Fredrik Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 EU-Kommisjonen har bestemt at bilverkstedenes konkurransesituasjon skal endres ved at bilprodusentene skal stille deres verkstedmanualer til rådighet for uautoriserte verksteder fom. 2010... i et forsøk på å skape mer konkurranse blandt bilverkstedene og ultimativt lavere verkstedregninger for bileierne. Dette betyr at vi som BMW eiere ikke lenger må bestille time på et svindyrt BMW verksted for tilbakestilling av f.eks serviceindikatoren eller diagnoseavlesninger/innlesninger (OBD). I tillegg vil det bety en slutt på dagens praksis der BMW Norge åpenlyst diskriminerer importbiler ved ikke å innrømme garantiforpliktelser. http://www.business.dk/article/20071011 ... 110111294/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Ikke vet jeg! men alle gangene jeg har vært på diagnoseavlesninger/innlesninger (OBD). har jeg ikke vært på bmw å fått det lest av! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Ikke vet jeg! men alle gangene jeg har vært på diagnoseavlesninger/innlesninger (OBD). har jeg ikke vært på bmw å fått det lest av! Ikke jeg heller. Der jeg tar avlesnig dukker det faktisk opp biler som er henvist videre fra BMW verkstedet også. Altså... Dem driver stort sett med BMW, men er uavhengig om du skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fosland Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 uansett er jo dette veldig gledelig da! kanskje dette får BMW verksteder til å senke skuldrene litt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Har andre verksteder(uavhengige) diagnose-apparat til f.eks Bmw,Mercedes,Peugeot osv osv?? Det var det ikkje lov til før iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Dette er jo et serdeles bra vedtak for forbrukerne. Jo mere tekniske bilerne blir, jo større monopol lignende tilstande får vi. Dette vil helt klart gjøre det enklere for andre aktøre og utføre arbeider på biler som de tidligere ikke har kunne gjøre grunnet manglende information. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 12, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Har andre verksteder(uavhengige) diagnose-apparat til f.eks Bmw,Mercedes,Peugeot osv osv??Det var det ikkje lov til før iallefall! Èn ting er å kunne lese av diagnoser... noe annet er å kunne programmere OBD´en... eller gjennomføre en toveis kommunikasjon med OBD´en. Vel... dere forstår sikkert tegningen... poenget er å gi merkeverkstedene konkurranse og generelt senke verkstedprisene i hele markedet. De autoriserte BMW verkstedene er alt for dyre i dag... selvom deleprisene faktisk er nogenlunde sympatisk prissatt (iallefall her i Danmark). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Før kunne en på f.eks eldre Mercer kun kortslutte noen ledninger og deretter telle antall blink på feilkodelampe for å stille diagnose. Nå må en ha Star diagnose(før HHT) for å kunne kommunisere med ECU. Dette i det heile tatt for å få kontakt med ECU. Men uansett om det hadde vært lovligt ville neppe mangen uavhengige verksteder kjøpe desse diagnose app. pga kostnaden ved dem.. Samme med andre merker vil eg tru... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Finnes jo flere verksteder som er eksperter på BMW, men som ikke er merkeverksteder. Jeg stoler på at disse verkstedene kan håndtere bilene, så fremt de ikke er veldig avanserte mht OBD osv. Husker jeg hadde en feide med stenshagen ang girkassen til en E60 530d (var alt for glad i å gå ned til 1. når den vanligvis skulle holdt 2.) Dette var en ren software-feil som ble rettet opp. Dette ble tatt på garanti, men når den bilen en gang i fremtiden ikke har noen form for garanti, og en slik guffen feil oppstår kan det være fornuftig å ta bilen til et sted som kan ordne opp. Flott at det i fremtiden blir flere verksteder som kan gjøre dette. Apropos.. Jeg hadde en interessant diskusjon om dette med en bekjent av meg. Dagens biler leveres med ufattelig mye avansert elektronikk. Hvordan blir det egentlig å fikse disse bilene når de en gang i fremtiden blir billige bruktbiler for folk flest? Alle som har iDrive i bilen sin vet at denne blir treg og jævlig etter en stund. En bagatell som dette kan fort bli dyrt om man i utgangspunktet ikke har så veldig mye å sette av til fiks av bil. Jeg fikk forleden fatt i en slags servicemanual til E70 X5 med plausible feil kundene kom til å klage på. Nesten alle problemene berodde på elektroniske feil. Mange feil jeg ville anta at krevde tekniske utbedringer var faktisk bare å omprogrammere på datamaskiner. Jeg tror det er langt lettere å eiene en 10 år gammel 5-serie i dag enn å eie en E60 om 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 12, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Apropos.. Jeg hadde en interessant diskusjon om dette med en bekjent av meg. Dagens biler leveres med ufattelig mye avansert elektronikk. Hvordan blir det egentlig å fikse disse bilene når de en gang i fremtiden blir billige bruktbiler for folk flest? Alle som har iDrive i bilen sin vet at denne blir treg og jævlig etter en stund. En bagatell som dette kan fort bli dyrt om man i utgangspunktet ikke har så veldig mye å sette av til fiks av bil. Jeg fikk forleden fatt i en slags servicemanual til E70 X5 med plausible feil kundene kom til å klage på. Nesten alle problemene berodde på elektroniske feil. Mange feil jeg ville anta at krevde tekniske utbedringer var faktisk bare å omprogrammere på datamaskiner. Jeg tror det er langt lettere å eiene en 10 år gammel 5-serie i dag enn å eie en E60 om 10 år. Jeg er helt enig med deg... mange av dagens biler blir helt sikkert et mareritt for eierne om 10 år og det er som du skriver ganske sikkert elektroniske feil som kommer til å være i fokus. På den annen side er det lite trolig at det blir økonomisk forsvarlig å kjøre dagens bilmodeller om 10 år. Dels pga. div. miljøavgifter (direkte og indirekte), men også fordi få kommer til å eie private biler om 10 år... iallefall ikke større biler enn typiske bybiler. Leasing og forskjellige firmabilløsninger kommer til å dominere salget av større biler... og det er allerede en større industri mhp. eksport av brukte biler til andre deler av verden. Dette medfører at bilenes gjennomsnitsalder i Norge og andre land kommer til å synke kraftig i årene som kommer. Jeg vet ikke helt hva jeg personlig skal mene om dette scenariet... miljømessig er det uten tvil bra, men bilentusastmessig tror jeg vi går en dyster fremtid i møte med mindre ikke bilprodusentene og div. myndigheter hurtig finner alternative drivstofformer som ikke er basert på olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Personlig har jeg tro på Hydrogenbiler. BMW Clean Power og 760hL har vi diskutert flr. Vel er ikke 260 hester så rått, men i fremtiden tror jeg dette konseptet vil ta over. Kanskje sammen med biler som går på biobrennstoff, noe ferrari fortiden eksperimenterer med (iflg. intervju i CAR magazine... husker ikke hvilket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 12, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Personlig har jeg tro på Hydrogenbiler. BMW Clean Power og 760hL har vi diskutert flr. Vel er ikke 260 hester så rått, men i fremtiden tror jeg dette konseptet vil ta over. Kanskje sammen med biler som går på biobrennstoff, noe ferrari fortiden eksperimenterer med (iflg. intervju i CAR magazine... husker ikke hvilket) For de som er interessert er dette diskusjonen Håkon refererer til vedr. hydrogenbiler. Jeg har forøvrig også lest den aktuelle artikkelen i CAR, men jeg husker ikke hvilket nummer det handler om. Jeg skal imidlertid huske å scanne artikkelen når jeg kommer over den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin. Skrevet Oktober 12, 2007 Share Skrevet Oktober 12, 2007 Dette med at bilene vil få en kortere levetid og dermed forrurense mindre, vil ikke dette ha noen negative sider ved seg ang forrurensing? Kan ikke se for meg at det vil være bra for miljøet og hugge opp biler i et veldig mye større omfang en vi gjør nå og spy ut enda flere biler. Vil ikke dette hjelpe på å forrurense mer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 12, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2007 Dette med at bilene vil få en kortere levetid og dermed forrurense mindre, vil ikke dette ha noen negative sider ved seg ang forrurensing? Kan ikke se for meg at det vil være bra for miljøet og hugge opp biler i et veldig mye større omfang en vi gjør nå og spy ut enda flere biler. Vil ikke dette hjelpe på å forrurense mer? Litt av poenget i denne sammenheng er at de relativt nye bruktbilene ikke blir hugget opp, men eksportert/solgt til f.eks nordafrika og mellomøsten... trolig også til India og sydamerika med tiden. Dette vil medføre at "alle" land får muligheten for å etablere relativt nye bilparker med tiden... til glede for miljøet og oss alle. Hvem betaler regningen ?... Det gjør primært du, jeg... og alle andre i den vestlige verden (!). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå