Gå til innhold

sub i bagasjerommet`?


Anbefalte innlegg

på frontkanalen så justerer du her den laveste frekvensen som skal slippe gjennom. på subkanalen så er det den høyeste frekvensen.

jeg pleier å ha et skille på 125 hz og er meget godt fornøyd med det.

edit: ble kanskje noe uklart. jeg pleier å stille subben på <125 hz og toppene på >125 hz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

kan jo taste ned noen alternativ som jeg vet, utifra egne erfaringer, funker greit...

sedan :

-sub bakover.. magnet inn eller ut av kassa, spiller ingen rolle. en mulighet er å fjerne høyttalere eller lage extra hull i hylla for å få mer luft inn i bilen. eller legge ned armlen.

-fremover i seterygg eller gjennom skiluka enten vinklet eller sideveien bare det er 100% tett rundt sub/kasse/plate og rygg slik at bass/luft fra sub ikke kommer bakover i bagasjen, men alt inn i kupeen. portene kan man ha i hatthylla.

-i hatthylla og like tett montering som i seterygg. den minste lekkasje minsker lyd.

-uansett om element i seterygg eller hatthylla kan man, med rett element, velge om man vil bruke kasse eller ikke..

-bakdel med sub inn skiluke er redusert trøkk når armlen er oppe, men når åpnet gir det best bass uansett.

stv/touring :

-helt bakerst , enten i sidene eller i hjulbrønn gir best resultat..er jo også mulig å ha de helt bak og spille forover forover,men tar jo litt plass..

-helt inntil seterygg og spille bakover,redusert trykk men funker. nedover og oppover kan oxo ver alternativ.

cab :

-kasse helt inntil seterygg og sub nedover (gjelder noen elementer da faktisk tyngdekraften ødelegger litt for elementet) man har da mulighet for å teste om man har mest/best bass med armlenet/puta opp eller ned.

-kassa helt inntil seterygg og element i ryggen og like tett som nevnt ovenfor. fleste cab`er 4setere uansett så inn armlenet gir grei bass.

helt bak i sidene kan også funke

kombi :

-i biler med papphylle så kan element monteres hvor som helst, utenom helt inntil seterygg og fremover. oppover,nedover,bakover eller sideveien gir bare annerledes bassfølelse i bilen , men med kassa inntil seterygg og element bakover gir mest lyd.

delefilter :

high/høy-pass rundt 80hz til høyttalere, low/lav-pass rudt 80hz til sub..

høyere frekvenser kan gi altfor mye øvre bass og gi tendenser til å lettere oppfatte sub som ligger i bagasjen.(-noe jeg unngår å få til i min bil..ved normalt,passelig høyt, lyttenivå kjenner man sub men ikke at den er i seteryggen.)

tips :

det man vil, optimalt, er størst mulig høyttalere fram i bilen slik at de kan få ganske bra lydtrykk på lave tone slik overgang fra front og sub ikke blir for stor, og gir bedre resultat.

alternativ til de som ikke får plass til større/bedre høyttalere foran, enn feks 5", kan montere 6"/8" hvor som helst, feks under ratt eller ofre hanskerommet og la element spille nedover..lar man desse ta seg av området 50-100/150hz kan man dele sub på 50hz og høyttalere på 100/150hz. da skal front-oppsettet kunne takle meget mye bass fra bagasjen.

-stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo si det at i coupè så skal subben vendeforoverfor best lyd inn i bilen.. og i touring så skal den vende bakover..

har snakket med flere bilstereo kyndige..

og alle sier det samme.. og har selv prøvd med subbere vendt begge veier..

må bare si meg enig..men kan jo hende noen har annen oppfatning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som har i STV har spilt med sub og portene vendt opp mot taket. å kassa inntil setet. vellykket:D

det meste er vel å slå ned baksetene og spille gjennom der:)

Har vært med på å montere sub i bil med skiposehull. og der satte vi elementene mot seteryggen. og porten akkurat samme størrelse på hullet. det ble bra det åå.. Mye som fungerer. Er ikke vits å justere ut å inn for og få best DB med mindre du skal delta i konkuranse.

Men flytte setene fram og felle solskjermene ned mot fronta ruta hjelper. og lukke alle luft kanaler:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke nødvendigvis snakk om å justere ut inn for å få mest db...heller justere å tweake her å der for å få best lyd..(les: finest lyd) ;)

om man ikke prøver seg med litt tweaking vet man ikke om det kan bli bedre..eller verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...