Gå til innhold

Min E38 (ettermont. navi s. 26)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Det ble ikke annet enn rått, Gunnar. Fortell gjerne litt mer om hva du gjorde under ombyggingen og om du trakk ledninger osv. Dette løftet interiøret et par klasser opp og er virkelig en mod. som alle E38/E39 eier bør gjennomføre.. Jeg har nå fått en ny ting på mod lista mi! Konge, gratulerer! 8)

Ser du har fått deg E39 - gratulerer! :)

Trakk ledninger ja, det må man uansett om man velger å ettermontere originalt naviledningsnett eller bruke det som er for ettermontering. Jeg brukte et ledningsnett som er for ettermontering, helt nytt fra BMW. Dette kobles på kontakten foran som egentlig skal inn på stereoen, og må så legges helt bak til alt stæsjet som ligger i venstre bakre hjørne på bilen. Man må ut med baksete, hattehylle (løsne ihvertfall), C-deksel, dørterskler, førersete, teppe, løsne midtkonsoll, ut med hele ramma i midtkonsollen++. Det er en del jobb.

Ikke verst!

Hvor mye må man ut med for en slik oppgradering?

Jeg ga ca. $2500 for alt sammen, så det koster å værra kar.. :shock:

Jeg regner ikke med å få igjen alt når jeg selger heller, men antar at bilen blir mer ettertraktet i et tregt marked (den dagen jeg får lyst til å selge), og håper jo også at jeg får noen tusenlapper mer enn en tilsvarende uten navi. Resten av tusenlappene får jeg nok bare igjen i bruksverdien. Det føles som en mer komplett bil, og det er nok en sjanse for at bilbyttebehovet reduseres jo mer riktig den er.

Så det er dette du har drevet med i julferien, hehe! Ser utrolig bra ut 8) .

Er det hengerfeste som skal monteres på neste besøk til foreldrene dine da eller? :lol:

Har heldigvis gjort litt mer enn dette i juleferien, men det har blitt mye avslapping.. ;) Det gikk vel en dag totalt tenker jeg. Begynte midt på dagen søndag før jul og fullførte på mandags formiddag.

Hengerfeste ja, vurderte å ta med det også, men hadde ikke plass. Bilen var stappfull... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 458
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takktakk. :)

Glemte en ting - eneste trøbbelet jeg har er at knappene mine ikke passer i den nye skjermramma. Da snakker jeg om knappene til varmesetene, ASC, PDC og gardinet i bakruta. Tror det er fordi de nyere bilene med 16:9-skjerm har mindre knapper der nede. Stemmer ikke det? På den gamle så var det en utsparring til hver knapp, mens på den nye så er det bare en stor åpning i samme høyde som knappene, så det virker som det skal sitte en ramme inni der igjen, som knappene så sitter i. Noen som har løst dette?

Hvis ikke de nye typene knapper passer rett på, så må jeg nok bare få lagd til et eller annet. Nå ligger knappene "løst" i ramma. Går greit for en stund, men må få orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asj. Det gjorde det ikke fra før.. for i min ramme var det faste plasser til seks knapper. Nå er det bare et langt hull alt sammen, som knappene går inni, men ikke kan festes i... :?

Syns forresten forbruket også er kurrant. Dette tok vi da vi passerte Mandal (ca. 27 mil uti turen) på vei hjem før jul:

6y5fc3f8lryecoorsxs5.jpg

Vi var nede i 0.73 litt etterpå, men snøstorm de siste par milene gjorde at det "raknet" og endte på 0.78 totalt.

(og nå ser dere også en av grunnene til at det var digg å få bytta ut multidisplayet med skjerm, denne infoen er nå på skjermen, eneste er at jeg ikke finner ut hvordan jeg nuller forbruksmålerne...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk. :)

Glemte en ting - eneste trøbbelet jeg har er at knappene mine ikke passer i den nye skjermramma. Da snakker jeg om knappene til varmesetene, ASC, PDC og gardinet i bakruta. Tror det er fordi de nyere bilene med 16:9-skjerm har mindre knapper der nede. Stemmer ikke det? På den gamle så var det en utsparring til hver knapp, mens på den nye så er det bare en stor åpning i samme høyde som knappene, så det virker som det skal sitte en ramme inni der igjen, som knappene så sitter i. Noen som har løst dette?

Hvis ikke de nye typene knapper passer rett på, så må jeg nok bare få lagd til et eller annet. Nå ligger knappene "løst" i ramma. Går greit for en stund, men må få orden på det.

Knappene ble mindre på faceliften. Det er også litt forskjell på de modellene som har aktive seter siden det da er 4stk knapper for varme/luft på setene. Du får vel kjøpt ferdige rammer til knapperaden så du får løst det? GS har vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble veldig bra gunnar :)

Har planer om å sette stor navi i min jeg også, men det koster en del, og det er så mye annet som blir prioritert først :)

(Ingen som har 16:9 skjerm med dvd og navi til salgs? eller tips til hvor jeg kan skaffe til en overkommelig pris? (E46)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fornøyd er jeg, men jeg vet ikke helt når jeg tar prisen med i regnestykket... ;)

Det er noen småting jeg skulle hatt orden på though: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=101274

Fant forresten også ut hvorfor termostathuset lakk i øvre kant. Den ene stålhylsa hadde løsnet, slik at når man dro til stoppet mutteren på hylsa som gikk i gods, mens selve huset kunne gli noen ørsmå tideler. Jeg slipte litt av hylsa og la på en rustfri skive, og nå ser det faktisk ut for at det er tett (bank i bordet). Uansett er det ikke noen big deal om det begynner å lekke igjen nå, for nå vet jeg hva som var feilen, og et nytt termostathus er ikke allverden (et par hundrelapper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det bare å begynne å spare... :)

Godt å se at det er andre også som svir av tusenlapper på 7-eren sin.

Har hatt en liten dødperiode selv, men nå blir det straks nye baklykter.

Imens får jeg drømme videre om 16:9 skjerm... gjør jo bilen nesten 5 år nyere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lenge siden oppdatering her nå, bytta hele ramma til skjermen og alt greiene i midtkonsollen (Koed), så nå sitter alle knappene fast.

Har også fått meg BMW GT1, og med en 'IHKA recode' så ordnet jeg det BMW og Vestfold Elektrodiesel ikke klarte å finne ut av i høst mtp. ACen min. Fatter det ikke, det er jo ikke spesielt uvanlig å bytte fra den gamle med pot-vifte og vraka display til den nye.

Dessverre fikk jeg ikke kodet opp navigasjonen med den, trolig fordi jeg har montert MKIV som aldri ble levert i E38. Har ikke fått justert klokka (og derav ingen ETA på navi), nullet forbruksmålere, mm. en siden monteringen. Alt har fungert, men kombien (instrumentpanelet) som styrer disse tingene har ikke visst at den skal motta signaler fra navien. Men en tur hos BMW (takker brødr. Cotte) ordnet det hele med en hele med en ny progman. Det gikk ikke å ta Retrofit -> Navigation slik BMWs instruksjoner tilsier med Progman heller, nok en gang sikkert pga. MKIV, men en recode på kombiinstrumentet gjorde susen! Da skjønte bilen den hadde navi. Det kunne jeg nok gjort selv også.

Fant også ut at jeg ikke hadde v32 på navien slik jeg trodde, hadde V31, så jeg oppdaterte til v32 i dag. Mekket også litt på imaget før jeg brant det ut, så jeg fikk "custom" oppstartsskjerm. Stjal et bilde av E60-lykter på nettet, så når man åpner døra i bilen nå, så våkner dette til live:

rntycdx7odt6geu50xws.jpg

8)

Fikk også lagt inn 2009-01 kart i stedet for 2008-02 som jeg hadde fra før. Kjører E18 mellom Horten og Tønsberg hver dag og den har ikke vært i 2008-02. Tror den er på plass nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...