Gå til innhold

Tårnstivere til e46? Merker man forskjell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor stor forskjell det blir med tårnstivere hvis bilen er senka 40/20 (hvis det har noe å si), og om det er noen særlig forskjell med eller uten tårnstiver bak også?

Skrevet

Nei, det er klart at e46 har vel et ganske stivt karroseri. Vil det være mulig å merke noe hvis man ikke er bevisst på det? Hva med tårnstivere bak, hvordan vil man oppleve det?

Skrevet

Et kraftigere stabsstag vil vel ha mer effekt enn et tårnstag.

Dette blir ikke helt hva du spurte etter, men her er hvertfall noe om stabilisatorsstag (utdrag fra www.bmwccn.no/rogaland/:

Bilen krenger selvfølgelig like mye foran som bak, så stivheten på stagene bestemmer egentlig i hvilken ende av bilen vi vil ha mest vektoverføring. Et stivt stag gir mye vekt på ytterhjulet, og lite på innerhjulet. Et mykt stag gir mer jevn vekt. Dette gir mest veigrep. På grunn av denne effekten er stabstagene den greieste måten å justere balansen i en bil på.

En annen mulighet er å endre staget foran. Et stivt stag foran vil gjøre bilen mer understyrt, men det gir til gjengjeld mer grep bak. Dette er viktig for biler med stor motor, for de trenger å få mye krefter ned i bakken via drivhjulene. Stagene kan også gjøres mykere, men da vil bilen krenge mer, og det vil vi vanligvis ikke. Det er summen av stivhet foran og bak som avgjør hvor mye bilen krenger. Forskjellen på stivhet mellom stagene bestemmer balansen i bilen. Men kan også få justerbare stabstag for å gjøre raske forandringer på bilens oppførsel på få minutter. Racingbiler har spaker i kupeen som muliggjør justering av stagene under kjøring.

Skrevet

Det var nyttig lesing det. Jeg vil ikke ihvertfall ikke ha en mer understyrt bil... Hater at bilen krenger, har H&R-fjærer og orginale dempere. Bilen har gått 147k, så mulig de begynner å bli slitt? Men hadde tenkt til å skaffe stivere dempere en gang i tiden, det vil vel hjelpe mye?

Skrevet

147.000 på en BMW og du lurer på om demperne begynner bli slitt? Kan si såpass at demperne på Z3'en var ferdige etter min mening - den hadde trillet 55.000 da jeg tok dem av... så ja..

Kjøp et sett med bilstein sprint og få "ny" bil. Mye mindre bevegelser når bilen kaster på seg og mer komfort. I tillegg kan du vurdere nye stabstag, Hadde H&R 28/21mm på isbilen noe som ga betydelig mindre krenging enn m-tech stagene den hadde orginalt. I tillegg ga det også noe mindre understyring.

Men, fremkomligheten på vinterføre blir mye dårligere og komforten blir ikke akkurat bedre heller så jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg gadd det på en bruksbil. Er det banekjøring du vil drive med er det bare å kjøre på.

Tårnavstiverne er mest for looks...

Skrevet

Takk for svar!

Hehe :P Skal vel ikke se bortifra at mine begynner å bli ferdige og da. Har kjørt over en del fartsdumpler siste to åra, det bidrar vel en del.

Inntil videre tror jeg nok det er nye dempere jeg er ute etter. Innser det nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...