Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Relative begrep i dag egentlig.

Diffsperr - da går hjulene alltid med samme hastighet. du vil aldri klare å spinne kun med ett hjul.

Diffbrems - samme prinsipp, men sperrer ikke. Da har du en viss bremsestyrke mellom de to hjulene. På en m3 feks er det 25% diffbrems orginalt.

Skrevet

Syns de engelske ordene har bedre innebygget forklaring..

Diffsperr = Diff lock (enkelt og greit 100% lås, type den man finner i traktorer og gjerne eldre firehjulstrekkere laget for skikkelig røff bruk)

Diffbrems = Limited slip differential (dette er det som gjelder fra BMW, med mindre noen har vært ute med sveiseapparatet og sveisa 100% sperr)

Sånn ellers så gå antispinn og diffbrems fint sammen, men BMW har ikke levert det på standardmodeller på mange år. På E46 var ikke diffbrems tilgjengelig i det hele tatt, med unntak av M3. Første som kom med begge deler som standard var muligens E34 M5?

Skrevet

Utrolig teit av BMW å ikke levere det lengre. Sportslige japsebiler har det jo som standard...

Z3 Coupe har diffbrems som standard (og asc på ikke M), så BMW kan jo når de vil..

Skrevet

Sportsunderstell har ikke så mye og gjøre med diffrensialen. Så ble nok ikke levert med LSD selv om du har sportsunderstell.

Men er det virkelig sånn at det bare var E36 man fikk LSD det og ikke E46?

Skrevet
Men er det virkelig sånn at det bare var E36 man fikk LSD det og ikke E46?

Ja.. LSD forsvant fra ekstrautstyrlista med E46/E39. M-modeller og Z3 Coupe har det som standard. Til eldre modeller kunne man få hvis man ville.

Sperre er for traktorer...

Skrevet
Jepp det er vel ikke bare å sveise sperre på en E39 heller for da blir det vel noe feil med antispinn! Vis man ikke kan kople den ut ved å ta ut sikkring eller no..

Med 100% sperr ødelegger du egenskapene, i sving må jo ytterhjulet gå fortere enn innerhjulet ellers så skyver du fremhjulene rett frem. Mange Z3 Roadster (eller alle med 6 syl?) har også både diffbrems og ASC

Skrevet

noen som veit om 540 bare ble levert med enten LSD eller ASC? jeg er faktisk ikke sikker på om det er brems på min. det står i vognkortet at det er ASC, men jeg har ikke knappen for å slå det på så det tviler jeg på.

fikk ikke tid til å sjekke sånt før jeg reiste ut i august..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...