Gå til innhold

DIY - Skifte av sluttrinn/viftemotstand (E39)


Deep Dish
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

ehm...vifte"motstanden" er vel egentlig heller et slutt-trinn, som består av en rekke transistorer som igjenn består av halvledermatrialer (samme som i dioder), disse er forresten også hovedkomponentene i en Stereoforsterker.

Disse kan måles Vha måleinstrument med diodetest, men har ikke den fjerneste anelse om hvilken ledning som går til "U", "B" og "E" på de forskjellige transitorene i vifteslutt-trinnet eller hvilke verdier de skal være :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

fikk problemer med viftemotstanden forrige uke. d.v.s jeg hadde ikke ide om hva som var galt, men tenkte at detta blir dyrt siden det er noe elektrisk. så søkte jeg litt her på forumet og jammen dukket det opp en kjempedetaljert forklaring på hva problemet kunne være med gode bilder.

jeg bestillte delen fra england til 300 kr inkl frakt og problemet ble løst kjapt og blillig. :D:D:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Da kan det være dette som er feil på min E38 740 også da? Er dette sluttrinnet/kaktusen og forskjellige betegnelser på det likt på E38 som på E39?

Skal prøve å demontere min idag å ta den ut, men kunne ringt å bestilt ny allerede nå om den er lik.. Noen i linken her har skrevet delenummeret så tenkte å ringe GS å bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tar opp denne igjen, da jeg har fått ett lignende problem.

Varmeapparatet blåser på alle hakk, og funker ellers normalt. Men den blåser kun kaldluft, det hender den gir meg varme i 20-30 sek, men så gir den seg igjen.

Noen som vet om dette kan være motstanden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tar opp denne igjen, da jeg har fått ett lignende problem.

Varmeapparatet blåser på alle hakk, og funker ellers normalt. Men den blåser kun kaldluft, det hender den gir meg varme i 20-30 sek, men så gir den seg igjen.

Noen som vet om dette kan være motstanden ?

Sjekk at du ikke har luft i kjølevannet ditt ;-)

Får du varme om du ruser motoren litt opp på turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet om dette er likt på E38 og E39?

Tror det skal være likt ja, variasjonen mener jeg ligger om du har klimatronic eller vanlig, regner med du har klimatronic i e38'en? isåfall kan du sammenligne delenr ut ifra regnr NE94018 på GS med min som også har klimatronic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp denne igjen, da jeg har fått ett lignende problem.

Varmeapparatet blåser på alle hakk, og funker ellers normalt. Men den blåser kun kaldluft, det hender den gir meg varme i 20-30 sek, men så gir den seg igjen.

Noen som vet om dette kan være motstanden ?

Du har mest sansynlig lite frostveske ja, kan også være luft i systemet, parker bilen i en brattest mulig oppoverbakke med motoren i gang og fyll, da får du ut evt luft. Dersom du da mister varmen og oppdager trykk i kjøleslangene spørs det om at topp-pakningen begynner og bli sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...