hmyraune Skrevet November 5, 2007 Share Skrevet November 5, 2007 Hei, Har tenkt å ta av bakstillingen på min E36 for å glassblåse den og lakke den opp. Hva av slitedeler (foringer etc.) bør jeg bytte? Er åpen for gode og seriøse råd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snurresprett Skrevet November 5, 2007 Share Skrevet November 5, 2007 hvorfor ikke bare ta alle? har du tilgang på presse er det en kurrant jobb å gjør selv;) tok alle på min bil når eg hadde nede mi. kjøper du fra koed, blir det billig og da er det kanksje like greit å ta hjullager og bremseskjold i samme slengen? og for all del se etter sprekkdannelser i innfestning til travers;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmyraune Skrevet November 5, 2007 Forfatter Share Skrevet November 5, 2007 Hva trenger du pressa til, bytte foringer? Har ikke tilgang på presse. Alternativer til det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 5, 2007 Share Skrevet November 5, 2007 Kjøp powerflex e.l, så slipper du presse dem inn. Når det først er ute hadde jeg iallefall byttet de 6 store foringene bak der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet November 6, 2007 Share Skrevet November 6, 2007 er det billigere å kjøpe foringene fra koed enn fra schmiedmann? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet November 6, 2007 Share Skrevet November 6, 2007 er det billigere å kjøpe foringene fra koed enn fra schmiedmann? Egentlig ikke! skal du bare kjøpe foringer så kjøer du ikke det var koed! blir så mye i frakt moms osv! men skal du kjøpe mer! så lønne no koed seg! btw tror ikke du for alle foringene i powerflex? eks øvrebærearm ? men den skal jo bare slås inn med en pipe uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazynor Skrevet November 6, 2007 Share Skrevet November 6, 2007 Kjøp powerflex e.l, så slipper du presse dem inn. Når det først er ute hadde jeg iallefall byttet de 6 store foringene bak der. åssen er powerflex i forhold til vanelige? pris for alle foringene bak osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmyraune Skrevet November 8, 2007 Forfatter Share Skrevet November 8, 2007 Hva vil powerflex si da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet November 8, 2007 Share Skrevet November 8, 2007 Hva vil powerflex si da? Hvorfor POLYURETHANE opphengs foringer?" Tid for en liten oppsummering... Polyurethane har vært med oss som en spesialplastikk i ca 30år. De siste års utvikling har gjort det mulig å fremstille veldig spesielle applikasjoner av dette spennende materialet. Opphengsforingene er en av de mest belastede komponentene på en bil. De må stå imot enorme belastninger og forhold uten vedlikehold eller smøring. Materialet de originale foringene er laget av er en gummiblanding som inneholder naturlige produkter som over tid blir slitt og "utmattet". Det blir bløtere og mer ettergivelig, hvilket gjør at de står imot kreftene dårligere og dårligere. Det igjen muligjør større bevegelse i opphenget som fører til dårligere kontroll med opphengsgeometrien. Disse situasjonene fører til raskere dekkslitasje, ustabil bremseeffekt og dårlig veiholdning. Dette er den største grunnen til at du kan kjenne forskjell på en 3år gammel bil og en som er ny. Det vil ikke si at nye biler ikke vil nyte godt av POWERFLEX foringer, fordi pga deres overlegne design vil de tilby mye mer effektiv kontroll over opphengskomponentene enn normale gummiforinger. Med det teknologiske overtaket i dette materialet har det vært mulig å overkomme det vanlige problemet assosiert med hardere foringer: Høyere støy i kupeen. Ved å behandle polyurethane'n riktig, kan foringene lages 25-30% stivere enn nye gummiforinger, men med akkurat de samme støyaborberende egenskapene. POWERFLEX foringer er fornuftig på alle måter. * POWERFLEX for mindre dekkslitasje. * POWERFLEX for bedre veiholdning. * POWERFLEX for høyere sikkerhet. Hva er opphengs foringer egentlig godt for? Opphengsforingene er montert i alle punkter der chassiet på bilen er koblet sammen med de bevegelige delene i opphenget. De sitter der for å sørge for mindre støy og vibrasjon i bilen forøvrig mellom veien og deg som sjåfør/passasjer. Hvorfor er de laget av Gummi? Gummi fungerer som en lyddemper, som demper bort støy og vibrasjoner. Uten dem ville bilen føles mye hardere og bråkete innvendig. Gummi er også veldig billig. Har racing biler gummiforinger? Generellt sett så er svaret nei. Veldig mange racing biler, spesiellt enseters banebaserte biler, bruker metall ledd som ikke gir noe støyabsorbering. Livet til disse leddene er målt i timer. De er ikke ment å bli brukt på vanlige biler. I tillegg er det også veldig mange racingbiler som bruker gummiforinger. Disse bilene er enten produksjonsbaserte biler som er bygd om til racing bruk, eller rally biler hvor kreftene som virker inn på opphenget er så store at metall ledd ville knekke eller bli ødelagt. Kan jeg sette på POWERFLEX foringer på min racing bil? Hvis din bil har gummiforinger i opphenget vil POWERFLEX foringer føre til en økning i veiholdningskarakteristikken. De vil vare ti ganger så lenge som gummiforingene. De vil kontrollere geometrien mye mer nøyaktig i raske opphengsbevegelser, pluss at de vil redusere dekkslitasjen. Hvorfor ikke nylon foringer? Nylon er antakelig det værste av alle type foringer. Når en opphengsarm beveger seg opp og ned så beveger den seg ikke bare opp og ned, den lager en bue. Det vil si at, for eksempel en indre sporingskontrollarm foring vil måtte være fleksibel i 2 dimensjoner samtidig. I dette eksempelet vil et metall ledd kunne godta det, en powerflex foring og en gummiforing vil godta det. Men en Nylon foring vil bare godta bevegelse opp og ned, mens 100% av bue belastningen vil bli tatt opp av armen og chassiet. Dette fører til at armen vil bøye seg, og kan enkelt føre til at armen blir ødelagt! I tillegg har ikke Nylon foringer noe vibrajonsdemping og vibreringen vil bli belastet en allerede hardt belastet arm. Hvis POWERFLEX produkter er så bra, hvorfor har ikke bilfabrikanter tatt de i bruk originalt? Kostnad, tilgjengelighet og marked. Polyurethane, som råmateriale er ca 10 ganger så dyrt som gummi, pluss at det er dyrere og tar lengre tid å produsere. Bilfabrikanter kjøper veldig mange komponenter. Hvis Ford bestemte seg for å bruke polyurethane foringer i deres modellutvalg ville de vært avhengige av å finne en leverandør som måtte kunne levere milioner av foringer årlig. Det finnes ingen firmaer i dag som kan levere så store mengder (selv ikke EPTG Ltd). Så lenge en standard gummiforing virker uten seriøse feil i løpet av en to til tre års periode er bilprodusenten fornøyd. Ville polyurethane foringer originalt fått deg til kjøpe den bilen i forhold til et annet merke? Antagelighvis ikke. Hvorfor trenger jeg de da? POWERFLEX foringer forbedrer din bils veiholdning og chassiets oppførsel ved å kontrollere de uønskede bevegelsene i opphenget. Det vil si at opphenget ditt gjør det det skal, og dekkene har bedre kontakt med veien til enhver tid som igjen forbedrer sikkerhet og handling. Korrekt formet polyurethane er like bra hvis ikke bedre på støy, vibrasjon og hardhet sammelignet med gummi. Jeg elsker bilen min, det er en klassiker... Hva kan de gjøre for meg? En annen stor fordel med POWERFLEX foringer er levetiden. Gummi er et naturlig produkt som foringes med alderen. Spesiellt på biler som ikke brukes regelmessig. Foringene vil sprekke på overflaten og bli myke inni. POWERFLEX foringer blir ikke påvirket av UV-lys, bensin, olje, batterisyre, vann eller tid. Perfekt til din elskede (og bilen din...) Er de enkle å montere? Vi designer alle foringene slik at de kan monteres uten spesialverktøy. Noen ganger kan det være vanskeligere å fjerne de gamle foringene enn det er å sette i de nye.. Hvis du føler at du har veldig lite mekanisk kunnskap, erfaring, talent eller verktøy, så kan du enten spørre en kamerat eller få de profesionellt montert. Trenger jeg å kjøpe alle foringene til hele bilen på en gang? Nei, men det avhenger på bilen. Noen biler har mer nytte av det enn andre. Det er en god del arbeid å bytte foringene så vurder å kanskje bytte foringene foran, for å ta de bak senere. Det er selvfølgelig best å bytte alle foringene på en gang hvis du har råd til det. (Men det sier vi jo at du har, ikke sant?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 8, 2007 Share Skrevet November 8, 2007 Jeg gjorde følgende i bakstillinga: Forsterket opphenget til traversen med originale M3 forsterkninger. Powerflex foringer på traversen (4 stk.), yttre bærearmer (2 stk.) og stabstagforinger (2 stk). Fikk alt fra protrim for (2000,-)Byttet også fremre og bakre foringer til kardangfestet. Dessuten byttet jeg alle kuleledd og foringer på festet mellom bærearmer og travers, og mellom travers og navet (1800,- kr). Nesten komplett boltsett til bakstilling (2700,- kr). Byttet pakning og olje på kardangen. Til slutt slipte jeg med stålbørste påmontert vinkelsliper, hele opphenget fa fangern til katalysatorn og grunnet og behandlet dette med Svart Arcanol tilsatt 20% Owatrol Penetrerende Olje. Deretter tectylerte jeg opp igjen der det trengtes. Kan vel trygt si at understellet er så godt som nytt? PS: I følge alle verkstedmanualer og Haynes manualer skal de skruene og mutterne som skrues ut byttes, Dette er fordi de har mistet "strekket" i det øyeblikket du skrur de ut. Dette er hvertfall viktig når det kommer til festet mellomaksling --> kardang.. Lykke til.. Må si det var kjipt å bruke ca 7500,- på noe man aldri kommer til å se noe til. Desverre tok jeg ikke sjansen på å kjøre slik det var med en sporviddeforandring på 10,5 cm bak .. Sjekk feks prosjektet mitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazynor Skrevet November 8, 2007 Share Skrevet November 8, 2007 såååå......med andre ord er powerflex foringer bra? pris/hvor mange foringer er det under en E36 som kan byttes til powerflex? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 8, 2007 Share Skrevet November 8, 2007 Kjøp powerflex e.l, så slipper du presse dem inn. Når det først er ute hadde jeg iallefall byttet de 6 store foringene bak der. Det er like forjævli vanskelig å presse de ut... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 8, 2007 Share Skrevet November 8, 2007 http://www.powerflex.co.uk/products.asp?cat=0003&catalog=0203&submit1.x=36&submit1.y=11 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kazynor Skrevet November 8, 2007 Share Skrevet November 8, 2007 så for å ta alle foringene må man bestille hele lista på den linken? er ikke så mye det hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 8, 2007 Share Skrevet November 8, 2007 Snakk emd protrim du om hele pakker. Jeg fikk hvertfall god pris derfra. Mulig jeg nevnte det var til ett prosjekt men det skulle vel ikke ha noe å si på prisen? Fikk feil hylser og hørte aldri noe mer fra de igjen.. Så de var ikke videre behjelpelige når penga var i hus.. Fikk sendt nye fra gutta på powerflex.no da.. GRATIS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå