///Lasse.B Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 hey...har nå søk litt på nettet og her i forumet men har egentlig ikke blitt noe klokere. Jeg har planer om å sote alle rutene mine uten om frontruta(kansje en tynn stripe forran). har lyst på dette ikke bare fordi jeg syntes det ser bra ut men også fordi jeg ikke vil at allt skal være synelig inne i bilen (tenker da på annlegget osv), har heller ikke planer om å sote de køl svarte men bare sånn at man må bruke øya litt for å se inn. så det jeg lurer på er: hvor mange prosent sot er lov? var inne på Lovdata.no å der fant jeg bare dette: "Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves". i følge lovdata er det tydeligvis ikke lov med noe som helst, men leste på etteller annet forum at en kar fikk Eu godkjent bilen med 43% sot på alle ruter(uten om frontrute). er det noen her som vet om det finnes noen andre regel greier? og eventuelt hvor mange % som er lov? tenkte på å ha noe rundt 40-45% (er ikke helt sikker på hvor mørkt 40% er men går ut ifra et bilde av en bil med 30% sot). Og til slutt, noen firmaer som er å anbefalle? og litt ca priser på film vs proff tooning? sikkert noen skriveleif'er her men er for trøtt til å sjekke nå =P Takker for svar på forhånd.
e46diesel Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 trur det er 15 % eller nå som er lov, har 30% på alle mine ruter og der må du ganske nært bilen for og se inn, har sort interiør og da. betalte 4500svk i sommer hos et proft firma i luleå, i norge ligger det fra 5000kr og oppover.
2mMy Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 bak b-stolpen er alt lov! bortsett fra helsvart bakrute, pga blålysa! vanlige fargede glass er ca 75% toning! Selv kjører jeg med 35% toning! rett og slett her lig! men syns ikke det hindrer så mye innsyn! så da må du nok helt nedpå 20% og da begynner det å bli veldig mørkt igjen!
Superbeetle Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 Det står jo ganske greit at ingen form for påklistret film er lovlig. Da er du vel nødt til å kjøpe ferdig tonete ruter evt. Tror det har noe med at det blir vanskelig å knuse ruten hvis du f.eks må reddes ut av bilen. Jeg fikk eugodkjent bilen min på naf med 35% foran..
CEJ Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 har 20 soting rundt hele jeg.. og ingenting i frontruta .. er ikke lov til å sota framrutene så sant det ikke er fabrikk sotet.. Kun politiet, og andre utrykknings kjøretøy som har lov til å sote rutene fremme..
Orjan Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 ...at en kar fikk Eu godkjent bilen... ...er sjelden eller aldri det samme som om bilen er lovlig
BoSJo Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 bak b-stolpen er alt lov! bortsett fra helsvart bakrute, pga blålysa! Hvis man har 2 sidespeil, da trenger man ikke utsyn ut av bakruta etter hvad jeg veit. Masser av vare biler som ikke har bakruta en gang. Denne regel er vel fra gammel tid hvor man fikk biler med bare et sidespeil (føreside), da skulle man ha sladre speil og utsyn gjennom bakruta. kan jo heller ikke kjøre med feks. campingvogn hvis man skal ha utsyn gjennom bakruta. Men er vel bare ringe BT og spør hilken lovgivning som skal følges og hvilke paragraffer som definere dette.
2mMy Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 bak b-stolpen er alt lov! bortsett fra helsvart bakrute, pga blålysa! Hvis man har 2 sidespeil, da trenger man ikke utsyn ut av bakruta etter hvad jeg veit. Masser av vare biler som ikke har bakruta en gang. Denne regel er vel fra gammel tid hvor man fikk biler med bare et sidespeil (føreside), da skulle man ha sladre speil og utsyn gjennom bakruta. kan jo heller ikke kjøre med feks. campingvogn hvis man skal ha utsyn gjennom bakruta. Men er vel bare ringe BT og spør hilken lovgivning som skal følges og hvilke paragraffer som definere dette. Men nå er det vel aldri bakruta som har vært problemet heller! så det er vel egentlig bare bagateller
Bjørn 320 Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 bak b-stolpen er alt lov! bortsett fra helsvart bakrute, pga blålysa! Hvis man har 2 sidespeil, da trenger man ikke utsyn ut av bakruta etter hvad jeg veit. Masser av vare biler som ikke har bakruta en gang. Denne regel er vel fra gammel tid hvor man fikk biler med bare et sidespeil (føreside), da skulle man ha sladre speil og utsyn gjennom bakruta. kan jo heller ikke kjøre med feks. campingvogn hvis man skal ha utsyn gjennom bakruta. Men er vel bare ringe BT og spør hilken lovgivning som skal følges og hvilke paragraffer som definere dette. Så lenge du har innvendig speil til å sjå ut bakruta, skal det vere sikt...
BoSJo Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 Så lenge du har innvendig speil til å sjå ut bakruta, skal det vere sikt... Ja skulle faen ikke forbavse meg Men da er det jo bare vri det av ved EU eller vei kontrol, tar 1 sec.
///Lasse.B Skrevet Oktober 11, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2007 hmmm ja ikke noe særlig klokere nå heller =P får vel sote det jeg vil sjøl å krysse fingra ...
ChrZZ Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 Så lenge du har innvendig speil til å sjå ut bakruta, skal det vere sikt... Ja skulle faen ikke forbavse meg Men da er det jo bare vri det av ved EU eller vei kontrol, tar 1 sec. Altså... hvis "det bare er å vri av", så har du enten tatt på filmen ekstremt dårlig (dårlig arbeide, med andre ord), eller at du har en forferdelig dårlig film som vil etterhvert gi slipp etter tidens tand. Det er en jobb å ta filmen både av og på.
S.Hafsmo Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 tror han mente å vri av speilet. jeg for min del lurer på om jeg bare skal sote rutene sånn høvelig, så får jeg vel bare bite det sure eplet om onkel blå vil jeg skal plukke filmen vekk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå