Thomaz Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 Ja men selve "jord" begrepet, er ikke det til batteriet da?Altså med mindre bilen er jordet, så må man jo bruke negativ polen på batteriet til å jorde bilen!? Altså du kan godt kjøre 10 000 volt i karosseriet på en bil, men du får ikke strøm om du går med tykke gummisåler.. Så lenge ikke du jorder strømmen så er det jo det samme!? Så det jeg mener er at så lenge bilen ikke er jordet vha en annen negativ-pol eller direkte til jord, så vil jo ikke strømmen sirkulere? Hjelper ikke om dynamoen lader, for ingenting annet er jo jordet? Eller er jeg helt på bærtur nå.. Altså grunnen til at du kan jorde i karosseriet, er fordi karosseriet ER jord, og karosseriet er vel jord kun fordi batteriets negative pol er koblet til karosseriet!? Ergo burde bilen stoppet om du tok ut batteriet, for da er det ingen krets lengre? Er jo en grunn for at de påstår at lynet ikke kan slå ned i en bil, fordi den har 4 gummihjul? Er fordi strømmen går i karosseri på samme måte som franklins bur eller hva det heter igjen og derav ned i gummi.. Ergo cab funker ikke like bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 22, 2009 Share Skrevet Mars 22, 2009 Ja men selve "jord" begrepet, er ikke det til batteriet da?Altså med mindre bilen er jordet, så må man jo bruke negativ polen på batteriet til å jorde bilen!? Altså du kan godt kjøre 10 000 volt i karosseriet på en bil, men du får ikke strøm om du går med tykke gummisåler.. Så lenge ikke du jorder strømmen så er det jo det samme!? Så det jeg mener er at så lenge bilen ikke er jordet vha en annen negativ-pol eller direkte til jord, så vil jo ikke strømmen sirkulere? Hjelper ikke om dynamoen lader, for ingenting annet er jo jordet? Eller er jeg helt på bærtur nå.. Altså grunnen til at du kan jorde i karosseriet, er fordi karosseriet ER jord, og karosseriet er vel jord kun fordi batteriets negative pol er koblet til karosseriet!? Ergo burde bilen stoppet om du tok ut batteriet, for da er det ingen krets lengre? Er jo en grunn for at de påstår at lynet ikke kan slå ned i en bil, fordi den har 4 gummihjul? Er fordi strømmen går i karosseri på samme måte som franklins bur eller hva det heter igjen og derav ned i gummi.. Ergo cab funker ikke like bra.. Det heter Faradays bur... En bil med panseret igjen virker som et faradays bur. Faradays bur stopper ALL elektriske felter ifra å spre seg eller komme inn. En bil er ikke helt tett slik som et skikkelig Faradays bur. Kort forklart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 22, 2009 Share Skrevet Mars 22, 2009 Vil anbefale deg å ha en lader på batteriet når den står over vinteren. Bilbatterier liker ikke å gå tomme for strøm, da ryker de veldig fort. Spesielt når du har kjørt det så tomt som du har gjort nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 Vil anbefale deg å ha en lader på batteriet når den står over vinteren. Bilbatterier liker ikke å gå tomme for strøm, da ryker de veldig fort. Spesielt når du har kjørt det så tomt som du har gjort nå. tok det ut og ladet det fullt opp, så har det stått i kjelleren siden januar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 Fått på sommerhjula nå gutt? ikke lenge til vi skal ha fotoshoot nå. hehe... de er jo aldri tatt av... skal kanskej ha en shoot med en m-tech II og en golf til helga... lørdag eller søndagskvelden... du må jo bare hive deg med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet Mars 23, 2009 Share Skrevet Mars 23, 2009 Skal til Stavanger med cabrioen eller 740en på pussetreff med bmwccn rogaland.. hmm. fikser vel noe i senere fremtid!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 Skal til Stavanger med cabrioen eller 740en på pussetreff med bmwccn rogaland.. hmm. fikser vel noe i senere fremtid!! SEFF... alltid glad i å ut å ta bilder... men "bagera" skal til touch up etter påske... så vet ikke om jeg får den med på teffet en gang men men... skal lakke opp igjen døra, grillramma og felgene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marararius Skrevet Mars 23, 2009 Share Skrevet Mars 23, 2009 Bare å komme til Bamble å ta bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 Bare å komme til Bamble å ta bilder bare å komme nedover å ta bilder... det kan jo kanskje være aktuelt for deg å være med når jeg skal ta bilder i arendal... er jo mer enn 1 time nærmere... men det blir nok ikke før mot sommeren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marararius Skrevet Mars 23, 2009 Share Skrevet Mars 23, 2009 Nei, hadde vært moro det, blir ikke før nærmere sommeren bilen kommer ut heller, også skal jeg skru endel før den kommer "helt ut" Arendal er jo ikke langt unna det egentlig.. Bare å si ifra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 jeg har jo hatt min ute... da burde jo du ha tatt ut din for lenge siden hehe... her har det vært 20 grader i skyggen i helga det er nice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marararius Skrevet Mars 23, 2009 Share Skrevet Mars 23, 2009 Såpass ja, er vel rundt 10 her, men fryser på om kvelden fortsatt. Og det er mye snø igjen :\ Og der som bilen står er det snø på veiene også :\ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 Såpass ja, er vel rundt 10 her, men fryser på om kvelden fortsatt. Og det er mye snø igjen :\ Og der som bilen står er det snø på veiene også :\ ja, fryser litt på nattestid hvis det er stjerneklart, men var 8 grader i går morges klokka 6 hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marararius Skrevet Mars 23, 2009 Share Skrevet Mars 23, 2009 Ja, her var det -2 i går morgen, i dag har jeg ikke sett enda, er sol og blå himmel da, satse på snøen smelter bort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 gjør nok det hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå