Gå til innhold

295 til 335 bak og 245 til 255 foran på E34. TÜV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, zeemax oplyste at kitte bredder 4,5-5" pr. side.

hvis du ser på dette bilde, da ser du og at det er litt brei dekk på bilen :

47b5da08b3127cce9134f3fa1e960000001.jpg

Er hvertfall 300 +++ dekk som sitter der.

Linken fungere fint her, prøv igjen sikkert bar et midlertidigt problem.

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nei, litt rart at der ikke sitter skikkelig kant felg på den, men var sikkert det dem fikk tak i.

Lurer litt på hvad de hjula veier :shock:

Lekte litt i Fireworks med bildet, ser ut til at det hvertfall er 335 bakdekk som sitter på den.

Brukte CC hjulbolte hul som reference

Driver å få tak i en Amerikaner som skulle ha, eller hatt en slik bil.

Spendende om han kan komme med flere bilder eller info.

Driver og og sjekker litt spes. TÜV godkjenning...spørs er bare hvad prisen blir på noe slikt :-k8-[

Gjelder både felg og evt. bredding av bakaksel/annen bakaksel

Skrevet

Mener jeg har hørt noe om at SS performance reiser til Tuv og ehetsgodkjenner biler med turbo.. De tar en 15 000 kr for dette?.. I såfall er det bare å reise ned å enhetsgodkjenne bilen slik den står?

Skrevet

Ja veit godt at man kan dra direkte til TÜV og godkjenne ting der, må bare få på plass noe papir og høre litt her og der først.

Tror det blir litt vanskeligere å godkjenne feks. 335 på noen 13" felger end en turbo.

Tenkt slik at der er lite trafiksikkerhets messigt som skjer med et turbo byg, hvor i mot en 13" felg med nav som kommer i 200kmh pga. total feil dimensionering av bærende deler, gjør en del skade #-o

Men men, jeg gir meg ikke så let. Må bare ha litt tid til at sjekke litt rundt.

Skrevet

Det er klart at det kan blive et problem med sporing.

Men sporing er ofte et problem som også kan tilskrives Dårlige/billige dekk, foringer, styre/bære kugler, spissing og camber pga. feil senking av bilen, slakk i snekka.

Feks. så har min M5 ikke den mindste antydning til sporing med 255 og 235.

Har kjørt Porsche med 315 bak husker ikke hvad som var på front, men ikke det mindste tegn til sporing på den heller.

Men det skal dog siges at jeg har mest lyst til å bruke 295bak og kansje maks. 245 for.

335 er et voldsomt dekk. feks. Michelin Pilot Sport 335/30-18 blir jo ca. 10cm høj dekk side på.

Et 295/30-18 får en dekk side på ca. 8,85, burde få traction nok på det og spare en del vekt.

En annen ting med så brede dekk er jo Camber. Kan godt bli et problem å få bilen senket så det blir pent og samtidigt på dekket til å stå på asfalten i hele bredden.

Justerbare tårnlagre er sikkert ikke nok til å løse det.

Skrevet
Du kommer ihvertfall til å bli sterk i armene når du skal holde den på veien med de dimensjonene.

Hvorfor det??

Personlig syns jeg det er MYE mye bedre med 235 dekk enn 215 dekk når det er vanlige djupe hjulspor... Kan heller ikke si jeg synes 225 var en uting å kjøre på tatt i betrakning at jeg har 6 cm bredere sporvidde foran..

Tror at sporviddeforandring bare kan være positivt jeg i hjulspor... Bak blir du jo liggende litt oppå.. Og foran ligger du jo bare godt nedi spora.. Men litt negativ camber på dekka ligger du som i en togbane..

Skrevet

Det er sporvidden som kommer til å være et problem. Både Porschen og M5en har relativt normal sporvidde, og treffer dermed i hjulsporene på veien, mens en E34 med så mye større sporvidde ofte vil ligge på kantene av hjulsporene.

Skrevet

Ja ja, da har jeg snakket litt med BT.

BT ville at hoved importør/forhandler skulle godkjenne ny felg/dekk dimension. Det blir jo da BMW Norge.

Var jo godt klar over hvad de ville svare, men ringte allikavel "Vi vil ikke ha noe med ombygging å gjøre" :lol:

BT ville ikke akseptere en TÜV godkjenning, hvilket jo er ekstremt rart når dem krever det på alt annet.

Frem med lovverket:

Kjøretøyforskrifta Kap. 7. § 7-2. stk. 7

Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Så nu er det på tide å begynde å ta det på brev med dem, slik at jeg får dokumenter dems uttalelser og krav.

Da er det bare slå tilbake med konstante; Hvorfor når det står der.....

Har du lyst har du lov, og er der vilje er der vei :twisted:

Må bare vente litt til jeg får svar på en annen søknad hos dem, den er nemlig kraftigt på kanten og er nok ikke så smart å vere litt på spissen med dem da.

Dem var da også OBS på at når man gikk utover 5% grensen, da må spedo kalibreres til den nye dimension.

Dette burde ikke vere så vanskelig å få til.

Litt lodding og det burde kunne fikses.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...