stianosthus Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Legger denne på teknisk da det er et teknisk spørsmål Var nettopp inne på teoritentamen.no for å sjekke mine kunnskaper... Fikk følgende spørsmål: Hva kan føre til at bilen blir overstyrt? 1. Tung last bak i bilen. 2. Feil med bremsene. 3. Slitte støtdempere. 4. Ubalanse i dekkene. Jeg svarte nr 3 de det var det eneste jeg kunne tenke meg som riktig, men riktig svar er vistnok nr 1!? Er dette riktig? Jeg trodde en bil ble UNDERstyrt med tung last bak? Hva mener dere?
Hansh Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Tror jeg hadde svart 2 her, jeg.. får fort en fin sladd hvis det bare bremser på ene forhjulet. Har selv opplevd understyring pga. tung henger, ikke gøy!! Nærmeste jeg kommer at dette kan være riktig er at det er vanskeligere å kontrollere en sladd hvis du først overstyrer med tung last bak i bilen, men du får vel ikke lettere sladd av det.
rolfi Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Slik jeg forsto det så brukes over og understyring om hverandre.. Ettersom jeg velger å forholde meg så er understyring at framhjula slipper (typisk fwd) Og overstyring er at bakhjula slipper.. Begge deler i sving. Med tung last bak vil bilen sitte bedre bak pga mer trykk mot bakken. Er det psyko-mye last så vil den bli tyngre bak enn fremme og da vil framhjula ha mindre veigrep pga dårligere trykk mot bakken, noe som gir understyring. Vekt flyttes bak ved akselerasjon og sidelengs ved svinging. Blir det mye vekt på f.eks. høyresida vil bilen legge seg mer nedpå på høyre side, noe som i en sving vil føre til lite vekt på venstre side og at innerhjulet på venstre side vil slippe raskere.. Men kanskje ikke raskere enn uten last. Hmm. Jeg forvirrer bare meg selv nå, så regn dette som at jeg tenker høyt Har forresten tatt flere av de teoriprøvene på nett, og det virker som overstyring og understyring blandes hos noen.
hagenisse Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Med tung last bak vil bilen sitte bedre bak pga mer trykk mot bakken. Er det psyko-mye last så vil den bli tyngre bak enn fremme og da vil framhjula ha mindre veigrep pga dårligere trykk mot bakken, noe som gir understyring. I så fall burde jo fremtunge biler svinger ekstremt bra, men Audi er vel mest kjent for å gå rett frem...?
BRIO Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 På Wikipedia sies det at tunglast bak fører til overstyring. Jeg mener å oppleve at tung last bak i bilen fører til understyring. Mindre akseltrykk forran gir dårligere veigrep i sving og bilen understyrer. Tror jeg hadde svart det samme som deg, men jeg er redd vi tar feil
hagenisse Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Du skal forsatt få svingt på den vekta, og det ekstra marktrykket er ikke nok. Biler som Ferrari F430, Lotus Elise, Toyota MR2, Porsche 911 eller F1-biler har neppe mye vekt bak fordi de skal understyre trygt.
Mikke1981 Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Jeg hadde svart Nr 1 fordi jeg bare vet det er riktig svar
BRIO Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Madamen svarte også nr. 1, og hun har vist peiling
sveinis Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Etter mine erfaringer med en gammal hark-host-....ehemm.....Mercedes 230, som var latterlig lett bak, vil jeg absolutt si at ekstra vekt bak gav mindre overstyring! Alltid full tank om vinteren....
CSM Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Svaralternativ a) medfører større grad av riktighet enn de andre alternativene, så dette er nok så å si riktig. Selv om slitte dempere foran (og ikke bak) også vil gi økt tendens til overstyring. Jeg mener tung last bak bakaksel vil gi mindre mekanisk friksjon foran og større grad av understyring. I ekstreme tilfeller vil tung last bak bakaksel gi mye større understyring enn overstyring, men da er ikke bilen reell å bruke. Bilen vil da være vanskelig å kontrollere selv langs en rett strekning pga. veldig lavt forakseltrykk. Maksimum bakakseltrykk er sannsynligvis overskredet lenge før en kommer så langt. Men tung last bak øker også potensiell overstyring, vanligvis i større grad enn understyring. Bilens kritiske fart gjennom en sving senkes; dvs farten der følsomheten for overstyring blir ekstrem og raskt kan resultere i skrens. Med det mener jeg at en initiell understyring pga. last bak går raskere over i overstyring og til evt. skrens nettopp pga. tung last bak. Jeg tror nok at i de fleste reelle tilfeller av tung last bak vil dette gi potensiell større overstyring enn understyring. Edit: Noen små rettelser. Innlegget er løst basert på disse: 1) http://en.wikipedia.org/wiki/Oversteer 2) http://en.wikipedia.org/wiki/Understeer 3) http://en.wikipedia.org/wiki/Weight_transfer
Gunnar Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men tenk enkelt og greit på en Porsche 911 med motoren bak og bakhjulstrekk - det er alltid de første bilene som snurrer på banekjøringer med nykomlinger bak rattet. De overstyrer.. selv om de har vekta bak.
BRIO Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Jeg tror dette er ganske nyansert i forhold til bilens kjøreegenskaper og føreforhold. Jeg tror ikke man kan få en forhjulsdevet bil som understyrer styrenøytral med å fylle opp bagasjerommet. Dette har jo også med at styring er på drivhjul. Jeg tenker også tilbake (med gru) på Taunusene jeg en gang i tiden hadde. De var så lett bak at de nesten overstyrte når jeg stod i ro Mer last bak i Taunusen gjorde at den ikke slapp så raskt med baken. (Gyngehester) Det jeg kan være enig i er at med mer last bak, blir overstyringen større og farligere når rumpa først kommer, og jo krappere sving og større fart jo mer vil vekten bak virke. Når det gjelder 911 kan man vel "overstyre" på rett vei bare man har nok gamp på bakhjulene (Vi andre trenger litt snø for å få dette til )
Jotte Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Alternativ 1 er riktig. Hvis du tenker deg en Audi med motoren helt fremme foran støtfangern får du motsatt problem, nemmelig veldig understyring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå