Hyggmaister Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 Tull Gunnar. Grunnen er at bedriftslaget til BMW vant 14-0 over Mercedes i den tyske bedriftsfotballcupfinalen. Da ble sjefsingeniøren så glad at han døpte motoren til S14. S-en kommer fra 7-målscorer Simon Süpertor.
CS Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 Jeg har også hørt at den fikk navnet S14 pga at de brukte kun 14 dager på å utvikle den første prototypen av motoren. Som de da senre utviklet videre til slik vi kjenner den i dag. Husker ikke helt hvor jeg har hørt det, men mener det var ett tv-program om historien til e30. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke.
Ceylon Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 Tull Gunnar. Grunnen er at bedriftslaget til BMW vant 14-0 over Mercedes i den tyske bedriftsfotballcupfinalen. Da ble sjefsingeniøren så glad at han døpte motoren til S14. S-en kommer fra 7-målscorer Simon Süpertor. Ja dette her stemmer nok. Høres hvertfall veldig sansylig ut.. Også ble de vel bare bedre og bedre i fotball og scoret enda mere. Så tallet på de neste s motorene ble dermed høyere. Ferdig med det !!
JulianS Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 tror nok trond.s er nærmest her M12/M13 er jo navnet på motoren som ble brukt i F1 på 70tallet, 16 ventilert turbomotor på 1.5 liter som utviklet nesten 1500 hk på kvalifiseringsoppsett. Dette var jo også en videreutvikling av M10B20:) men med en helt annen topp enn S14 såvidt jeg vidt jeg har forstått
oddis Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 Trond sin forklaring virker mest reel ja. Jeg har også hørt den historien om 14 dager. Det kan hende at det stemmer, MEN at det kun var en tilfeldighet (samtidig som motoren skulle hete S14 ut fra registeret dems). At de masserte sitt eget ego ved å si at navnet stod for antall dager.. eller noe sånt. Det var jo tross alt den første tradisjonelle S motoren fra BMW. Mener faktisk å ha lest dette i Performance BMW... ikke så lenge siden heller faktisk.
R Andersen Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 Trond og Gunnar er inne på rett sak. S`n kommer fra gammelt av da M-avdelinge var ung, og ting som de laget ble ofte kalt "ZS". Disse bokstavene ble etterhvert byttet ut med M. Z`n står for subsidiary (engelsk), og betyr datterselskap. Alle motorer som ble laget av BMW staret på M, men de ville være litt annerledes, og brukte derfor bokstaven S som da stammer fra gammelt av på S14. Hvorfor den heter 14 vet jeg ikke. Min gjetting er at det starter alltid med 1 (som i M10), og at 4 står for 4-sylindret motor. Gruppe A versjonen het S14/1.
S.Hafsmo Skrevet Desember 8, 2008 Skrevet Desember 8, 2008 hehe, det var da en gammal tråd dere har vekket til live.
mowz Skrevet Desember 11, 2008 Forfatter Skrevet Desember 11, 2008 Jeg leste i ett blad om e30 at det var 14 dager fra de fikk klarsignal til de hadde ferdig motor, da med mye forarbeid allerede ferdiggjort, men siden folk bare sier det er piss så gidder ikke jeg diskutere det mer i denna tråden i alle fall! Tro hva dere vil...
RogE36R Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 tror nok trond.s er nærmest her M12/M13 er jo navnet på motoren som ble brukt i F1 på 70tallet, 16 ventilert turbomotor på 1.5 liter som utviklet nesten 1500 hk på kvalifiseringsoppsett.Dette var jo også en videreutvikling av M10B20:) men med en helt annen topp enn S14 såvidt jeg vidt jeg har forstått Helvete den 1,5 literen var hissig då!!!
Ceylon Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Helsikken. Noen som har en link til en video av en f1 med den motoren i aksjon kansje...? 1500 på 1.5 er jo helt på tryne mye.
Superbeetle Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Helsikken. Noen som har en link til en video av en f1 med den motoren i aksjon kansje...? 1500 på 1.5 er jo helt på tryne mye.
JAL_535i Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 Forresten en M10 med stor turbo her også =) http://www.youtube.com/watch?v=kZ-HI2lRbYA&NR=1
///Mysild Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 fra autofil nr2 2008 (den med e92 m3 på framsiden) "Motoren ble riktignok kastet sammen på 14 dager, derav navnet S14!" dette visste jeg, og til de som ikke visste det.. husker det nok nå
///Mysild Skrevet Desember 11, 2008 Skrevet Desember 11, 2008 har ikke scanner her... men kan gjøre det i jula om ikke dere tror på det! her står det masse om e30m3, e36 m3, e46 m3 og den nye 92en også... var derfor jeg kjøpte det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå