Gå til innhold

Samme om jeg fyller 98 eller 95oktan (e30)

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

1: Har du herdete ventilseter kan du kjøre blyfritt uavhengig av om du har kat eller ikke... min andre gamle amerikaner i fra 1972 har herdete ventilseter og sløv 7.2:1 comp, kjører 95 på den, ikke noe problem.

Men du må altså ha herdete ventilseter, eller bruke blyerstatning.

Du kan selvfølgelig IKKE kjøre blybensin om du har kat, noe som burde være åpenbart da selv påfylling ikke tillater de større blybensin pumpene.

2: 98 octan brenner renere enn 95 octan og forurenser derfor noe mindre, men dog litt forskjellig, da forbrennings temperaturen er noe varmere (fordi den forbrenner raskere) blir avgassene noe annerledes fordelt.

Da den forbrenner raskere gir den også mer effekt, men det er viktig og ha en tenning som er justert riktig til 98 octan, ellers så får du feil tenning til forbrennings hastigheten.

3: Jo høyrere comp forhold du har jo bedre (høyere) octan tall skal du ha.

4: Octan tall i europa og USA regnes ikke helt på samme måte, i USA er fks. 87 octan helt supert og tror du får ned i 81 oct.. noe som tilsvarer 92oct her (husker nok litt feil ang disse tallene, men det er vel sånn ca :)

5: Det er ikke nødvendig med octan booster før du kommer opp i meget høye comp. forhold, som fks 11.8:1 og høyere... 98 oct burde holde inntil det. (hvilket også sier litt om kvaliteten til 98 oct henhold til 95 oct)

6: Håper ikke jeg har klart og lire av meg for mye feil i dette innlegget, er en stund siden jeg leste opp om nettop teamet :)

Skrevet

Jeg mener det er feil at 98 brenner raskere enn 95. Det er motsatt, og det er bl.a derfor høyt oktantall hindrer tenningsbank.

Fordelen med å bruke 98 foran 95 kommer når tenningen kan stilles optimalt, noe biler med bankesensor og datastyrt tenningstidspunkt gjør selv.

Vår 528i skal gå på alt fra 92 til 98 oktan. Teoretisk skal bilen bruke mindre pr. mil og bli sprekere med 98, men jeg har ikke gjort forsøk på å måle.

Skrevet

DU kan kjøre blyfri bensin på alle Bmwer som er vertfall ifra 1970 og oppover. Før -70 er jeg ikke sikker.

Alle E30 modeller kan bruke blyfri. M20 har ikke bankesensor så man bør vel strengt tatt stille tenningen etter hvilke oktan man ønsker å bruke hvis man vil unngå tenningsbank.. Jeg hadde kjørt 98 bensin hadde jeg vært deg.

Skrevet
DU kan kjøre blyfri bensin på alle Bmwer som er vertfall ifra 1970 og oppover. Før -70 er jeg ikke sikker.

Alle E30 modeller kan bruke blyfri. M20 har ikke bankesensor så man bør vel strengt tatt stille tenningen etter hvilke oktan man ønsker å bruke hvis man vil unngå tenningsbank.. Jeg hadde kjørt 98 bensin hadde jeg vært deg.

Er du pokka sikker på att seta er herda?? kan du isåfall vise til dette??

bmw anbefaler 4-star,98 ron i alle instruksjonsbøker jeg har. dette er opp tilogmed 88 mod.(til katalysatoren kom) etter det er det selvfølgelig blyfri.

her ser du hva den betegnelsen betyr: http://www.petrolprices.com/about-fuel.html

Skrevet

Ifølge diverse 02 guruer i BMWCCN så har BMW hatt hardmetallseter siden M10s barndom (50-tallet), så hva trengs blyet til?

Derfor har bly og blyerstatning ikke har noe i en BMW å gjøre! Oktantall velger du utifra anbefalingen i brukerhåndboken eller i henhold til ettermontert trimming.

Skrevet

I bilens barndom slet man med tenningsbank, og både alkohol og bly hadde en gunstig effekt på oktantallet. Bly var billigst og ble følgelig markedsledende på tross av ikke ubetydelige risiki for alle levende organismer. Etterhvert som moderne kjemi kom frem til andre tilsetningsstoffer, forsvant mye av dominansen fra bly som oktanhever. Denne blyholdige bensinen hadde dog som bi-effekt at en del motorbyggere kunne tillate seg å være svært middelmådige i sin teknologiske utvikling og følgelig gjøre seg avhengige av bl.a den smørende effekten på ventilsetene. De som gjorde hjemmeleksen sin og bygget skikkelige motorer hadde få eller ingen problemer da blyet ble forbudt, men flere av de middelmådige begynte å få brente seter og manglende kompresjon.

Uansett historiebakgrunn så er det viktigste for oss å huske at BMW aldri har hatt behov for bly i bensinen på denne siden av 50-tallet. Samtlige blyerstatninger er tilsvarende unødvendige og bidrar neppe til annet enn forbedret nattesøvn for de uvitende. :-)

Skrevet av et BMW nerd ifra Vestlandet. :)

Skrevet

nok en gang.... kan du bevise det?? bmw anbefaler blybensin frem til 1988,...,.,., det er forresten ikke blyerstatninga som hever oktantallet.. på en 43 dodge kvarting jeg hadde anbefalte de å bruke 95 blyfri med 50%parafin iblanda. blyerstatning var helt unødvendig! da bensinen på de tider ikke hadde snev av bly i seg.

Skrevet

Herregud da!! Hvor mye må jeg bevise det for deg. Nå har jeg gjengitt hva de som har greie på disse gammle BMW motorene har sakt og skrevet..

Tro hva du vil, men du har feil desverre..

Hvis du tviler på hva jeg har klippet ut og limt inn så lage en tråd på forumet på BMWCCN. Der er kompetansen myyyye høyere enn på Bimmers så der får du svar som er riktige.

Ellers kan du lese denne tråden:

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=232968

Lykket til

Skrevet
Mulig noen alerede har nevnt det men har bilen aluminiumtopp har den herdede seter og kan da kjøres på blyfri.

Korrekt, derav har vell bly ingenting å gjøre i en BMW motor.

Skrevet
Herregud da!! Hvor mye må jeg bevise det for deg. Nå har jeg gjengitt hva de som har greie på disse gammle BMW motorene har sakt og skrevet..

Tro hva du vil, men du har feil desverre..

Hvis du tviler på hva jeg har klippet ut og limt inn så lage en tråd på forumet på BMWCCN. Der er kompetansen myyyye høyere enn på Bimmers så der får du svar som er riktige.

Ellers kan du lese denne tråden:

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=232968

Lykket til

mulig du har rett... det sære bmwccn forumet skygger jeg greit unna,Men når bmw selv anbefaler blybensin å har stort fyllehull ser jeg ingen grunn til å droppe tilsettning!

Skrevet

Skulle jeg tippe så elsker du gammle amerikanere og annet skraphjern og vill ikke innse at BMW har laget motorer som er forutt for sin tid siden 1950, men det får bli ditt problem.. Du sier jo tydelig ifra om at du ikke er interisert å høre hva folk som har peiling på slike ting har å si bare fordi at du ikke liker forumet der. Bimmers ligger laaaangt bak når det gjelder kompetanse om BMW.

Du får nok bare leve i den bitte lille bimmers verdenen din og kjøre bly bensin videre på de gammle amerikanerene dine, men BMWen trenger det ikke.

Skrevet
Skulle jeg tippe så elsker du gammle amerikanere og annet skraphjern og vill ikke innse at BMW har laget motorer som er forutt for sin tid siden 1950, men det får bli ditt problem.. Du sier jo tydelig ifra om at du ikke er interisert å høre hva folk som har peiling på slike ting har å si bare fordi at du ikke liker forumet der. Bimmers ligger laaaangt bak når det gjelder kompetanse om BMW.

Du får nok bare leve i den bitte lille bimmers verdenen din og kjøre bly bensin videre på de gammle amerikanerene dine, men BMWen trenger det ikke.

HEHE! nærtagende er du og!! vet godt att min gode gammle chevy støpejernsklump er laga for blyfri!Men det vet tydeligvis ikke du! for du er innsnevra til kun en interesse!.. kun bmw.. Det var påbudt med katalysator på ALLE biler i amerika i 1972!! men att noen fårståsegpåara på ett steinalderforum som BMWCCN faktisk er påstår att blyfritt er greit svelger jeg ikke rått!! Når bmw anbefaler bly frem til 88. så stoler jeg selfølgelig på det!! Bimmers er forøvrig en BITTELITEN bit av min bilinterresse.... har hatt ca 7-8 bmw'a. å sirka 50 andre betydelig mer interreserte biler. Å når bmw sliter med dårlige topper på tyvende året vet ikke jeg om kompetansen er så smellgod..

Skrevet

BMW anbefalte kansje blybenin, men den har ingen problemer med å gå på blyfri.

At BMW sliter med dårlige topper på 20 året sier forteller jo bare litt om hvor lite kunnskap du har om BMW motorer. De hadde en periode i begynnelsen av 1980 der toppene var dårlige, men dette problemet ble fjernet etter noen år. Er nok heller brukeren det er noe galt med hvis man har hatt 7-8 bmwer og alle har fått ødelagt toppene sine.

Stemmer det at jeg ikke bryr meg katta om gammle amereikanske biler. Større søppel en slike biler skal man lete lenge etter.. Eneste de klarer å kjøre rett frem også lage litt blårøyk.

Lykke til videre med blytilsettningen din du. Det blir sikkert veldig bra..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...