Hakon Skrevet September 11, 2007 Share Skrevet September 11, 2007 Som topic sier... hva vil egentlig hende om man blir stoppet og det oppdages en kompressor under panseret? Dere som kjører med slike kompressorer... har dere betalt avgift til staten? eller er det noe som er helt greit å gi blaffen i? Hvor hard er straffen? Andre argumenter for å se bort i fra en bil med påmontert kompressor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet September 11, 2007 Share Skrevet September 11, 2007 er vel like ille som å bli tatt med ettermontert turbo! du må på visning. enten for du en uke på deg til visning, ellers blir du i værstefall leid bort til biltilsynet, og da sliter du litt! Jeg hadde ikke vært redd for det tror jeg. men hadde hvertfall ikke betalt 5 øre til staten i hk avgifter.!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 11, 2007 Forfatter Share Skrevet September 11, 2007 ok.. 1 uker er vel nok til å hive ut kompressoren? Er det normalt å kjøre rundt med så mye ekstra effekt? Har intrykket av at dette ikke sees på som spesielt alvorlig, men det er altså ulovlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Mener å hørt at det var en audi kar som ble tatt med "litt" for stor turbo pluss diverse andre oppgraderinger. Han hadde rundt 150-200 hester for mye og måtte da betale avgift for alle hestene. Det var ikke ett tema å sette bilen tilbake til orginal stand og det var fra myndighetenes siden. så er det det spm om forsikring av bilen. Hvis du er en årsakssammen heng med antalle hester og en krasj. Dvs si at en bil med ikke så stor motor og en maks hastighet på 150 plutselig med hjelp av litt ekstra pustehjelp krasjer i 250. Du treffer en skolebuss og samtlige barna ligger på sykehus i ett år. Forsikringsselskapet betaler ut det det koster, men i det de har betalt ut det dumper den samme regningen i postkassen din. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Storkaren Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Dersom du har 200 hk formye og bilen din blir fraktet rett til biltylsynet etter en ulykke (noe den mest sansynelig gjør) blir dette regnestykket så vidt jeg har forstått: 200hk*1000kr = 200.000 i avgift + 200hk*1000kr=200.000kr i straffeavgift for å unnlate og oppgi motorkraft. Dette blir da 400.000! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
javewl Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 For nyere biler dette da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikke1981 Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Blir nok mye å betale om man blir tatt da.. kjipt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 jeg hadde ingen problem med dette. Aldri hørt om noen som har hatt det heller faktiskt. Siste kompressorsatsene fra ESS tuning klarer man nesten ikke se at det er gjort inngrep på motoren. Heller ingen problem på EU kontroller etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Det pleier vel ikke å være et problem, men den dagen det smeller og tar livet av føreren i den andre bilen har du et seriøst problem.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Det pleier vel ikke å være et problem, men den dagen det smeller og tar livet av føreren i den andre bilen har du et seriøst problem.. Da skal det vel dokumenteres at det er kompressor sin skyld at ulykken fant sted. Det er det samme som å chippe en bil egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Men skal man tenke sånn om alt her i verden er vel det beste å holde seg inne eller grave et stort hull å hive seg nedi. Man kan ikke gå rundt å tenke på HVA som kan skje hele tiden. Det er en risiko i alt man gjør uansett hvor lite det kan være. Og så er det vel ikke slik heller at alle som har turbo/kompressor kjører gris. Det kan jo være praktiske fordeler med dette også, som for eks ved ferier der store campingvogner skal dra's. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 lever bare engang..løp å kjøp Skulle gjerne hatt kompressorsats i alle BMW'ene jeg har hatt hvertfall..helt gullegull Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thunder Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Man kjører nå ikke ihjel hverken seg selv eller skolebarn fordi om man har kompressor under panseret. Den gir ikke akkurat 200 hk ekstra heller. Det høres nesten ut som skremselspropagande dette her. Om man chipper en bil så blir man ikke automatisk en råkjører heller. Så og si alt av dieselbiler er jo chippet. Det er avgiftene i dette landet vårt som gjør at undermotoriserte biler er gungstigere i innkjøp enn biler med mer effekt. Man skal ikke ha dårlig samvittighet om man har chippet eller tunet bilen. Skulle bare mangle at man gjorde det. Vi betaler nok for disse bilene våre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Man kjører nå ikke ihjel hverken seg selv eller skolebarn fordi om man har kompressor under panseret. Den gir ikke akkurat 200 hk ekstra heller. Spørs akkurat hvor mye hester du hadde i bilen før man setter på en kompressor det. Er det en bil med rundt 400hk org, (E39 M5 f.eks) så får man 200hk ekstra ca... Da ved 0,5bar å ladetrykk som er maks på org motor uten intercooler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet September 12, 2007 Share Skrevet September 12, 2007 Lurer litt på dette med ekstra avgifter til staten ved trimming av motor.. Dette gjelder da vel ikke biler som er eldre enn 10 år? Eller er jeg helt ute å kjører nå? Det virker som det er underforstått at alle som vil ha kompressor kjører nyere biler, og derfor blir dette alltid nevnt..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå