Gå til innhold

Skru av clutch. Trengs det spesialverktøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat tatt av girkassen av delebilen min (e34 530 v8). Jeg skal nå ta ut clutchen, men kom til å tenke på det om det trengs noe spesialverktøy her. Sitter det i spenn så hvis jeg skrur opp, så får jeg clutchen midt i fleisen? Eller er det bare å skru av clutchen?

Takk for svar.

Skrevet

på aksel i girkasse sitter utløserlager.

skrudd igjen mot svinghul (motorside) sitter trykkplate ytterst, så cluchplate innerst...

Ingenting som skal sitte i spenn.

vil anbefale deg å sjekke svinghjul for slitasje,spor osv, og dreie den hvis det er ujevnheter.

hvis den er grei kan du rubbe den med smergelpapir før mont av ny cluchplate.

viktig med sentrering av cluchplate, og moment på trykkplate, samt å trekke boltene i "stjerne" form.

Skrevet

Så jeg får ikke med clutchplata og trykkplata i ett? Jeg må demontere bit for bit for å komme inn til svinghjulet? Husk på at jeg ikke skal bytte clutchen. Den ble byttet i august, så den er så god som ny. Skal bruke denne på 540'en jeg vettu :)

Skrevet

Jeg har nå fått av clutchen. Har nå igjen den plata innenfor. Hvordan får jeg av den? Har brytet litt på den, og har klart å rikket den litt utover, men får den ikke helt av. Er det noe slags innfestning på denne?

Skrevet

hvis bilen har stått lenge har den nok "satt" seg, les limt/rustet fast i svinghjulet. en liten kakk med gummihammer gjør nok susen

Skrevet

Ja, fordi denne skal normalt være veldig løs? Jeg har banket litt med gummi hammer, og bryti litt på den, men den sitter noe sinnsykt. Ikke noen spesielle triks for å få den av?

Skrevet
Ja, fordi denne skal normalt være veldig løs? Jeg har banket litt med gummi hammer, og bryti litt på den, men den sitter noe sinnsykt. Ikke noen spesielle triks for å få den av?

Er ikke svinghjulet du prøver å få løs nå?

Det er nr2 her som skal av:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 302S1O332H

Altså clutch lamellen.

Når du skal sette på den nye cluchen så må lamellen sentreres, det er ett lite lager som står inni svinghjulet dette bør du også skifte, sammen med utløserlager.

Clutchlamellen skal sentreres i forhold til dette lageret, ellers får du det ikke sammen igjen.

Skrevet

Er ikke svinghjulet du prøver å få løs nå?

Det er nr2 her som skal av:

http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.p ... 302S1O332H

Altså clutch lamellen.

Når du skal sette på den nye cluchen så må lamellen sentreres, det er ett lite lager som står inni svinghjulet dette bør du også skifte, sammen med utløserlager.

Clutchlamellen skal sentreres i forhold til dette lageret, ellers får du det ikke sammen igjen.

Litt OT, men hvordan får man ut lageret som sitter på veivakselen, som tappen på girkassa går inn i?

knotet litt med dette i helga, men fikk det ikke ut :(

Skrevet
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HE11&mospid=47381&btnr=21_0008&hg=21&fg=05

Kan hende sitter den litt i denne flensen du ser innerst på CP.

Bende forsiktig på ene siden, så motsatt osv...

Har prøvd å bende litt i alle kanter, men det sitter noe sinnsykt altså.

Dragonlove: Jeg skal ikke ha ny clutch. Den ble byttet i august på denne delebilen jeg har. Jeg skal bygge om min til manuell, så skal flytte alt over. Lageret ble helt sikkert bytta når de bytta clutchen tenker jeg.

Svinghjulet sitter jo innenfor den clutch plata og jeg må ha av clutch plata for å få av svinghjulet.

Skrevet

Har brytet så hardt jeg kan nå rundt det hele og satt i mellom ting, og jeg ser nå at jeg bøyer ut en diger flat metall ring i midten der. Denne er festet med flate skruer som jeg må slipe av for å få av. Det må være en enklere måte enn det. Det er mange torx skruer der, men jeg har ikke og ingen andre sjapper rundt her har så diger torx nøkkel som passer på de. Kan det være så enkelt som at jeg må skru ut de torx skruene?

Skrevet
Nei, plata rett utenfor. Taggene ligger rett bak den igjen liksom.

Har du ikke et bilde? Blir lettere å hjelpe da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...