Boosti Skrevet September 17, 2007 Skrevet September 17, 2007 I dag begynnte is`n og koke. Varmeapperatet har blåst kaldt i et par ukers tid, og bilen har fuska noe fryktelig det første halve minutte etter oppstart. Det er ikke kjølevæske i olja og den har ikke brukt noe spessielt med kjælevæske. Det ryker en del av den akuartt etter oppstart, men ellers så værken ryker eller fusker den. Tempraturen har holdt seg på normal helt til den begynnte og koke i dag, etter en tur med rolig kjøring. Hva skal jeg begynne med? Hvor skal jeg begynne og leite?
Mauro Skrevet September 17, 2007 Skrevet September 17, 2007 Luft i systemet? Sett bilen i en bratt oppoverbakke å sjekk kjølevæsken da. EditL: Klem gjerne litt på slangene.
Odd-M Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Hva er det med dere og den j**** oppoverbakken? Bilen er konstruert for å kunne luftes når den står 100% plant. Har du noen gang sett en bratt oppoverbakke på et BMW-verksted?
BMWtotti Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Hva er det med dere og den j**** oppoverbakken? Bilen er konstruert for å kunne luftes når den står 100% plant. Har du noen gang sett en bratt oppoverbakke på et BMW-verksted? Hvorfor skal noen alltid komme med en slik kommentar hver gang noen foreslår å ha bilen i en oppoverbakke! Vi skriver det da ikke for å være jævlige mot den som trenger hjelp! Mange har faktisk bedre erfaringer med å sette bilen i oppoverbakke når man skal lufte systemet!
Dirty Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 det hjelper å ha bilen i oppoverbakke luften kommer lettere ut! men skjekk vannpumpe og om du har nok med kjøleveske på!
mcfire Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Vannpumpe og radiator bør vel sjekkes ja... Sprekk i radiator?
propan Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Hvis du ruser kraftig opp kommer det da noe varme i apparatet? Hvis det kommer litt varme kan det være luft, eller ingen så er det vannpumpa di,få sjekket dette fort,før du evt tar pakning eller topp. Uansett ville jeg byttet vannpumpe tvert.
Mauro Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Hva er det med dere og den j**** oppoverbakken? Bilen er konstruert for å kunne luftes når den står 100% plant. Har du noen gang sett en bratt oppoverbakke på et BMW-verksted? Det som er med den j**** oppoverbakken er at jeg syns luften kom lettere ut. Å jeg har sett en bratt oppoverbakke ved Bavaria i sørlandssparken (kr.sand) om du ville vite det. Men nok om det. Det er noe med e36 som gjør det lettere når bilen står i en bakke. Det er ihvertfall min erfaring. Om du har noe i mot det, så er det ditt problem.
Boosti Skrevet September 18, 2007 Forfatter Skrevet September 18, 2007 Luft i systemet? Sett bilen i en bratt oppoverbakke å sjekk kjølevæsken da.EditL: Klem gjerne litt på slangene. ¨Jeg har lufta den flere ganger i bratt opperbakke etter at varmeapperatet sluttet og funke. Jeg har også sett etter kjølevæske nivået, men det lå rett under normalt.
Boosti Skrevet September 18, 2007 Forfatter Skrevet September 18, 2007 Hvis du ruser kraftig opp kommer det da noe varme i apparatet?Hvis det kommer litt varme kan det være luft, eller ingen så er det vannpumpa di,få sjekket dette fort,før du evt tar pakning eller topp. Uansett ville jeg byttet vannpumpe tvert. Det kommer varme når jeg har kjører i over 60km/t. Men ved bykjøring og på tomgang blåser det bare kaldt.
Steffan C Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Det med den j**** oppoverbakken er ikke dum den. Det hjelper deg bare å få lufteskruen som det høyeste punktet, noe som er viktig ved lufting . Å ja, det har vært lite med oppoverbakker på de BMW verkstedene jeg har vært . Men de bruker håndpumper som gjør fylle & luftejobben enkel og grei. Så dere skjønner vel godt at jeg er fornøyd med å ha en bror som er BMW mekaniker. Ingen problem med tilgang på spesial verktøy da .
Odd-M Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Kan noen med verkstedmanual på denne motoren vennligst legge ut korrekt lufteprosedyre? Det er tydelig at flere personer her trenger hjelp... Her har vi diskutert lufting på M50. Dere kan jo selv lese hvor stor suksess det var med motbakke kontra å gjøre det slik det er meningen det skal gjøres... http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=59182&highlight=
Hyggmaister Skrevet September 19, 2007 Skrevet September 19, 2007 Om den røyker mye, kan det jo tyde på gåen toppaking da...
Dirty Skrevet September 19, 2007 Skrevet September 19, 2007 Kan noen med verkstedmanual på denne motoren vennligst legge ut korrekt lufteprosedyre? Det er tydelig at flere personer her trenger hjelp...Her har vi diskutert lufting på M50. Dere kan jo selv lese hvor stor suksess det var med motbakke kontra å gjøre det slik det er meningen det skal gjøres... http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=59182&highlight= kan ikke du bare klappe igjen? det er bevist gang på gang at vis du har en luftboble i systemet som henger! lønner det seg å ha bilen i bakke! slik at lufteskruen blir det høyeste punktet! i sist uke luftet vi en kompis bil e36 320 satt den i bakken. og lufte kom ut og varme i varmeaparatet kom og bilen koker ikke lenger!
Odd-M Skrevet September 19, 2007 Skrevet September 19, 2007 Nei, jeg klapper ikke igjen. Hvis du hadde gjort det slik det er ment å gjøres så hadde du forstått at den bakken ikke er nødvendig. Hvis det ikke fungerer å lufte slik fabrikken har spesifisert det så er det noe annet galt med kjølekretsen. Det blir ikke luft helt uten grunn. Enten er det noe galt, ELLER så har uvitende tullinger gjort et tappert forsøkt å lufte etter væskebytte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå