ViBe^ Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 Har lyst å male bilen under, for å få en fin finish og beskyttelse. Ikke tectyl, for da fester sand å dritt seg, men noe som herder seg bra, noen tips?
Rabies Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 tror noe 2 komponent epoxy-gulvmaling ville gjort susen. det vi brukt på utsatte gulv som folk gikk MYE på (industribygg etc.) når jeg jobba som maler.
-Anders- Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 Er det ikke best å lakkere? sett folk som har gjort det.
Aroid Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 vist du skal mal under så må du hold det på stell heile tiden. en gang du har fått stein sprang i lakken så ruster det. tectyl syns jeg er nok den beste løsningen for å ungå rust på under stellet. hvorfor skal grusen sett seg fast i tectylen da? når du får bilen tilbake etter tectyl behandling så er tecylen så ganske så hard at ingenting sett seg fast i det. lett og holde reint syns no jeg da.
Yngvejos Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 Du kan jo bruke to komponent industrimaling. 5-6 lag med den, så skal det mye til før det ruster.
ViBe^ Skrevet Oktober 21, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2007 Tenkte å male OVER orginalbeskyttelsen, altså ikkje skrape av å så male, og da tenkte jeg at lakk kansje ikke ville være så holdbart? for bodykittet er jo mykt. Tectyl er jo vell klebende? Takker for tips, kom gjerne med flere
frank0312 Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 det eg kan anbefale er epoxy grunning ,og en interfine to komponent maling av merke international som blir brukt til industri tectyl i seg selv er ikke vann tett ,men er bra å ha utenpå som beskyttelse.
Magge Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 ha tykkt på med steinsprutbody. Altså sånnt som blir brukt på kanaler. Fåes i grå og i svart. Tectyl holder seg litt klebete, blir liksom aldri tør. Men tror nok ikke det vil sette seg grus i den av den grunn
Tommy Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 Jeg gjorde slik som du snakker om med GT'en min i fjor vinter, vasket ren hele undersiden av bilen, å malte/lakkerte oppå den originale "voksbeskyttelsen" med bengalakk. Denne har vist seg å være slitesterk, og tåle en del. Du får den blandet i de fleste farger hos din lokale fargehandel. Du finner bilder i "vinterdvale" linken i signaturen min.
kimeide Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 body må jo være genialt til dette... den kan du lakke oppå også....
ViBe^ Skrevet Oktober 21, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2007 Bengalakk ja! Synest å huske den vinterdvale tråden ja, husker du noe om pris? Da blir det sikkert mørkegrå benga Takker for tips!
frank0312 Skrevet Oktober 21, 2007 Skrevet Oktober 21, 2007 bengalakk ville eg styrt unna. den trekker fukt ,og da ruster det under . dette av erfaring .gå heller for epoxy og en to komponent maling.
Tommy Skrevet Oktober 22, 2007 Skrevet Oktober 22, 2007 Bengalakk ja! Synest å huske den vinterdvale tråden ja, husker du noe om pris?Da blir det sikkert mørkegrå benga Takker for tips! Ca 150.- for 1 liter
BreitBau Skrevet Oktober 22, 2007 Skrevet Oktober 22, 2007 mye riktig her.. epoxybasert maling er veldig slitasje sterk.. Jeg ville sagt det var noe i overkant av overkill. Dette mye fordi den er særs lite fleksibel.. Den blir knallhard og vanlig epoxy gulvmaling er som regel godkjent opp til traktor med kjetting.. Bengalack trekker ikke vann nei... Grunnen til at du kan oppleve at det "trekker" vann er som oftest at 1-2 strøk med lakk ofte ikke er nok når folk blåser på med høytrykkspyler og særlig steamer. Vannet blir presset inn i små små hull i lakken og trenger tildels igjennom.. Dette hadde skjedd med den vanlige billakk også, hadde det ikke vært fordi den som oftest har 1 strøk basecoat, 2 strøk lakk og 2 strøk klarlakk.. Dessuten pleier vi jo som regel vokse bilene, men det kan altså skje på gammel lakk ved nærgående bruk av høytrykk eller steamer.. Bengalakk under bilen tåler mye det også men ikke nok til å motstå steinsprut.. Tectyl blir ikke brukt som vanntetting slik mange tror, men som støtbeskyttelse.. Du kan feks grunne med Owatrol penetrerende olje 1 strøk. Deretter blande Owatrol 20% med arcanol (Bengalack metallgrunning) for å få en god heft og god smidighet.. Arcanolen brukes for å få ett matt utseende og matte flater er som regel litt "mykere" og tøyeligere i oveflaten enn steinharde. Desverre er arcanolen litt vanskeligere å rengjøre kontra bengalakken som er blank der gørra "flyter" av.. Tror alle sine løsninger her er tilstrekkelige.. Det spørs helt hva man ønsker og det spørs også hva slags maling man bruker... Bruk en GOD maling.. Ikke noe europris kvaliteter.. Dessuten ved bruk av lakk e.l. så grunn med Owatrol Penetrerende Olje.. Bland også i lakken for smidighet.. Finnes knapt noe bedre.. PS: Veil på en boks bengalakk er ca 200 ,-. Billigere på Coop OBS.. Dyrere på Byggmakker osv.. For de som lurer så sitter jeg nå i fargehandelen (MESTERFARGE Gol) der jeg jobber
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå