BT-Lars Skrevet September 23, 2007 Share Skrevet September 23, 2007 Har en 98 316i hvor oljelampa har begynnt å lyse når bilen går på tomgang. Har skiftet olje + filter Oljelampa slutter å lyse når turtallet kommer over 1000 r/min. Kan det være oljepumpe som begynner å bli def? Alle svar mottas med takk Bjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet September 23, 2007 Share Skrevet September 23, 2007 varm/kald motor, eller begge deler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BT-Lars Skrevet September 23, 2007 Forfatter Share Skrevet September 23, 2007 Den begynner å lyse når den blir varm. Helt fin når den er klald. BT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet September 23, 2007 Share Skrevet September 23, 2007 Få oljetrykket kontrolert med manometer FØR havari. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dvil Skrevet September 23, 2007 Share Skrevet September 23, 2007 Enig med Bonden. Det kan være gåen trykkbryter. Eller: dårlig pumpe, for store klaringer (slitte lager) eller så har du fyllt på for tynn olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BT-Lars Skrevet September 24, 2007 Forfatter Share Skrevet September 24, 2007 Takker for svar Skal få sjekka trykket så fort som mulig. BT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 gamle sierraen min var også slik.. blinka på tomgang.. kjørte i over ett år med den slik.. på banen og alt.. men til slutt så kom rådebanken gitt.. og da gikk det ikke lenge før det var slutt.. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Martin- Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 -Og da fikk du sjokk eller? ;P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dvil Skrevet September 24, 2007 Share Skrevet September 24, 2007 Nei, da fikk'n lyst på BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 hehe var bare en 2.8i V6 motor så det dreit jeg i egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW Touring Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 Har ikke noe med at du kjører på for tynn olje. Sjekk oljetrykket. Har du trykk er det bryteren el instrumentbrettet. Har du ikke trykk eller for dårlig trykk, er det pumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet September 25, 2007 Share Skrevet September 25, 2007 Olje pumpa er i hvertfall det siste som blir utslitt så lenge det er olje på motoren, oftest så blir jo trykket laft pga slitene lagere og lekasjer . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dvil Skrevet September 26, 2007 Share Skrevet September 26, 2007 Det hadde vært greit hvis det var så enkelt Odal'n. Sannsynligvis har BT-Lars litt lavere trykk enn normalt. Og hva er normalt? Jeg vet ikke. Trykket vil synke hvis olja er for tynn, da stikker den lettere ut gjennom klaringene i motoren (jeg forutsetter da at oljepumpa ikke har mye å gå på i volum). Det er også grunnen til at racingoljer er tykkere enn "vanlig" olje. Og det er derfor lampa til BT-Lars lyser ved varm olje og ikke kald olje. Olje blir alltid tynnere når den varmes opp. Hva fant du ut BT-Lars? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prephobia Skrevet September 26, 2007 Share Skrevet September 26, 2007 Kan jo ver litt tett sil? Eller for lite olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BT-Lars Skrevet September 26, 2007 Forfatter Share Skrevet September 26, 2007 Jeg skal levere bilen på verksted i morgen, og jeg er spent på hva de finner ut. Bare for å avkrefte spekulasjoner om for lite olje, nei. Skjønner at det er en teori her om for tynn olje, jeg vet ikke hva slags olje som er fyllt på (merke og spek.), men det er en 5W40. (Det er vel noe som heter LL04 ...som BMW bruker eller?) Det pussige er at jeg må kjøre langt før den begynner å blinke/lyse ca 45 km. Hadde tenkt å bytte oljetrykkbryter selv da jeg har en brukt en som jeg vet er i orden, men det var så jæv...trangt at jeg ikke gadd å stå på park.plass m/hodelykt for å gjøre det selv. Så nå er opp til gutta på verkstedet å finne det ut for meg. BT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå