c_h_k Skrevet Oktober 3, 2007 Share Skrevet Oktober 3, 2007 I min 320 D 2002mod var det opprinnelig manuel klimakontroller med 3 kjedelige vribrytere for temp, vifte og styring av spjeld. Fikk tak i en brukt digital kontrollenhet(2000mod) og koblet på. Ingen problem, det hele tok noen få min. Fire kontakter og vips så ser alt så mye bedre ut. Merket ettehvert at styring av spjeld ikke fungerte som de skulle, eks. trykket jeg på luft for opp(vindu) fikk jeg luft på bena og motsatt, om jeg tykket på luft ned fikk jeg den opp. Førsøkte å koble fra/til, etterhvert fikk jeg av uviss grunn luft til å fungere riktig på de respektive knappene opp og ned. Men da vil ikke kanpp i midten sende luft til kupe, altså ventiler i midten. Alt fungerer som det skal ellers. Noen som har erfaring med disse? Kan disse resettes? Takker for tips.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 3, 2007 Share Skrevet Oktober 3, 2007 Jeg regner med du har vært hos f.eks. bmw som da har omprogramert/stilt inn bilen for klima? PS: Dessuten, litt rart at det hjalp å bare sette i en klimakontroller.. For på koed.dk, så selger dem oppgraderings til klima-sett, og der følger det med litt mer, kan man si: Står følgende: Til følgende modeller:Alle modeller, Med Air-condition (Option=S530A) Information: - Med dette sæt opgraderer du dit manuelle aircondition anlæg til klima automatik. Kendetegnet ved trykknapper frem for drejeknaller - Begegn ca. 6-Timer i installationstid - Efter endt montering skal bilens computer kodes for at det kommer til at virke. - Kodning foregår hos BMW, mod et vederlag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c_h_k Skrevet Oktober 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Ikke gjort noe annet en å koble til. Den "manuelle" kontrollern har eksakt samme tilkoblinger. Den har ingen mekaniske overføringer inni så den er jo forsåvidt digital eller elektronisk, bare det at den ikke har digital visning av temp osv. Alle andre funkjoner som defrost og omluft er samme og virker helt fint i tillegg får jeg nå trinnløs viftehastighet med Auto knapp. Skal ta en tur innom BMW for å høre om de har peiling. Den du viser på bildet er den jeg har. Oppgradering til klima-sett er kanskje beregnet på biler som er eldre eller som bare har AC. Om det leveres til BMW da, ikke så god greie på BMW da dette er min første. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 3, 2007 Share Skrevet Oktober 3, 2007 Hmm... Ifølge Realoem, så finnes det tre forskjellige luftapparater til E46: - Varmeapparat (gir kun varmluft/utetemp luft) - Aircondition (manuell, men dreieknapper. gir kald luft) - Aircondition/Klima (automatisk, hvor man spesifiserer en gitt temp.) --> http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=64&fg=20 Oppgraderingssettet jeg viste deg, er for dem som har aircondition med manuell styring. Så, det er rart at alt virker hos deg, ihvertfall litt, når hele dette oppgraderingssettet er med så mye.. Men ja, hør med BMW, så kan dem sikkert svare deg om du trenger mer deler også (f.eks. dem du mangler her på bildet). Gi gjerne svar her tilbake i tråden, siden det er en del av oss som går med dette i tankene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c_h_k Skrevet Oktober 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2007 Etter det jeg kan se er det to varianter av Klimaanlegg til E46 utenom vanelig AC som bare har av/på. Kima automatikk og manuell klima. Bare kontrollboks som er forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 3, 2007 Share Skrevet Oktober 3, 2007 Hmm... Kan du da fortelle hva AC er for noe? Gir den kald luft? Sikker på at du ikke blander varmeapparat med AC nu? Gir ingen mening at det finnes både AC (som gir kald luft) og "manuelt klima" som også bare gir kald luft. Begge to styres jo da av en vriknapp, og å stille inn på enten kaldt, varmere, eller varmt.. Som du ser på den siden jeg gav, så er det kun, tre forskjellige. Varmeapparat, ac (manuelt), og klima (automatisk). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Martin- Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Hmm...Kan du da fortelle hva AC er for noe? Gir den kald luft? Sikker på at du ikke blander varmeapparat med AC nu? Gir ingen mening at det finnes både AC (som gir kald luft) og "manuelt klima" som også bare gir kald luft. Begge to styres jo da av en vriknapp, og å stille inn på enten kaldt, varmere, eller varmt.. Som du ser på den siden jeg gav, så er det kun, tre forskjellige. Varmeapparat, ac (manuelt), og klima (automatisk). Du har nok rett, Men AC-Manuelt klima anlegg gir deg mulighet til å stille inn temp. forskjellen er at du må gjøre alt av vifte og dysejustering selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c_h_k Skrevet Oktober 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Tanken her var ikke akkurat å diskutere forskjell på ac Air condition og klima, men men. På eldre biler med kjøling var det vanlig med AC, men også nye biler kan ha bare AC(ikke sikker om dette gjelder bmw). Når jeg sier AC, tenker jeg på standard Aircondition der du skrur av eller på kjøleanlegget. Den nedkjølte luften blandes da manuelt for å oppnå ønsket klima. Luft kjøles via en kompressor/fordamper der et kjølemedium sirkulerer, samme prinsippet gjelder for et klimaanlegg. Forskjellen er at et klima anlegg er smartere, klimaet styres her bla. vha. tempfølere i kupe og ute. Blanding av luft samt hastighet på vifter reguleres automatisk. Behovet for kjøling er også automatisk, eks. temperaturen ute faller og det er ikke behov for kjøling vil kompressor skru seg av. Klima anlegg har ofte forskjellige benevnelser i de ulike biltypene. Klimatronic, klimaautomatikk osv. Kan tenkes at BMW E46 og senere modeller har et standard kjøleanlegg, der det som i mitt tilfelle kun er kontroll enheten som varierer. Men tviler på at biler i dag har denne opsjonen. Som jeg nevnte tidligere er vriknappene i den opprinnelige kontrollenheten min ikkemekanisk. Om du tenker deg en volumknapp på en forsterker, er den elektronisk. Knappen står på et potmeter. Når du vrir på denne endres motstand/strøm. Dvs. disse "knappene" eller det som ligger bak kan like gjerne syres digitalt/elektrisk, slik i mitt tilfelle. Om du tenker på vanlige vriknapper som ofte står i eldre biler, er disse koblet til vire som igjen styrer spjeld. Da er det en annen sak og en må bygge om anlegget fra manuell -> elektronisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raymath Skrevet November 4, 2007 Share Skrevet November 4, 2007 noen som har gjort dette på e 39 2001 mod har samme skittten der, men vil gjerne ha aut klima kontroll. det ser så mye bedre ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimbru Skrevet November 26, 2007 Share Skrevet November 26, 2007 dette har jeg tenkt MYE på også... ser de selger aut.klima enhetene på ebay til en svært billig penge... hadde vært greit å bare kunne bytte fronten, har idag man.klima i 99 e46.. (ser kjipt ut) men er jo litt merkelig om koed skulle selge alt dette greiene (aut.klima kittet), og skrive det de skriver isåfall.. om ikke det er en måte at de skal sikre seg gode penger på =) ikke vet jeg.. håper noen her inne har noen erfaringer å dele Kim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JarleGa Skrevet Juni 18, 2008 Share Skrevet Juni 18, 2008 Passer alle automatiske klimaanlegg overens eller er de spesifisert til en spesiell bil? Dvs. kan jeg bytte til klima fra en disel når jeg har bensin foreksempel? Har da klima fra før men den er ikke helt i form, driver å jager på luftmengden uten att det visest i displayet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Juni 18, 2008 Share Skrevet Juni 18, 2008 Hvis den jager eller har ujevn vifte hastighet uten at du rører noe, kommer dette ofte av feil med viftemotstanden viften kan da til tider leve sitt eget liv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alpha78 Skrevet September 23, 2008 Share Skrevet September 23, 2008 Her er svaret enkelt. Det finnes to forskjellige typer klimanlegg til E46. En manuel og en automatisk. Her er det som trådstarter sier kun nødvendig å skifte panel fra analogt til digitalt. Det komplette settet de selger på Koed er for bmwer som kun har aircondition. Disse har også analoge paneler så det kan være litt vanskelig å se forskjellen på AC og analogt klima. Så alle som vurderer å skifte til automatisk klima, se etter om dere har tre forskjellige knapper, to på venstre side og en på høyre. Da har dere manuelt klima. Har dere kun 2 knapper, begge på venstre side har dere vanlig AC og trenger hele settet Koed selger. Dette kan også sjekkes i instruksjonsboka. Bare panelet koster forøvrig ca 650 kroner brukt på Koed. Et must for de som har manuelt klima. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimbru Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 feil... det analoget panelet du snakker om som har 2knapper på venstre side og ingen på høyre, er verken: AC, klima manuel eller klima automat.... dette er helt vanlig vifteapparat! ingen form for air conditioning overhodet... kun varm og "kald" luft... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alpha78 Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Var det jeg mente, men skrev feil. Uansett så er poenget det samme:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå