Gå til innhold

110,60km/t i 70 sona - Hva har jeg i vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For en times tid siden ble jeg stoppet av en sivilbil. Førerkortet ble beslaglagt.

Tingen er at jeg lurer på hva jeg har i vente. Kan jo begynne fra en kant.

Hvor lenge blir jeg uten lappen? Hva blir boten? Kan man få ned straffen? Må teori og oppkjøring tas på nytt om prøvetiden ikke har gått ut? Har 6 måneder igjen på prøvetiden.

Politimannen sa at han syns ikke jeg kjørte uforsvarlig, eller farlig. Bare for fort.

En annen ting er at å komme seg på jobb blir ett stort problem. Orker nesten ikke tenke på det.

Håper det er noen her som har litt peiling.

Det var snakk om 2-felts veg, og lite trafikk. Det var kun en politimann i bilen, og det var ikke filmet. Kun noen tall på en maskin inni bilen.

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

http://www.dinside.no/php/art.php?id=386309

Tap av førerrett i 6-8 mnd. Tror du kan ha 5km/t mer enn det du miste lappen i før du risikerer pallespikring, så du ligger på riktig side av dette hvertfall. Boten blir jo maxbot (er vel 8500) + litt ekstra. Mulig det blir rundt 10lapper.

Dersom du må ha bil pga jobb kan du søke om å få den igjen før tiden, men ikke sikkert du får det likevel.

Inrømmet du alt på stedet?

Hvilken sivilbil var det forresten? :wink:

Skrevet

Ingen film og en politimann =nekte og slippe fri. Hadde ikke nølt et sekund. Om du har skrivd under samtykke så har du såvidt jeg vet 14 dager på å endre det (?). Kontakt advokat om nødvendig.

Skrevet

Gjør som de sier over her. nekt alt. Bare en politimann uten film kommer de ingen vei med uten at du tilstår.

Skrevet

Dette tror jeg er en gammel seiglivet myte.

At det bare er en politimann som bruker Police Pilot (det var de tallene du så), holder (som regel) lenge i retten.

Dem kjører rundt alene på veien rimelig ofte. Hvis folk som nektet hadde sluppet unna uten videre dikkedarer, så hadde dem ikke gjort det.

Man kan prøve såklart, men retten vil tro på politimannen.

Kjenner flere som har prøvd seg etter å ha blitt tatt akkurat slik, men det gikk ikke så bra for noen av dem.

Uten at jeg skal råde folk til hverken det ene eller andre, slik at det er sagt.

Kontakte advokat kan muligens være lurt uansett.

MVH

Tommy

Skrevet

Det har litt og si også hvor gammel du er er du 18 år og akkuratt har fått lappen kan de være litt strengere.

Jeg hadde for litt siden 120 i gjennomsnitt i både 90 og 70 sone. De målte meg over 3 perioder. Men fikk 4900 i bot.

La det gå sin gang, forvent det værste, håp på det beste :wink:

Mener å huske at du må miste lappen i mer enn 6 mnd får å kjøre opp på nytt igjen. Fetteren mistet lappen i fjor sommer, 6 mnd, han søkte etterhvert om å få den tidligere. Fikk den etter 4 mnd. Så lykke til :?

Skrevet
Synes de som vet dette skal svare, så kan vi andre som tror ting og har hørt ting vente litt med å synse =)

Problemet med dette er at det varierer ett skjønn etter hvilket politidistrikt du befinner deg i! Feks når det gjelder å få igjen lappen, så sender du søknaden til Lensmannen.. Han setter opp en VURDERING etter skjønn, og sender det videre til politisjefen i distriktet.. Da sier det seg selv at det ikke er alltid i tilnærmet like saker at du får tilbake lappen.. Kommer helt an på.. Kjenner du han? Kjenner han deg? Har du andre ganger vært borti polititet som han kan huske? Har du fremtredende (media, god i fotball osv).. Så kjip kan verden være.. Er bare slik det er når det er SKJØNN med i bildet..

Dessuten så teller en politimanns avleggelse under ed 2 poeng i forhold til det ene poenget du stiller med.. Grunnen til at mange saker blir henlagt er fordi det koster mere penger å gjennomføre rettsak, enn de selv greier å hente inn... Og har de dårlig tid så kan du ha større sjanse til å slippe, enn hvis du har dårlig tid.. Også kommer det jo an på om de har lyst til å sette ett "eksempel".. OSV...

Fins ingen svar.. Det eneste sikre er det som er lovfestet.. Hva bota di vil bli, straff i form av tap av førerrett osv.. Selv om dette også kan være etter skjønn da ting kan være formildende eller skjerpende. Men når det gjelder sånne ting har du jo hvertfall en strafferamme å gå etter..

Skrevet

Jeg glemte noen opplysninger i går. Var rimelig sjokkert å stresset da jeg skrev denne tråden.

Saken er at jeg kjørte forbi denne sivilbilen midt på varoddbrua i Kristiansand for de som er kjent, og la meg fint inn forran før brua var tatt slutt. Etter det kjørte jeg som om det var oppkjøringen min.

Snakket med en adovokat i dag, som mente denne saken var veldig mistenkelig, i og med at målingen var så kort. Han mente at kanskje målingen var ugylidig. Målingen kan maks ha vært i 5 sekunder. (selv om jeg ikke vet helt nøyaktig hvor langt bak de kan måle)

Jeg får krysse fingrene for at det ordner seg. Dessuten syns jeg målingen var for høy, i og med at jeg bremset før jeg kjørte forbi sivilien.

Kan også legge til at jeg ikke har noe på rullebladet, ingen prikker, og at jeg er 19 år gammel.

Burde jeg ringe til politikammeret med en gang å trekke tilbake det med at jeg godtok det i går?

Hvor lenge må politiet måle?

Skrevet

du skulle ha nekta i utgangspunktet..

kan bli vanskeligere å vinne en evt rettsak hvis du først har samtykket i førerkortbeslag og innrømmet å ha kjørt for fort..

men jeg ville ha nekta! :D

kommer oftest lengst med det..

Skrevet

leksjon nummer 1.

aldrig godta ett forenklet forelegg, eller hva de kaller det.

Jeg ble stoppet og "beskyldt" for å kjøre i 120 i 50-sonen på straume (om noen vet hvor det er )

Jeg sa at dette kan ikke stemme og at jeg ikke kunne hatt mer enn 3-5 km over fartsgrensen. Da mente de at jeg i hvertfall hadde kjørt over 100kmt. slik fortsatte de å "prute" med meg helt til den ene av de blåkledde heltene sier " det er ikke ofte jeg sier det, men du er en idiot"

Så det eneste dem ville var jo at jeg skulle godta, innrømme det...

Jeg ble ikke bøtlagt for farten, og hva jeg hadde kan dere konkludere med selv.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...