Gå til innhold

Test av vinterdekk i Motor


larserso
 Share

Anbefalte innlegg

Dekk er helt klart noe en skal legge litt ekstra kroner i. Jeg mener det er totalt uansvarlig å kjøpe billig kinadritt bare for å spare noen hundrelapper.. For min del har jeg kjøpt nye Nokian wr. Selv om dette ikke er den dyreste modellen å få tak i på markedet, er det iallefall laget av en finsk produsent som kan å lage gode vinterdekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt om til vinterdekk nå. Piggfritt.

Begynner å lure litt på om jeg bør gå over til pigg igjen. Er jo ikke tvil om at piggdekkene kommer bedre ut i Motor testen enn hva piggfritt gjør. Ikke noen overraskelse. Men når enkelte bremselengder varierer med 10 meter så kan jo det være forskjellen du trenger hvis du skulle komme ut for noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fasen så dårlig mine Yokohama IG20 gjorde det da... :?

Skjønner ikke det, jeg synes de er veldig bra men...kjenner ikke akkurat igjen at "store sladder starter brått uten forvarsel og er nesten umulige å ta inn igjen"....

Nå skal det vel sies at jeg ikke har for vane å kjøre uten DSC på glatta da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fasen så dårlig mine Yokohama IG20 gjorde det da... :?

Skjønner ikke det, jeg synes de er veldig bra men...kjenner ikke akkurat igjen at "store sladder starter brått uten forvarsel og er nesten umulige å ta inn igjen"....

Nå skal det vel sies at jeg ikke har for vane å kjøre uten DSC på glatta da, hehe.

Deler din oppfatning. Min touring er også utstyrt med disse dekkene, og jeg synes de fungerer bra. Det må jo bety at testvinnerne er ekstremt bra. Hadde vært moro å prøve de ulike dekkene selv, og se om man opplever de samme forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med Motors test av vinterdekk er at du kan gå inn å se på % vektingen av de ulike testene og se spesifikt hva de ulike dekkene er bra og dårlig på. Feks kan jo støynivået innvirke noe på plaseringen til et dekk hvis man sammenligner like dekk der det ene støyer mye og det andre lite (bare et eksempel).

Hvis du er ute etter gode egneskaper på slapse føre så kan du plukke ut det beste dekket til dette formålet.

Kommer til å studere denne testen nøye før jeg eventuelt går over til piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt om til vinterdekk nå. Piggfritt.

Begynner å lure litt på om jeg bør gå over til pigg igjen. Er jo ikke tvil om at piggdekkene kommer bedre ut i Motor testen enn hva piggfritt gjør. Ikke noen overraskelse. Men når enkelte bremselengder varierer med 10 meter så kan jo det være forskjellen du trenger hvis du skulle komme ut for noe..

Det er igjen utelatt en meget viktig faktor etter det jeg kan lese, og det er virkningen på pigghjul som ruller på bar asfalt 80% av sesongen(Jeg tar ikke så stort hensyn til barmarksegenskapene da jeg aldri er oppe i store hastigheter med vinterhjul uansett vær). Jeg kommer ihvertfall aldri til å kjøpe pigghjul med de vintrene vi har her, og jeg har heller ikke hatt problemer med piggfritt de 12årene jeg har brukt dette.

E34`en jeg solgte begynner på 3sesong med samme dekkene, og de er fortsatt meget bra. Da jeg kjøpte denne stod det på Michelin pigghjul som hadde rullet en sesong. Disse var en katastrofe, og ble straks byttet ut med Nokian Rsi. Pigghjulene var bedre i.flg tester, men en kort sesong hadde tatt livet av dem.

Det eneste "problemet" jeg vet om med dagens piggfri er at de trenger rotasjon for å fungere. Dette merkes godt om man stopper på is, og som på E34`en hvor ABS`en slutter å tre inn under en viss hastighet. Da seiler bilen og dette er faktisk det mest vanlige argumentet jeg får mot piggfritt. Folk som har glidd inn i garasjen eller borti ett gjerde siden dekkene overasker sjåføren ved at de plutselig slipper rett før de har stanset opp.

Det blir også ett problem for de som enda ratter biler uten ABS, som min søster ikke hadde på sin Audi 80. Nå var dette i utganspunktet også en virkelig tragisk vinterbil, men når hjula låste i 60 på is så virket bilen mer å skyte fart heller en å bremse. Dette ble bedre med Conti pigg hjul, men det klarte ikke å løfte Audi`en til å bli noen god vinterbil.

Avsluttningsvis vil jeg bare oppfordre folk om å kjøpe pigg eller piggfritt alt etter hva man selv føler seg trygg på. Føler man seg trygg på piggfritt, så er ikke pigg ett alternativ og viseversa, mener jeg. Bare sørg for å velge kvalitetsdekk som er lagd for nordiske forhold. Nokian, Conti, Michelin og Gislaved er vel de fire dekkene jeg ville hentet pris på, med og uten pigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjørt piggfritt siden 2001, og er jo egentlig godt fornøyd med det. Men nå skal jeg begynne å pendle over en fjellovergang og da melder tvilen seg...

Får se hva det blir til. De piggfrie vinterdekkene jeg kjører med nå er alt for gamle, så nye dekk må jeg ha uansett om det blir pigg eller ikke. Har dårlig erfaringer med piggfrie dekk som er over 2 seonger gamle da gummien har en tendens til å bli hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...