Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De litt eldre av oss husker bilen Trabant (populært "Trabi") som var det tidligere Øst-Tysklands mest alminnelige bil. Som denne ganske interessante danske artikkelen forteller er det nå planer om å relansere Trabi´en, men i et slags retrodesign a la New Beetle og Mini. Øst nostalgien... eller "Ostalgia" på tysk er etterhvert en tysk spesialitet og man mener derfor at en New Trabi vil ha et relativt stort marked. Ryktene skal ha det til at bilen rent teknisk kommer til å bli bygget med BMW 1-Serie komponenter (understel og motor)... dog vil den bli bygget med fire dører. Jeg kjørte forøvrig tur-retur Oslo-Strasbourg/Zürich påsken 1990 og husker at Trabi´ene sinket hastigheten på Autobahn i den grad at politiet enkelte steder organiserte kolonnekjøring for Trabi´ene slik at veisystemet ikke skulle bryte sammen. Spesielt i og rundt Hamburg var det ille og for en stakkars nordmann som skulle rekke Kielfergen var Trabi´ene i kolonnekjøring absolut et fornuftig tiltak.

Den originale Trabant anno 1983

1983_Trabant.jpg

Skrevet

He he, var stygge som F***, og så stank det noe javeligt når man kjørte bak dem.

Jobbet dernede i 3 år, så har sett og kjørt bak en del av dem, og trenger egentligt ikke noe gjensyn med akkurat den bilen der.

Skrevet

Har ikke opplevd denne bilen,men syns den var litt tøff...syns gammle mini stasjons modelen er ganske tøff (ikke sikker på hva dem heter).syns dem skal prøve,håper bare dem ikke tar bort alt fra den gammle i den nye..

Skrevet

Men jeg mener å minnes at der var et firma som puttede i mini eller golf motor i disse.

Dette var da etter at dem blei ulovlige med original motor, og der går vist en slik ombygget trabi i Danmark også.

Skrevet
Var sikkert en bra bil den gangen når den kom ut,ellers ikke min type smak detta :P

Trabant en bra bil ?!?... nei, nei, nei... Trabant var en helt gjennomført elendig bil på alle måter og har alltid vært det, men den ble et symbol på Øst-Tyskland... til og med U2 hadde Trabi´en som gjennomgangstema på deres legendariske "Achtung Baby" album.

U2_Achtung_Baby.jpg

• 7 months later...
Skrevet

Det er ikke så mange årene siden det stod en Trabant på Nygårdshøyden her i Bergen. Sikkert en østeuropeisk student som hadde med seg doningen sin :)

Jeg har også hørt at det ikke var uvanlig å sette in Golf-motorer i disse bilene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...