Gå til innhold

Artikkel i vg - - Se, ingen hender!

Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Utrolig hva de får til om dagen, ingen tvil om det. Jeg hadde heller ikke turt å ferdes i et trafikkbilde med robotstyring 100%. Men det står jo også at teknologien kun skal brukes til å utvikle militært utstyr. Tror nok ikke den bilen hadde blitt en hit på snø og islagt vinterveier her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel i vg?? :P

He he " en artikkel jeg leste i vg" passet bedre kansje? Ja ja nok med det.

Husker det var en film reportasje for en 10-15 årtilbake om noen bilfabrikker (tyske og fransk, mener jeg) som utviklet moderne teknologi lkansje på denne ånden som artikkelen. Noe av dette er jo å se idag. Var blandt annet laser måler som tok avstand til foran kjørende kjøretøy og bremset bilen ned om du lå for nærmere,rygge sensorer,sensor i speil etc.. Kan her huske de første bilnavigasjonene jeg hadde sett med stemme også. Bare tenk på bmw sitt vison system som fanger opp bilder ved varmere felter i mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ca. 10 år siden jeg leste test av en bil som kjørte helt selv på motorveien i tyskland.. Tror det var Mercedes som stod bak, men det overrasker vel ikke mange.

Tror nok det er mye reglene som gjør at vi har biler som ikke kjører helt selv i dag. Mercedes hadde noen runder for å få godkjent sitt "brake by wire" system" (ingen mekanisk kontakt mellom bremsepedal og bremser), et system de forøvrig går bort fra igjen nå (ihvertfall på E-klasse der de fjernet det ved siste facelift) fordi det var for mye feil med det, og sikkert ganske kostbart i forhold til et vanlig system. Fordelen regner jeg med var bla. lettere vekt og at pedalene ikke trykkes inn i kupéen i en kollisjon. De (og andre) har også utvilket brake by wire for alle kontrollorgan i bilen, men ikke satt dette i produksjon fordi det kreves mekanisk sammenkobling i tilfelle feil med elektronikken, dette for å muligjøre bla. bildesign som er helt annerledes enn hva vi ser på veien i dag.

- Men så til poenget i forhold til denne diskusjonen: Dette er definitivt en viktig del av teknologien bak en bil som kan kjøre selv siden datamaskinene som styrer hjul, bremser, gear osv. like gjerne kan få signalene fra annen teknologi i bilen som fra ratt og pedaler. Mye av teknologien som skal til for å gi disse signalene finnes alt i mange av dagens biler, tenk bare på sensorene og programvaren bak ABS, ESP og antispinn som overvåker bilens fart, bevegelser i forskjellige retninger, hjulvinkler, bremsing, motorens turtall osv. Fartskontroll som automatisk bremser ned for hindringer har også begynt å bli en vanlig mulighet på mange biler, sammen med sensorer bak som ”ser” ved ryggning, blindsonevarslere, system som følger med på du krysser kantlinje eller midtlinje, GPS som stortsett til en hver tid vet hvor bilen befinner seg, elektronisk håndbrekk, elektronisk motorstyring og ikke minst et par biler som parkerer tilnærmet på egenhånd er definitivt andre teknologier som alle alt nå har tatt over en god del av sjåførens jobb med å kjøre bil.

Alt som skal til er bare å få dette samkjørt, og viktigst av alt; Idiotsikkert nok til at feil ikke kan oppstå. Som nevnt over tror jeg nok egentlig den største ”hindringen” er å få dette godkjent, men det er jeg egentlig glad for!

Hvor lenge har vi ikke hatt autopilot i fly? Eller stridsfly som er designet ustabile med vilje og derfor trenger datamaskiner for å holde seg flygende (Eurofighter, F-117)? Eller små overvåkningsfly som surrer rundt der oppe helt på egenhånd? Tenk også på alle de førerløse togsystemene rundt i verden, er faktisk ganske mye som styrer seg selv alt i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...