Gå til innhold

angående kjøp av bil med lån

S.Arnesen
 Share

Anbefalte innlegg

har tatt opp billån. fikk beskjed om at jeg skulle komme opp med salgskontrakta i banken for å få lånet. betyr det da at banken setter pengene rett til selgers konto? hvordan gjør jeg det når jeg må reise 7 timer for å hente bilen

takker for svar fra de som har gjort dette før... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha skrevet salgskontrakt før dem kan gi deg lånet. og dem overfører ikke pengene før dem har registrert heftelse i brønnøysund registeret, noe som tar ca 1uke.. så selger må belage seg på å vente 1-2uker før han har pengene på konto..

vil anbefale deg å ta med lånebevis til selger spessielt når du drar så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ha skrevet salgskontrakt før dem kan gi deg lånet. og dem overfører ikke pengene før dem har registrert heftelse i brønnøysund registeret, noe som tar ca 1uke.. så selger må belage seg på å vente 1-2uker før han har pengene på konto..

vil anbefale deg å ta med lånebevis til selger spessielt når du drar så langt..

det er en bank ikke jeg ville brukt!

som selger ville jeg ikke godtatt at pengene er 2 uker forsinket.

Slik jeg gjorde det sist jeg kjøpte bil så ringte jeg og selger min personlige rådgiver i min bank, som hadde ordnet med alle papirer på forhånd. bankdamen fikk snakke med selger ang personalia osv. bankdamen overførte penger til selgers bank som kom på konto 1-2 virkedager etter(pga forskjellige banker).

Det selger måtte ordne på forhånd før jeg fikk lån var tilstandsrapport samt kjøpekontrakt KUN signert av selger.

Banken din bør klare å fortelle deg hvordan deres rutiner ang dette er, sing dem og noter navn og nummer til den du snakker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg skulle ha lån til bil! gikk jeg i banken! ey må må ha lån! greit fikk lån! tokk ut pengene med en gang! gikk å kjøpe bilen :P

Forskjell på å kjøpe en starlet til 1700kr kontra en bimmer til flere 10 tusener. :lol:

Vell...

Alt kommer ann på bank og forhold til bank. Alder og sivil status spiller stor rolle.

Jeg selv har nok null problem med og få ja til et lån på et par hundre K som igjen ville stått på konto innen en ukes tid.

Men det grunnes jo i muligheten til sikkerhet i eiendom og ikke alt for mye gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit om vi snakker 10 til 60 høvdinger, men skal du opp i 2-3 og kanskje 4 hundre tusen så er det ikke så enkelt...

jeg har DNB og det var TUNGVINDT!!

måtte ha kjøps og salgs-kontrakt, signert av begge. omregistrering måtte skje før pengene ble overført til selger og forsikring måtte vare iorden. tror det var de tre tingene.

Jeg ordnet alt før jeg tok flyet ned utenom omregistrering selvfølgelig. Da jeg kom ned dro vi til en DNB filial og selger fikk bekreftet alt mht lånet. Så dro vi til biltilsynet og ordnet omregistrering så tok jeg en telefon til forsikringsselskapet mitt og iverksatte forsikringen.

Så satt jeg 9 timer med et bredt glis bak rattet i min nye bil :D

Dette forutsetter selvfølgelig at alt er åpent, noe det ikke er i helger, da man stort sett henter biler... og at alt med omregistreringen går som planlagt...

Tenkte bare jeg skulle dele mine erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg skulle ha lån til bil! gikk jeg i banken! ey må må ha lån! greit fikk lån! tokk ut pengene med en gang! gikk å kjøpe bilen :P

Forskjell på å kjøpe en starlet til 1700kr kontra en bimmer til flere 10 tusener. :lol:

Vell...

Alt kommer ann på bank og forhold til bank. Alder og sivil status spiller stor rolle.

Jeg selv har nok null problem med og få ja til et lån på et par hundre K som igjen ville stått på konto innen en ukes tid.

Men det grunnes jo i muligheten til sikkerhet i eiendom og ikke alt for mye gjeld.

LOl Nei lånte 80 tusen! hvem låner 1700 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell...

LOl Nei lånte 80 tusen! hvem låner 1700 :P

Men du lånte neppe med pant i bil da, som nok er tilfelle i denne saken her. Jeg som selger hadde aldri godtatt et lånebevis som "bevis" på at pengene vil bli overført. Banker i dag har tilgang til fax, og så lenge det ikke er på helg så er det bare å sende over fax med kopi av kjøpekontrakt og vognkort så skal de kunne ordne overføring av penger til selgers konto pronte!

Om du/dere har en bank som ikke greier såpass så er det jammen på tide å finne en ny bank!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ikke du som skal bruke bilen da?

bit i det sure eplet og betalt de 17k ekstra, eventuelt sjekk med andre forsikringsselskap. Det blir ikke så mye billigere forsikring den dagen du er eldre og har 20% startbonus....

Om du tar billån mener jeg å huske bilen må stå i ditt navn. men det kan være forskjellig fra bank til bank....

så om du ringer banken din og spør vil du få et skikkelig svar, på alt du spør om her, istedenfor synsing herfra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...