Gå til innhold

DIY - Skifte av sluttrinn/viftemotstand (E39)


Deep Dish
 Share

Anbefalte innlegg

  • 6 months later...

hmm...mitt varmeapperat ga bare varmluft i 30 min før det til slutt bare kom kald luft!?! men om jeg kjører luft på frontrute kommer det varme,så tenkte å bytte motstanden...krysser fingrene for at det er rett da.

for det virker som om at når jeg får den instillte varmen å klimaanlegget skal regulere så kjører det inn kun kald luft å gir bare mer å mer fart på viften så blir ganske kaldt i bilen:P

stopper bilen å venter i 10 minutter så kommer det varmluft når jeg starter igjen,helt til den har fått rett innetemp. så kommer det kald luft for full guffe igjen!?!:P

så skal ut å prøve å bytte denne motstanden/termostaten nå:)

veldig fin DIY forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bytta foresten motstanden min i går kveld, og vifta funker slik som den skal igjen hos meg også :)

Og som trådstarter nevnte i begynnelsen av tråden her, tok jobben ca 15 minutter, så jeg kan anbefale å gjøre denne jobben selv.

Mye enklere enn jeg først fryktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Kan denne motstanden være årsaken til at kupeviften lever sitt eget liv selv når motor og tenning og alt er slått av? - Viften slår seg eksempelvis av og på av seg selv og surrer og går på varierende turtall helt til batteriet er tomt... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet nå, og kupeviften har endelig sluttet å gå på og av av seg selv :D

Den gamle motstanden var helt sykt kjempevarm når jeg fikk pirket den ut, og selv etter å ha ligget på bordet her en halvtime nå er den fortsatt god og varm...

Den satt litt høyere og mer kronglete til enn jeg hadde trodd, men som de andre her skriver, på 15-20 minutter er den byttet.

Kostet veiledende 800-og-et-eller-annet hos GS, som også hadde den på lager :D

Ny øverst, gammel nederst.

IMG_1568.jpg

(Bilde lånt fra bimmerfest)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne motstanden være årsaken til at kupeviften lever sitt eget liv selv når motor og tenning og alt er slått av? - Viften slår seg eksempelvis av og på av seg selv og surrer og går på varierende turtall helt til batteriet er tomt... :?:

Ja min tømte batteriet ett par ganger når motstanden var defekt,så det er en typisk e39 feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

årsaken til at flere sier vifta fungerer på hakk 4, er fordi de som har manuellt varmeapparat / "ac" har motstand på 3 første hakka, mens 4 er på full guffe så det er kobla på direkte.. selvforklarende hvis man tenker over det.. man vil jo ikke ha noen redusert effekt når den skal gå for fullt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, fin artikkel :)

Min kupevifte går litt ujevnt av/og/til, ikke direkte plagsomt men på kanten. Når jeg leser om viftemotstand så ser jeg det er "enten/eller" problematikk knyttet til dette.

Er det mulig at det er denne som forårsaker min ujevnhet?

Bilen er 2003/E39/

Klima/kupeviften min sluttet å virke pga defekt sluttrinn /motstand til viftemotor, noe som er en ganske vanlig feil på både E39 og E46.

Sluttrinnet får du kjøpt hos Schmiedmann. Varenr er:64116923204

og koster ca 700,-

Selve jobben å skifte den tar ikke mer enn ca.15 min.

viftemotstandob7.jpg

Motstanden befinner seg på passasjersiden til venstre for hanskerommet. Først må du fjerne dekslet som går langs midtkonsollen. Dekslet er festet med en skrue og to klips. Skru ut skruen, deretter drar du dekslet bakover (mot baksetet).

Så fjerner du plastpanelet som sitter under hanskerommet, er bare å dra det rett mot deg.

viftemotstand2py1.jpg

viftemotstand3nh4.jpg

Nå kan du se kabelpluggen som sitter i motstanden, den sitter oppunder midtkonsollet, like ved luftrøret.

viftemotstand4le6.jpg

Dra ut pluggen ved å trykke inn de to klemmene på pluggen. OBS: Den kan sitte ganske hardt, og er vanskelig å få ordentlig tak på. Jeg måtte bruke en tang for å få den løs.

Nå kan du fjerne selve motstanden. Den løser man ved å trykke ned en "klemme" som sitter nede i forkant. og samtidig dra motstanden mot deg.

viftemotstand5oc3.jpg

Sånn.! Da er det bare å skyve på plass den nye motstanden og koble på kabelpluggen, monter dekslene, sette seg godt til rette og kjenne vinden igjennom håret igjen.! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...