man kjører med tung henger, campingvogn osv.

Jeg har montert senkefjærer foran på bilen min, og jeg fikk ikke noen effekt av at bilen senket seg selv bak, så det tror jeg er kun innbildning. Men hvis du har målt, så kan jeg ta feil. Jeg fikk nemelig opplyst fra Auto-Trio at hvis jeg ønsket å senke bak, måtte jeg bytte til dempere som var 15mm kortere. (Bilstein) Dette hørtes intressant ut, helt til jeg sjekket prisen på å bytte disse. 5-6000. En jobb som tok lang tid fikk jeg som begrunnelse på verkstedet. Dessuten er ikke disse demperne slitt, så jeg venter litt med dette. Bilen min er senket med 30mm foran, men det kan se litt mer ut. Dette er Einbach sitt sett fra GS Bildeler.

Gi meg tilbakemelding om du får de til å regulere høyden på et BMW-verksted mha et diagnoseverktøy. (har lest her på forumet at dette bare er tull, så jeg gadd ikke spørre engang).

Fint om du kunne lagt ut et bilde av hvordan det ble seende ut.. alltids tøft med bilder :)

Hmmm, må kontrollere høyden for sikkerhetskyld, men både Hartge(som ikke leverer badempere til touring med autojustering) og BMW sa det samme??? E æ lurt ut i ekstra utgifter fra så seriøse aktører? :twisted:

Hartge, både i Trondheim og Tyskland tror jeg han ringte, sa at disse justerte seg selv. Det sitter sensorer både fram og bak på disse bilene sa de også, grunnet Xenonlysene.

BMW sa ihvertfall at det er mulig å justere dette ved hjelp av diagnoseverktøyet, en annen sa at man må skifte ett lite setempel/stag som måler høyden til en kortere versjon. Uansett så ser bilen ikke mye høyere ut bak en framme, men man kan jo bli lurt av mangt der, en liten dump under andre hjulet på samme aksling eller noe sånt :wink:

Skal se å få tatt et lite bilde, kanskje imorgen for å legge ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...