zuir4m Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Jeg starter bilen min e36.. kjører i 10 min... så kooooker den.. jeg kan stoppe den viften fårran med hendene, så den er ikke akkurat noe kraftig.. Hva kan være årsaken til at den koker hver gang? Vannpumpen som er ødelagt? Toppen? Får håpe noen her kan hjelpe meg! På forhånd Takk;)
Steffan C Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Bruk søkefunksjon! Søk på f.eks: vannpumpe, viskosekopling, thermostat eller M50B20 koker i teknisk forum. Bøtter og spann av tråder og svar rundt ditt problem .
Bjørn 320 Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Viskosekoblinga til vifta er i allfall kaputt viss du klarer å stoppe vifta når motoren kokar....så den må du skifte. Men den skal vel ikkje vere behov for så lenge du har fart på bilen...så det kan vere vannpumpe, termostat osv... Men prøv å lufte kjølesystemet først...er ikkje sikkert det er verre enn det...
zuir4m Skrevet November 10, 2007 Forfatter Skrevet November 10, 2007 Termostaten, er det den derre som ligner på en sånn ufoting?;P har ikke peiling altså.. hvis det er den, så har jeg skiftet den.. hvis den er mellom 2 slanger i midten nesten, så er det den.. Steffan C, sorry, er ikke så veldig rutinert her, men nå vet jeg jo det da hvertlfa;) takk, visste forresten ikke at bilen het M50B20 heller jeg.. burde jeg prøvd å skifte vannpumpen først, så eventuelt toppen hvis ikke dette funker? hvor får jeg kjøpt en toppakning?
Bimmerlars Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Koker den når du holder jamn fart langs veien?
Steffan C Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 Steffan C, sorry, er ikke så veldig rutinert her Hehe, trenger ikke å unskylde deg! Bare et tips fra min side . Og siden du har skiftet thermostat, så kan de godt hende at du ikke har fått luftet den skikkelig etterpå, som medfører at du ikke har kjølevanns sirkulasjon. Hvis du har en liten vannstråle øvers i ekspansjonstanken ved rusing av motor, så er sirkulasjon i orden . Hvis ikke, prøv å lufte kjølevann systemet. Hjelper ikke det, så er sansynelig vannpumpe gåen. Forøvrig så står det mye om lufting av M50/52 motorer hvis du søker litt .
Mexos Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Har du skrudd ned kokeplata? Nei som de over her har nevnt kan det være luft i systemet etter du har byttet termostat. Er du sikker på at det er nok kjøleveske på radiatoren?
Singda Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 sjekk om det kommer bobler opp av tanken du fyller på kjøleveske,gjør det det er det ganske sannsynlig toppakning som er gåen og bleser eksosen igjenom kjølekanalene, og eksosen kommer opp der du fyller på kjøeveske. Slik hvar det på min værtfall, trodde det hvar termostat og luft i systemet jeg og osv men viste seg å være toppakning, Testa termostaten og ved å koke den, åpner den seg like før det begynner å koke på ca 80-90 grader så funker den. så sjekk om det kommer bobler opp den tanken imens motoren er igang,(kan også være luft men kommer det regelmessig så er det mest sannsynlig toppakning)
Captain Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Hadde samme problem på M50B20en jeg hadde. Da var det termostaten som var gåen. Pass hvertfall på og få stoppet motoren når den går i det røde feltet, så ikke toppen vrir seg
zuir4m Skrevet November 11, 2007 Forfatter Skrevet November 11, 2007 Koker den når du holder jamn fart langs veien? Holder turtall på 2,5.. så koker den..
zuir4m Skrevet November 11, 2007 Forfatter Skrevet November 11, 2007 Har du skrudd ned kokeplata? Nei som de over her har nevnt kan det være luft i systemet etter du har byttet termostat. Er du sikker på at det er nok kjøleveske på radiatoren? Skrudd ned kokeplata? kødder nå sant? ;P har nok kjøleveske, men siden den koker, så må jeg på med mye vann igjen etter det har skedd:P
zuir4m Skrevet November 11, 2007 Forfatter Skrevet November 11, 2007 Hadde samme problem på M50B20en jeg hadde. Da var det termostaten som var gåen. Pass hvertfall på og få stoppet motoren når den går i det røde feltet, så ikke toppen vrir seg Det skulle du nesten sagt før Blitt noen kokinger her og der for og si det sånn..
-Roger- Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Jeg tipper det er vannpumpen din... Men du burde skiftet viskosekoblingen din også... Men men, skru av viskosekoblingen, og vifta di! Tror det er en 32mm... Husk at den mutteren er links!!! plasser fastnøkkelen på mutteren og slå på den med hammer! (Hvis ikke går den sikkert bare rundt) Skru deretter ut den komponenten som vifta var skrudd fast i... (Dette er vann pumpen) Den har 4 skruer 10mm... Kan hende den sitter fast etter du har skrudd ut alle skruen også, da kan du ta skruene og skru de inn i de 2 hullene som ikke sto skruer i før, da vil vannpumpen løsne! Når du har ute denne sjekk om plastskovlen er knekt eller om det er veldig mye slark i den! Hvis denne ikke er slark i og du har byttet termostat fra før, kan du begynne å grue deg til toppakningsbytte...
zuir4m Skrevet November 11, 2007 Forfatter Skrevet November 11, 2007 Jeg vet ikke hvor viskosekoblingen min er, heller ikke hva når mutteren er links er? Altså. vannpumpen er der viften sitter? Tusen takk -Roger- at du tok deg til til å svare på detaljert;) !
Fliid Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Helt topp. hvis du ser på vifta de så er den fin og svart og laget av plast. i sentrum av dette så har du en metalldings, dette er viskosekobling. Når vannet blir varmt så griper denne rundt det den er skrudd fast i ( i dette tilfelle vannpumpen). Den mutteren du ser er størrelse 32mm og er links gjenga. Links gjenger er motsatt gjenger. DVS. om du setter fast nøkkelen ned på mutteren og du skal løsne. Ja da må du dunke til fastnøkkelen den veien du ellers ville strammet til en mutter. DVS. høyre. Man strammer ved å skru til venstre.. Motsatt, ikke værre. Vannpumpen er bak det hjulet som reima er på og viften er på. Eller som du sier " vannpumpen er der viften sitter "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå