Gå til innhold

Får ikke liv i sub-forsterker


Anbefalte innlegg

Er ganske oppgitt nå, da jeg ikke får liv i min sub.

Har en MRD-M1000 Alpine Monoblock 500W RMS og en DynaBel 12" 600W RMS sub. Har strukket ledning fra batteriet på bilen med 40A sikring til forsterkeren som kun driver dette ene elementet. Har jordet ordentlig i chassiset på bilen der jeg blant annet pusset ned metallet for å gi ordentlig ledelse av strøm. Har strukket remote-ledning fra den gamle Pioneer spilleren og fått strøm i spilleren. Har også strukket en signalkabel i monoblocka fra spilleren

Har også et 4x6" pioneer element stående på "right front" for å få litt lyd.

Da jeg skrur om tenninga skrur jeg på spilleren, og det blir lyd i 4x6" elementet, men ingen lyd i sub'en og forsterkeren skrur seg heller ikke på.

Sjekket om Remoteledningen sto i på rett plass i spilleren, og det gjorde den.

Så prøvde jeg å å koble 12V rett fra batteriet og i remote, men forsterkeren vil fortsatt ikke på. Forsterkeren har vært koblet opp på jobb der den funket.

Hva kan være galt her? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lys på forsterkeren når den er på?

Mål spenningen på inngangane på forsterkeren.

Som oftast er det dårlig jording som er årsaken.

Prøv eit anna jordingspunkt.

ps: du trenger ikkje å dra ein remoteledning ifra batteriet for å teste!

Det er jo berre å ta ein kort ledning ifra 12v på forsterkeren til remoteinngangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lys på forsterkeren når den er på?

Mål spenningen på inngangane på forsterkeren.

Som oftast er det dårlig jording som er årsaken.

Prøv eit anna jordingspunkt.

ps: du trenger ikkje å dra ein remoteledning ifra batteriet for å teste!

Det er jo berre å ta ein kort ledning ifra 12v på forsterkeren til remoteinngangen

Hehe, det var det jeg gjorde, trakk en kort ledning fra 12v på amp'en og til remoteinngang. Og nei, det er ikke lys på forsterkeren heller.

Vi har fitlet litt videre, og enda ikke fått liv i spilleren. Har prøvd å jorde på flere punkter på bilen, men til ingen nytte. Har også prøvd å målt spenningen mellom jord og 12v på forsterkeren, men det målte bare 8,16v av en eller annen grunn. Skal teste forsterkeren på jobb imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad sikring. Bytt den 40 amp sikringen. Av og til er de dårlige i loddingen. De ser hele ut, men det er ikke god nok kontakt. Tror nok det er problemet her ja.

Kan prøve det også. Fikk testet forsterkeren på jobb i dag, den funket gulle godt. Er nok dårlig jording som har skylden, skal rense polene på batteriet, polskoen og finne et annet jordingspunkt til forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eit multimeter, er det vel ikkje vanskeligt å finna eit bra jordingspunkt!

Du har setebeltefeste og låsen til bakluka du kan feste jordingen i

Hehe, joda. Men har ikke kabelsko som er stor nok til setebeltefestet.. Bolten er for stor, men kan prøve låsen til bakluka hvis jordingskabelen er lang nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort unnskyldning til Mr.Stream, da det viste seg å være sikringen som var defekt.. Men boret opp kabelskoen og fikk den til å passe rundt bolten til setebeltet. Får skult kabelen bedre nå, og det ble perfekt joring. Skal på jobb imorgen og få tak i ny sikring, så skal jeg fyre løs!

Etterpå kommer det kjedelige kabelryddearbeidet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...