Rabies Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 Ja, jeg vet at de fleste vil si dette er et dødfødt prosjekt, men jeg har tenkt til å tune en 316i nettopp på grunn av slike holdninger. jeg liker å gjøre det ingen andre gjør. jeg har bortimot ingen erfaring med skruing men får den hjelpen jeg trenger. jeg er i utgangspunktet ikke intressert i kommentarer som ''bytt motor, 1.6 er bullshit'' e.l. unntaket er hvis noen har et JÆ**IG godt argument. det jeg lurer på er hva som må byttes/forsterkes for at ikke bilen skal knekke på midten eller skyte stemplene ut igjenom panseret og ut i bane rundt jorda. p.f.h. takk for alle ''gode'' svar.
Rogern Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 ikke mye å få ut av en 316i uten pustehjelp... med turbo derimot kan du ta ut en hel del. kommer vell mest an på lommeboken...
ehrnst Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 akkurat, lommeboken. Om den er tykk hadde det vært moro å bygge opp en 1.6L. Jeg vet ikke hvordan din økonomi er, men min fornuft sier du bør bytte motor. Skal du bygge turbomotor ut av denne må du nok regne med å bruke ca like mye som det bilen er verdt.
oddis Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 En 94 316 har vel en M43 motor såvidt meg bekjent. Da hadde jeg tatt en tur på koed.dk og sett hva de har å tilby av toppgodis, ala større ventiler, kammer, grenrør og justeringsmuligheter. Skal du ha mye hk pr krone er turbo en urokkelig vinner. Klart det er morro å trimme motorer som ofte bare blir tilsidesatt, men det er alltid av en grunn til at de blir tilsidesatt. At du synes det er ok å bruke f.eks 20-30 lapper på sugetrim av en 316 mot at en annen bruker det samme på en orginalmotor til 10 lapper med 180hk å forsvinner ut av syne etter å ha tømt 3.gir får være ditt valg. Lag en prosjekttråd da du setter igang.
Rabies Skrevet Oktober 8, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2007 min inspirasjon er egentlig top secret supraen. den tar jo 720 hk ut av en 2.2 liters firer. og da burde det jo ikke være grensesprengende med 250-300 fra 1.6'eren. men takk for tips. 20-30 lapper for turbo? er det inkl. montering?
Superbeetle Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 Tvilsomt at du får turbo ferdig montert for 20-30000kr Er vel også ganske vanskelig å begynne et slikt prosjekt uten noen nevneverdig teknisk innsikt.. Min oppfatning er iallefall at hvis du f.eks planlegger 300hk i en bil som org har 100hk så bør du ha såpass bakgrunnskunnskap at du ikke trenger å spørre på et forum om hva som trengs... Men det er meg, skal ikke ta alle under en kam, eller sko eller hva man sier
Rabies Skrevet Oktober 8, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2007 jeg har erfarene folk som kan hjelpe med montering av det meste. så det er ikke no problem. men liker å vite hva som må gjøres før jeg mobiliserer troppene...
Superbeetle Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 Oki.... Kan jo sjekke ut f.eks koed.dk for f.eks grenrør, kam, ventiler og div. Så kan du få planet/portet toppen et sted. El snakke med a-dekk as her på forumet å se om de kan skaffe turbo-kit, evt og ess lager kompressorkit til m43. Hva med lystgass?
Rabies Skrevet Oktober 8, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 8, 2007 jeg ser for meg full pakke med turbo, IC, nos, chip, filter, eksos hele veien, og evt andre ting som jeg sikkert har glemt i farta. også må jo bremser og understell og sånn tåle det da. skal jo helst få det godkjent.
oddis Skrevet Oktober 8, 2007 Skrevet Oktober 8, 2007 ... 20-30 lapper for turbo? er det inkl. montering? Jeg mistenker at du misforsto begrepet sugetrim? Sugetrim betyr atmosfæretrykk i innsuget, ikke overtrykk (les: overlading). Altså at du gjør motoren mer inntakbar for luft, uten hjelp av trykksystem. Jeg ville gått for overlading / turbo uten tvil. Mer hk pr krone får du som sagt ikke. Kjøp deg også en bok om 4 takts motoren, en slik grad av trimming krever endel forståelse for motoren og dens funksjon og virkemåte.
Rabies Skrevet Oktober 9, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2007 will do. men er det noe som må byttes utenom i motoren for å få det godkjent? bremser, understell, ..........?
Superbeetle Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 Med tanke på godkjenning så er nok motorbytte til en større bmw motor det beste valget. Uten tvil! Da må du bare bytte alle komponentene som er forskjellig fra f.eks 316 til m3. Selv om dette ikke skulle bringes opp da... Må nok iallefall ha større bremser ved turbobygg, men tror det kan bli vanskelig å få godkjent. I norge iallefall...
Rabies Skrevet Oktober 9, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2007 faen da. men hva er den største motoren jeg kan putte i en compact uten å modifisere hele bilen først da? og hvordan ligger prisene sånn ca?
TB328i Skrevet Oktober 9, 2007 Skrevet Oktober 9, 2007 du får putta i en V12'er i compacten. men så morro skal du vel ikke ha det? ville turbomata! du sier jo at du skal trimme 4'ern ikke bli erta opp til å bytt motor da... selv om... ja
Rabies Skrevet Oktober 9, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2007 vil helst trimme 4'ern ja. men jeg vil jo ha det godkjent og da. noen som har fått det godkjent eller vet om det er håp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå