Gå til innhold

rustgarantien til BMW suger


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat oppdaget rust på panseret til min 2001 BMW 320d Touring. Bilen er 6 år og 8 mnd gammel og spør du meg så er det helt utrolig at en slik ny bil kan begynne å ruste.

Hos BMW Norge så sa de bare at en av grunnene til at rustgarantien var 6 år, var at etterpå kunne man ikke få dekket slike skader!!!!

Jeg har hørt mye om at BMW er fleksible når det gjelder garanti, men jeg har aldri opplevd at de er noe særlig bra på dette. Leste at BMW vant autoindexen for andre året på rad, og at fleksibilitt i henhold til garanti var noe de vant stort på. Er det opp til meg så vinner de ikke den neste år hvis det er meg de ringer og spør.

Har også hørt at dette er en kjent svakhet på disse bilene, og at BMW egentlig burde kalt tilbake bilene for å få byttet dette.

F**N i H*****E!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bilen din importert?

min far har en 2003 320d.. på verkstedet han bruker, sa de at det er forskjell på hvordan de er satt sammen, de som er solgt ny i tyskland, og de som er solgt ny i norge... hvorvidt dette stemmer veit eg ikkje, men det var det de sa... også dørene skal ha dette problemet, og Bmw ville bytte disse også dersom det oppsto rust der. han fikk bytta panseret på første service etter import fra fra tyskland. dette er ca en mnd siden. BMW er veldig klar over problemet(og har vært klar over det lenge), og dersom bilen har fulgt servicer, burde verkstedet ha informert om dette og tatt affære... uansett er dette kanskje noe forbrukerrådet kan se på... i.o.m at de har vært klar over dette lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil er ikek "u-rustbar" uansett hvor mye man skulle ønske det. Er ikke stor grunn til ramaskrik for rust på en 6 år gammel bil. Men, som sagt, dette er BMW fult klar over problemet så prøv å finn ut hvor bilen din er solgt ny å prøv der, ellers har du nok ingenting å fare med da garanti er utløpt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry ikke for å strø mere salt i såret, men har du først fått rust på panseret bør du også sjekke nøye tetningene på bakluke, underkant av dørene samt bakplaten bak støtfangeren bak. Disse stedene er også typiske rustfeller på e46 modellen. Etter grundigere sjekk på min hadde jeg rustdannelse på alle disse stedene untatt dørene. Tips! Bør sjekkes og fixes før det blir porblem ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo komme som ett sjokk att en bil laget av metall ruster etter hvert men alt er reparert bart.

Og når BMW gir 6 års garranti så kan mann vel ikke vente att de skal ta reklamasjon på noe etter det :roll:

Om en bil får rust angrep fort eller etter 20 år kommer mye an på hva slags forhold den er brukt under og hva slags vedlikehold den har fått.

Selvfølgelig også hvilke mot tiltak som er tatt fra produsent. Uansett så må mann forvente rust på ting som er laget av jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bilen din importert?

min far har en 2003 320d.. på verkstedet han bruker, sa de at det er forskjell på hvordan de er satt sammen, de som er solgt ny i tyskland, og de som er solgt ny i norge... hvorvidt dette stemmer veit eg ikkje, men det var det de sa... også dørene skal ha dette problemet, og Bmw ville bytte disse også dersom det oppsto rust der. han fikk bytta panseret på første service etter import fra fra tyskland. dette er ca en mnd siden. BMW er veldig klar over problemet(og har vært klar over det lenge), og dersom bilen har fulgt servicer, burde verkstedet ha informert om dette og tatt affære... uansett er dette kanskje noe forbrukerrådet kan se på... i.o.m at de har vært klar over dette lenge..

tror du bmw setter ihop egene modeller for norge? norge utgjør jo ikke mere en en større europeisk by! har man 6års garanti så betyr det vel at de må sette grensen ett sted!desuten synes vel ikke denne rusten uansett fra utsiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bilen din importert?

min far har en 2003 320d.. på verkstedet han bruker, sa de at det er forskjell på hvordan de er satt sammen, de som er solgt ny i tyskland, og de som er solgt ny i norge... hvorvidt dette stemmer veit eg ikkje, men det var det de sa... også dørene skal ha dette problemet, og Bmw ville bytte disse også dersom det oppsto rust der. han fikk bytta panseret på første service etter import fra fra tyskland. dette er ca en mnd siden. BMW er veldig klar over problemet(og har vært klar over det lenge), og dersom bilen har fulgt servicer, burde verkstedet ha informert om dette og tatt affære... uansett er dette kanskje noe forbrukerrådet kan se på... i.o.m at de har vært klar over dette lenge..

tror du bmw setter ihop egene modeller for norge? norge utgjør jo ikke mere en en større europeisk by! har man 6års garanti så betyr det vel at de må sette grensen ett sted!desuten synes vel ikke denne rusten uansett fra utsiden!

ikkje veit eg!

Det var et autorisert BMW verksted som fortalte dette, har ingen grunn til tvile på det eg vel!? hverken for eller mot... eg veit no vel ikkje hva BMW gjør og ikkje gjør??

uansett syns eg det er meget kritikkverdig at en bil begynner å ruste etter 6 år? hvertfall en bil i denne prisklassen! om rusten er synelig eller ikkje fra utsiden er ingen unnskyldning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien kan da være helt fin den, problemet er at du ikke har den garantien lenger ;)

De kan gjøre så mangt innen garantitida, men en plass må grensa rett og slett gå, her etter 6 år..

Jeg ville tatt det direkte med BMW Norge, sendt et saklig brev med reklamasjon og god begrunnelse og dokumentasjon, så er det kanskje et lite håp. Men som folk sier her, det er ikke uvanlig med litt rust etter 6 år på noen biler her i landet, desverre..

Husk garantibevis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar.

Jeg er ikke sjokkert over at metall ruster. Det jeg er sjokkert over er at BMW vet at panser og et par andre steder er rustfeller, uten å vedkjenne seg sitt ansvar og gjøre noe med det.

BMW har den laveste rustgarantien av alle, latterlig lav faktisk. På 6 år så rekker jo ikke bart metall engang å ruste tvers igjennom.

Spør du meg så skulle all verdens BMW-klubber kjørt BMW på dette, slik at de forandret sin praksis.

Om la oss si 5 år så er E46 begynt å bli såpass gammel at omtrent alle har begynt å ruste. Da vil BMW få et seriøst dårlig rykte, og faktisk ende opp som Mercedes. De bilene er det jo ingen som vil kjøpe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...