Gå til innhold

E34 530i (8 eller 6 sylindre) ? - og hva er en ETA motor ?


BmwGrimstad
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig plass å spør om detta, men det gjelder BMW motorer, så et er vel litt teknisk.

1. På modellguiden for E34 så står 530i oppført med 8 sylindre. Stemmer dette? I motorguiden finnes ingen motorer med 8 sylindre med 3 liters volum.

2. Har det noen gang blitt laget en 327? Altså en BMW (ikke Alpina eller no) som heter det, ikke bare har slagvolum på 2.7 liter. Ser ikke noe til det i listene deres, men har hørt om det andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 530i ble levert med M30B30 motoren (rekkesekser) i perioden 1988-90 og med M60B30 motoren (V8 ) i perioden 1993-95. E34 535i hadde i perioden 1988-92 en M30B35 motor (rekkesekser) og E34 M40i hadde i perioden 1993-95 en M60B40 motor (V8 ).

ETA motorene (ETA betyr "E" på gresk og "E" står i denne sammenhengen for Economy) ble levert til E28 og E30. Poenget var å øke motorvolumet og samtidig senke kompresjonen der målet var mer dreiemoment på et lavt turtall og dermed en bedre totaløkonomi... dog på bekostning av turtalsvillighet og dermed effekt. Altså ikke helt ulikt konseptet bak en moderne dieselmotor. Disse modellene ble spesielt populære i USA... selvfølgelig i kombinasjon med automatgear.

M20B27 motoren i bl.a E30 325e er på 2693 cm3 og yter 122 HK ved 4250 rpm (senere 125 HK) samt 230 Nm ved 3250 rpm.

E28 525e ble produsert i perioden 1983-87 og E28 528e ble produsert i perioden 1981-87. E30 325e ble produsert i perioden 1985-87.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...