Gå til innhold

Samme om jeg fyller 98 eller 95oktan (e30)

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fyll rett, fyll 98.

Det har strengt tatt ikke noe å si.

Det er noen biler som ettertenner på 95.

Min går bare dårlig på 95, pluss at den bruker mer bensin.

Med 98 går den som den skal, pluss den bruker mindre enn på 95.

Så fyll 98 du :)

Skrevet

det skal egentlig ikke spille noen rolle. 98 forurenser mer men kan kanskje gi noe bedre effekt. de "lærde" strides hvor vidt dette egentlig er merkbart...

dette er i hvert fall hva jeg har hørt da. er mulig det er ting jeg ikke vet om, men jeg har aldri brydd meg om dette i hvert fall. fyller 95/92 pga pris.

edit: dette var jeg ikke klar over. kanskje jeg da rett og slett skal prøve meg litt fram!

Skrevet

det skal hjelpe å fylle 98.. hørte noen rykter om at noen klarte "kun" 3gir opp en gitt bakke med 95, men med 98 så klarte de 4gir og kunne kjøre 40kmt raskere opp..

Skrevet
det skal egentlig ikke spille noen rolle. 98 forurenser mer men kan kanskje gi noe bedre effekt. de "lærde" strides hvor vidt dette egentlig er merkbart...

dette er i hvert fall hva jeg har hørt da. er mulig det er ting jeg ikke vet om, men jeg har aldri brydd meg om dette i hvert fall. fyller 95/92 pga pris.

edit: dette var jeg ikke klar over. kanskje jeg da rett og slett skal prøve meg litt fram!

hvorfor skulle 98 forurense mer enn lavere oktan? de aller fleste motorleverandøra anbefaler MINST 95 oktan... bare sjekk i boka di..

du skriver forøvrig ikke hva modell motoren din er. er den levert uten katalysator så skal du strengt tatt bruke blyerstatning i tillegg til 98.

Skrevet

du skriver forøvrig ikke hva modell motoren din er. er den levert uten katalysator så skal du strengt tatt bruke blyerstatning i tillegg til 98.

Dette stemmer vel ikke? Blyerstatning skal vel kun brukes på de motorene som har ventilseter som ikke tåler bensin uten bly? Altså 1970tallet og bakover

Skrevet

skal ikke sette mye penger på om bmw har herda ventilseter! men på en 88mod e34 så har den hverfall bensinpåfylling til stor pistol(98bly). Alle biler som har kat. har lite hull til bensinfylling, noe som umuliggjorde fylling av blybensin.

Skrevet

blybensin tar knekken på kat/lambdasonde ja! Men att bilen kneler med blyfri de første åra tviler jeg på! Men du får mye mer slitasje på ventiler/seter! ett økt oljekonsum gjennom dårlige styringer/tettninger på gamle biler berger sikkert en å annen ventil/sete og!

Skrevet

BMWs ingeniører har nok trukket det litt langt for å spare de siste centilitrene på denne modellen, og bilen har derfor dårlig dreiemoment og respons i området under ca 3500 omdreininger. Gitt samme utvekslingsforhold, går faktisk den gamle utgaven (323i) bedre på lavere turtall, selv om den har mindre slagvolum!

Ved å optimalisere motorstyringsparametrene for kjøring på 98 oktan blyfri har vi oppnådd et vesentlig bedre dreiemoment over hele registeret. Motoren får også et ekstra løft i effekt fra ca 4000 omdreininger og oppover.

Motorens turtallsperre er hevet 500 omdreininger, og akselerasjonen f.eks. fra 0-100 km/t er merkbart bedre.

hehe.. fant jeg nett i sta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...